ژوبین صفاری عواقب یک انحصارطلبی خطرناک

سابقه تحقیق و تفحص از صدا‏و‏سیما به مجلس ششم بر‏می‌گردد که در همان دوره نیز نوعی تابوشکنی به حساب می‌آمد. اما طی روزهای گذشته نوع پوشش خبری ماجرای قتل میترا استاد بهانه‌ای شد تا برخی از نمایندگان مجلس دهم نیز به موضوع تحقیق و تفحص از رسانه ملی ورود کنند. طرح «خط‏ و‏ مشی اداره و نظارت بر صدا‏و‏سیما» بار دیگر در صحن علنی رای نیاورد و طیبه سیاوشی نماینده مجلس، دلیل آن را لابی سنگین از سوی مسئولان سازمان و بی‌اطلاعی تعدادی از نمایندگان عنوان کرد. به نظر می‌رسد سازمان صدا‏و‏سیما که از بودجه بیت‏المال بهره‌ می‌برد، چنان قدرت بلامنازعی یافته که حتی نمایندگان مردم نیز توان تفحص در مورد نحوه عملکرد آن را ندارند.
از طرفی این رسانه عملکرد متناقضی نسبت به برخورد با پدیده‏های مختلف دارد. با این که طی سال‌های اخیر برنامه‌ها و آیتم‌های انتقادی تندی علیه یک جریان خاص و یا مسئولان دولتی در خصوص عدم شفافیت، وجود فساد و یا استفاده از ژن خوب در پست‌های مدیریتی، ساخته است اما خود به عنوان یک رسانه انحصاری زیر بار هیچ‏گونه شفافیتی در خصوص عملکرد خود از جمله انتصابات صورت‏گرفته در شبکه‌های مختلف نمی‌رود. به نظر می‌رسد قدرت این رسانه تا حدی است که برای هیچ‏کدام از اقدامات خود حاضر به پاسخگویی نیست. چنانکه حذف برنامه‌های پر‏طرفداری مانند «نود» و «حالا خورشید» علی‏رغم فشار افکار عمومی به راحتی با بی‌اعتنایی مدیران این سازمان مواجه می‌شود. همچنین هیچ‌گونه توضیح شفافی در خصوص نوع تبلیغات ستاره مربع‌ها و ساز‏و‏کارهای مالی این سازمان عریض و طویل داده نمی‌شود. رسانه‌ای که پسوند ملی را یدک می‌کشد و از بودجه عمومی استفاده ‌می‌کند، قاعدتاٌ باید به ذائقه همه مخاطبان چه در برنامه‌های اجتماعی، سیاسی و چه در برنامه‌های سرگرمی توجه کند. این در حالی است که هر چند وقت یک‌بار حاشیه جدید از دل برنامه‌هایش بیرون می‌آید و آنچنان که پیداست جز یک جریان خاص، مابقی نسبت به عملکرد این رسانه انتقاد دارند. باید گفت که این اتفاق به لحاظ رسانه‌ای یک دلیل عمده دارد و آن انحصاری است که این رسانه سال‌هاست در ابعاد میلیون نفری در اختیار خود گرفته است. این انحصارطلبی و رفتار گزینشی که در ماجرای پرداختن به قتل میترا استاد و بایکوت خبری بسیاری از وقایع مهم نیز نمود یافت، آنجا خطرناک می‌شود که صدا‏و‏سیما، علی‏رغم گسترش فضای رسانه‌های اجتماعی و نقدهای صریح نمایندگان برخاسته از رای مردم، بدون هیچ توجهی به روند گذشته خود ادامه می‌دهد و حتی اشتباهات فاحش خود را عموماً با توجیه‌های غیر‏منطقی پاسخ می‌دهد. این عدم پاسخگویی و انحصارطلبی می‌تواند بدعت بدی برای سایر ارکان تصمیم‌ساز کشور بگذارد. نادیده گرفتن خواست مردم که با روح مردم‌سالاری در تضاد است اگر به یک رویه معمول تبدیل شود تنها سرخوردگی اجتماعی را عمیق‌تر خواهد کرد و این همان خطری است که همواره در مورد آن هشدار داده شده است. طنز تلخ این ماجرا آنجایی است که برنامه‌هایی مانند بیست‏و‏سی در سیما و یا پیک‌ بامدادی در صدای جمهوری اسلامی ایران، قرار است صدای مردمی باشد که خواسته و ذائقه آن‌ها نزد مدیران این سازمان چندان محلی از اعراب ندارد.
سایر اخبار این روزنامه
بازگشت نزار زاکا به لبنان با وساطت سیدحسن نصرالله انجام شد آزادی زاکا برمحور حسن‌نیت و نزدیکی ملت‌ها ژوبین صفاری عواقب یک انحصارطلبی خطرناک آیا عملکرد جریان‌های سیاسی باعث رشد دوباره عوام‌گرایی می‌شود؟ خطر پوپولیسم بیخ گوش انتخابات پس از وزیر خارجه آلمان، نخست وزیر ژاپن امروز به تهران می‌آید مسابقه میانجی‌گری غرب و شرق «ابتکار» از تلاش برای بازگرداندن اعتماد عمومی به مسئولان و شفاف‌سازی از اموال‌شان گزارش می‌دهد ‌نگرانی‌ها از کاهش تراز آبی دریاچه ارومیه پس از تولد دوباره آن به واسطه سیلاب‌ها شدت گرفته است برخی از گالری‌‌های هنری هفته آتی تهران مرور شد هفته گرم هنرهای تجسمی «ابتکار» از بازار فروش موی سر در ایران گزارش می‌دهد دو تار مو دارم، می‌خری؟ برخی در اروپا علاقه‌مند به نقض برجام از سوی ایران هستند «ابتکار» دغدغه اتحادیه‌ قهوه‌خانه‌داران و سفره‌خانه‌داران سنتی را بررسی می‌کند چوب قوانین لای چرخ قهوه‌خانه‌ها، اقدامات رئیس اتحادیه در رفع موانع شینزو آبه؛ مفسر تفاهم تاریخ در ترکیه: به مثابه دانش یا رهیافت توسعه