پدر شعر انقلاب، نه روزی دارد و نه المانی

سه سال از درگذشت استاد حمید سبزواری مشهور به «پدر شعر انقلاب» می گذرد اما تاکنون وعده های مسئولان در خصوص ثبت روزی به یاد او در تقویم رسمی کشور، ساخت المانی در آرامگاه استاد سبزواری، فرهنگ سرا و ... محقق نشده است. به گزارش خراسان رضوی، حسین آقا ممتحنی معروف به حمید سبزواری در سال ۱۳۰۴ در سبزوار به دنیا آمد. استاد حمید سبزواری که به «پدر شعر انقلاب» شهرت یافته و شاعر اشعار مختلف حماسی، عرفانی اعم از قصیده، غزل، دوبیتی، رباعی و شعر نو است  در سحرگاه شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ در ۹۱ سالگی در یکی از بیمارستان‌های تهران چشم از جهان فروبست و در روز ۲۶ خرداد در بوستان جانبازان شهر سبزوار به خاک سپرده شد.
 گذری بر دوران کودکی و جوانی استاد سبزواری
پدرش عبدالوهاب و پدر بزرگش ملا محمد صادق ممتحنی نیز هر دو شاعر بودند و استاد سبزواری اصول شاعری را از پدر خود آموخت که در بزرگ سالی نابینا شده بود. از آن جا که مادرش بانویی باسواد بود و تمام حروف را در دوران پیش از مدرسه به او آموزش داده بود وقتی به مدرسه رفت در کلاس اول می توانست بسیاری از کتاب ها را بخواند . وی در سال 1311 در هفت سالگی به مدرسه رفت و در مدرسه شیخ حسن داورزنی که مدرسه مردمی بود به تحصیل علم و دانش مشغول شد.
 حمید سبزواری از 14 سالگی شروع به سرودن شعر کرد و اشعارش را در دفتری با نام «فریاد نامه» می نوشت که بیشتر اشعارش اجتماعی بود. این شعرها بیشتر به علت جریان های سال 1320 و ورود متفقین به ایران و مشکلات اقتصادی و معیشتی بود. وی ابتدا به سرودن تصنیف پرداخت که در آن زمان معمول و مرسوم شده بود و آن را در کتاب فروشی می فروخت. حمید سبزواری با شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش بین 80 نفر رتبه سوم را کسب کرد. او در سال 1331 ازدواج کرد و یک سال بعد از ازدواج، کودتای 28 مرداد 1332 برای او گرفتاری هایی به وجود آورد و تحت تعقیب قرار گرفت. چندی متواری بود و مدتی را در اسفراین سپری کرد. بعد از انقلاب، ضمن کار در بانک، برای انقلاب شعر و شعار می ساخت که در راهپیمایی ها و نماز جمعه خوانده می شد. یکی از این شعرهای  معروف «آمریکا، آمریکا، ننگ به نیرنگ تو» بود.


حمید سبزواری بعدها احساس کرد که باید کاملا در خدمت انقلاب باشد و از طریق شعر و سرود انقلابی حرکت کند به این دلیل خود را بازنشسته کرد و به صدا و سیما رفت. از استاد حمید سبزواری تاکنون هشت مجموعه شعر با عنوان های سرود درد، سرود سپیده، کاروان سپیده، یاد یاران، گزیده ادبیات معاصر، به رنگ درآمده دشمن، سرودی دیگر و در آبان ماه سال گذشته نیز مجموعه شعر این بانگ آزادی با همکاری سازمان بسیج هنرمندان به چاپ رسیده است.
 پدر شعر انقلاب در غربت بی توجهی مسئولان شهری
با گذشت سه سال از درگذشت پدر شعر انقلاب اما او همچنان در زادگاهش در غربت به سر می برد چراکه مسئولان شهرستان سبزوار وعده داده بودند که ثبت روزی به یاد پدر شعر انقلاب در تقویم رسمی کشور، ساخت المانی در آرامگاه استاد سبزواری، فرهنگ سرایی شامل موزه، کتابخانه، سالن های نمایشگاهی و تالار اجتماعات و ... محقق شود اما هیچ کدام از وعده های مسئولان شهری محقق نشده است.
 استاد سبزواری شخصیتی ملی و تاثیر گذار در انقلاب اسلامی بوده و مسئولان با توجه به شان و جایگاه وی برای تحقق وعده های نا تمام  بشتابند.
 وعده های مسئولان برای استاد سبزواری محقق نشده است
فرزند ارشد استاد سبزواری در خصوص تحقق وعده ها برای ایجاد موزه، بازسازی منزل قدیمی و ایجاد فرهنگ سرا به خراسان رضوی گفت: با گذشت سه سال از درگذشت استاد سبزواری مشهور به پدر شعر انقلاب اتفاق خاصی برای تحقق این موضوعات نیفتاده است. محسن ممتحنی با اشاره به واگذاری منزل قدیمی استاد سبزواری برای بازسازی به دانشگاه حکیم سبزواری، افزود: شنیده ایم که در روز های اخیر گروهی برای بازسازی به منزل قدیمی رفته اما هنوز فرصت نشده که ببینیم چه اقداماتی انجام شده است. وی با بیان این که ما شنیده ایم مسئولان صحبت هایی در خصوص احداث المان و موزه استاد سبزواری مطرح کرده اند ولی تاکنون اقدام عملی ندیده ایم، بیان کرد: قرار شده در مراسم گرامی داشت سومین سالروزدرگذشت استاد سبزواری صحبت هایی در خصوص این موضوعات با مسئولان داشته باشیم. فرزند ارشد استاد سبزواری ادامه داد: خانواده استاد سبزواری نمی خواهد هزینه زیادی بر دوش مسئولان باشد و می دانیم وضعیت اعتباری و مالی خوبی در کشور نیست و مسئولان با توجه به وضعیت مالی و اقتصادی در خصوص استاد سبزواری تصمیم گیری کنند. ممتحنی همچنین در خصوص آثار منتشر نشده استاد سبزواری گفت: تعداد آثار چاپ نشده استاد سبزواری زیاد است و بخشی از این آثار در سال گذشته با همکاری سازمان بسیج هنرمندان به چاپ رسیده البته بنده نمی خواستم که آن ها به چاپ برسانند. وی افزود: تعداد زیادی از آثار استاد سبزواری بدون چاپ مانده و نیاز به تشکیل شورایی دارد تا اشعار را بررسی کنند. فرزند ارشد استاد سبزواری در خصوص اشیای به جا مانده از پدرش، تصریح کرد: بخشی از اشیای به جا مانده استاد سبزواری به موزه شهرستان سبزوار منتقل شده و بقیه اشیا نیز موجود است و مسئولان هر زمان بخواهند، تحویل می شود.
 ارسال طرح توجیهی ثبت روز شعر انقلاب به شورای فرهنگ عمومی کشور
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار نیز با بیان این که نام گذاری یک روز در تقویم رسمی کشور به یاد استاد سبزواری یکی از مطالبات اهالی فرهنگ و هنر است، افزود: به پیشنهاد این اداره و مصوبه شورای فرهنگ عمومی سبزوار و استان، طرح توجیهی ثبت روز 22 خرداد همزمان با سالروز درگذشت استاد حمید سبزواری به عنوان روز شعر انقلاب به شورای فرهنگ عمومی کشور ارسال شده است. رضا شجاع مقدم افزود: امیدواریم مورد موافقت قرار گیرد چراکه استاد سبزواری در دوران قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با اشعار حماسی خود خدمات شایسته ای را انجام داده است.
 ثبت یک روز به یاد استاد سبزواری در دست پیگیری است
نماینده مردم سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن، ششتمد و روداب در مجلس  نیزاظهار کرد: استاد سبزواری شخصیت انقلابی بود که سابقه مبارزات او به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی باز می گردد و قبل از انقلاب به دلیل فعالیت های سیاسی به نوعی از کار برکنار شد. علی سبحانی فر افزود: در اوایل و پس از انقلاب اسلامی با سرودن اشعار حماسی و انقلابی از جمله شعر «این بانگ آزادی و خمینی ای امام» شور و هیجان خاصی را در میان مردم ایجاد کرد.  وی در خصوص ثبت 22 خرداد ماه به نام استاد سبزواری در تقویم رسمی کشور، تصریح کرد: این موضوع در دست پیگیری است و امیدواریم با همکاری دیگر مسئولان مطالبه اهالی فرهنگ و هنر محقق شود.