برخی از گالری‌‌های هنری هفته آتی تهران مرور شد هفته گرم هنرهای تجسمی

فاطمه امین‌الرعایا
روزهای پایانی هفته، زمان مناسبی برای فعالیت‌ها و تفریحات فرهنگی است. گالری‌گردی و بازدید از نمایشگاه‌های تجسمی از جمله همین تفریحات هستند که علاقه‌مندان می‌توانند به آن بپردازند و اطلاع از برنامه‌ این گالری‌ها به برنامه‌ریزی برای بازدید از آن‌ها کمک کند. پایان این هفته، آغازی گرم برای یک هفته شلوغ در عرصه هنرهای تجسمی است. در هفته آینده نزدیک به 40 گالری هنری در تهران به نمایش آثار هنرمندان می‌پردازند که در ادامه نگاهی به برخی از برنامه‌های آن خواهیم داشت.
«غول‌های متمدن کمیاب» عنوان نمایشگاه تصویرسازی‌های امین‌طلاچیان و فرزین نیک‌روش است که از 24 خرداد در گالری «شیرین» برپا خواهد شد. در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «غول‌ها همواره بوده‌اند. هر چند به ندرت دیده می‌شوند. برخی چون یتی، پاگنده، ارباب دریاچه لاخ‌نس و غول چراغ جادو شانس سلبریتی شدن را پیدا کرده‌اند. دوربین ما اما این بار به سراغ غول‌های متمدن کمیابی رفته است که پیش از این هیچ‌گاه شانس مطرح شدن را پیدا نکرده‌اند (و البته از این موضوع گله و شکایتی هم نداشته‌اند).
مجموعه پیکارتونگرافی حاضر، تلفیقی از هنر دیجیتال کارتون و عکاسی است. این مجموعه با نگاهی کنایی و طنزآمیز که از ویژگی‌های هنر پسامدرن است، به زیست‌بوم آدمیان دوباره می‌نگرد. پدیدآورندگان این مجموعه، امید آن را دارند که با معرفی دقیق و کامل این غول‌ها و زیستگاه‌شان، گام بلندی در رفاه، آبادانی، بهداشت و درمان نوع بشر برداشته شود».


این نمایشگاه تا چهارشنبه 5 تیرماه، به جز دوشنبه‌ها، از ساعت 16 تا 20 در گالری مذکور واقع در خیابان کریمخان‌زند، خیابان سنایی، کوچه‌ سیزدهم، پلاک ۵ برقرار خواهد بود.
«خراب خوره» نام یک نمایشگاه گروهی عروسک است که علی اشکان‌نژاد، امیرحسین پورابراهیم و نسیم تیمورپور آثارش را گرد هم جمع کرده‌اند. این نمایشگاه از جمعه در گالری «آ» کار خود را آغاز خواهد کرد. در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «عروسک‌ها، خود، جان دارند. هرکس بخواهد میان آن‌ها و جنبندگان، از حیث زنده بودن تمایزی ببیند، هم او به سرعت دچار تردید و حیرت می‌شود. آن هنرمند ناشناس نخستین که از نبات خشت یا استخوان، پیکره‌ای ساخت به عروسک جان داده است تا هنوز... نمایشگاه خراب‌خوره مهمان عروسک‌های اسرارآمیزی است که جان و کارکرد دارند». این عروسک‌ها تا 31 خرداد به جز شنبه‌ها، از ساعت 16 تا 20 در گالری «آ» به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خیابان عضدی (آبان جنوبی)، کوچه ارشد، پلاک ۷ چشم‌انتظار شما هستند.
مجموعه «پروژه‌های آران» نیز از جمعه میزبان «خرده روایت‌ها»ی منیژه حجازی است. در توضیح این نمایشگاه بیان شده است: «یک تک اثر نقاشی خرده روایت به شمار می‌آید و بازپخشی از آنچه که جامعه اکنون پیگیری می‌کند؛ مسیری برای توضیح و توجیه فردیت و یافتن رابطه با بخش‌های دیگر جامعه. در روایت‌های خرد گوناگونی و کسرت باورها، امیال و آرزوها دیده می‌شود. جهان امروز به گونه‌ای است که در آن باور به کلان روایت‌ها رو به افول است و همزمان خرده روایت‌ها، یا روایت‌های محلی و شخصی، با توسعه اینترنت و بسط روابط و امکان ارسال آسان‌تر اطلاعات و تصاویر، خصوصا برای بخش‌هایی از جامعه که حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی داشته و بر ثبت حضور خود اصرار می‌ورزند، اهمیت بیشتری می‌یابند.
انتخاب منیژه حجازی برای به بازتصویر کشیدن عکس‌های خانوادگی خود، تکرار اجبار است؛ دوباره‌سازی -باز زیستن- لحظاتی از زندگی جمعی. با تغییر این تصاویر که توسط دوربین ثبت شده‌اند، این هنرمند جوان گذرگاهی برای عبور از سد زمان به وجود می‌آورد؛ گذشته اکنون است. استفاده از رسانه نقاشی برای ساختن تصاویری متفاوت و ملموس‌تر کردن خاطرات، انتخابی آگاهانه برای ساختن پلی ارتباطی بین جبر گذشته و احساس برخورداری از حق اختیار در زمان حاضراست.
استفاده از قطعات چوب یافته‌شده و درها و پنجره‌های به دور انداخته شده و با باقی گذاشتن بافت چوب در بخش‌هایی از نقاشی‌ها، هنرمند تمهیدا فاصله‌گذاری را شکل می‌دهد تا تماشاگر را در فضایی ترانزیتی بین گذشته و اکنون قرار دهد. به کارگیری چوب -که خود زمانی موجودی زنده بوده و از زمانی دیگر به اکنون منتقل شده- به عنوان زمینه که با پس‌زمینه نقاشی‌ها مخلوط می‌شود، بستری است برای جاری شدن تصاویری که از زمانی گذشته به امروز خیره می‌شوند. در این لحظات بازسازی‌شده، واقعیت‌های کوچک زندگی دیده می‌شوند و شاید فضایی بین واقعیت و دریافت کنونی از آنها. روایت‌هایی که نه کلان و والا هستند و نه ناچیز و قلیل، خرده‌روایت‌هایی که ارزش دیده شدن دارند». این آثار تا 10 تیر به جز شنبه‌ها، از ساعت 13 تا 19 در خیابان نوفل لوشاتو کوچه لولاگر پلاک ۵ به تماشا است.
ناهید آرین آثارش را با نام «عجایب‌المخلوقات» از 10 خرداد در گالری «اعتماد نگارستان» به نمایش گذاشته است. او مجموعه‌اش را این‌گونه توصیف کرده است: «این مجموعه که نامش را «عجایب‌المخلوقات» گذاشته‌ام، نتیجه بیشتر از 10 سال جست‌وجو و جمع‌آوری از نقاط مختلف دنیا مانند جمعه‌بازارها در ایران،vide-greniers و brocantes در فرانسه و اندکی garage-sale در آمریکا است.
بیشتر این آهن‌ها با دست ساخته شده و قدیمی هستند و اکثرا در کشاورزی، آهنگری و ساخت‌و‌ساز ساختمان به کار گرفته می‌شده‌اند. گه‌گاه اگر به طور مثال در جمعه بازاری چشمم به یک بیلچه‌ از‌کار‌افتاده که سال‌ها از عمر کاریش گذشته بود، می‌افتاد شخصیت درونش به من می‌گفت مرا بردار و جان دوباره بده، من همیشه آنها را بر‌می‌داشتم تا جان دوباره دهم. دوستی می‌گفت در بازنشستگی می‌توانی فال قهوه بگیری، گفتم چرا، گفت اگر تو می‌توانی در این آشغال‌ها! این مخلوقات جالب را ببینی، حتما در فنجان قهوه هم خیلی چیزها پیدا خواهی کرد. می‌دانم هرگز فالگیر نخواهم شد ولی تا روزی که قادر باشم به بازیافت این وسایل همراه با سایر رشته‌های هنری ادامه خواهم داد».
«عجایب‌المخلوقات» تا 28 خرداد در گالری مذکور واقع در میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، باغ نگارستان، هر روز به جز دوشنبه‌ها از ساعت 13 تا 19 میزبان علاقه‌مندان است.
سایر اخبار این روزنامه
بازگشت نزار زاکا به لبنان با وساطت سیدحسن نصرالله انجام شد آزادی زاکا برمحور حسن‌نیت و نزدیکی ملت‌ها ژوبین صفاری عواقب یک انحصارطلبی خطرناک آیا عملکرد جریان‌های سیاسی باعث رشد دوباره عوام‌گرایی می‌شود؟ خطر پوپولیسم بیخ گوش انتخابات پس از وزیر خارجه آلمان، نخست وزیر ژاپن امروز به تهران می‌آید مسابقه میانجی‌گری غرب و شرق «ابتکار» از تلاش برای بازگرداندن اعتماد عمومی به مسئولان و شفاف‌سازی از اموال‌شان گزارش می‌دهد ‌نگرانی‌ها از کاهش تراز آبی دریاچه ارومیه پس از تولد دوباره آن به واسطه سیلاب‌ها شدت گرفته است برخی از گالری‌‌های هنری هفته آتی تهران مرور شد هفته گرم هنرهای تجسمی «ابتکار» از بازار فروش موی سر در ایران گزارش می‌دهد دو تار مو دارم، می‌خری؟ برخی در اروپا علاقه‌مند به نقض برجام از سوی ایران هستند «ابتکار» دغدغه اتحادیه‌ قهوه‌خانه‌داران و سفره‌خانه‌داران سنتی را بررسی می‌کند چوب قوانین لای چرخ قهوه‌خانه‌ها، اقدامات رئیس اتحادیه در رفع موانع شینزو آبه؛ مفسر تفاهم تاریخ در ترکیه: به مثابه دانش یا رهیافت توسعه