نوبخت: قطعه یک آزادراه تهران شمال تا پایان امسال افتتاح می‌شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه در جریان بازدید از آزادراه تهران - شمال از اختصاص 23 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل طرح‌های عمرانی خبر داد و گفت: با تخصیص این بودجه قطعه یک آزادراه تهران شمال تا پایان امسال افتتاح می‌شود.
«محمد باقر نوبخت» در جریان بازدید از قطعه یک آزادراه تهران- شمال در جمع خبرنگاران تاکید کرد: مصمم هستیم با منابع موجود، مسیر توسعه عمرانی را پیش ببریم.وی افزود: در این راستا، 23 هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های عمرانی اختصاص یافته است.
معاون رئیس جمهوری گفت: این نخستین بار است که در سه ماهه نخست امسال این رقم برای تکمیل طرح‌های عمرانی نیمه کاره اختصاص می‌یابد. سال گذشته 54 هزار میلیارد تومان در کل سال برای تکمیل طرح‌های عمرانی تخصیص یافت.
نوبخت به مسافران شمال کشور وعده داد که مسیر رسیدن به شمال با افتتاح این آزادراه 64 کیلومتر کوتاه می‌شود.


وی همچنین توضیح داد که تاکنون 600 میلیارد تومان با تعهد 300 میلیاردی بنیاد مستضعفان و همین‌طور سهم 300 میلیاردی دولت برای تکمیل قطعه یک آزادراه تهران شمال هزینه شده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه از طراحی برنامه مالی و فنی برای تکمیل سایر قطعات آزادراه تهران شمال خبر داد و گفت: اولویت افتتاح قطعه یک است که تا پایان سال جاری انجام می‌شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه جدید دولت در بخش بودجه که با هدف کاهش وابستگی به منابع نفتی طراحی شده است، گفت: برای سال جاری بودجه‌ای را تعریف و جایگزین نفت کرده‌ایم که وابستگی 10 درصدی به درآمد نفتی دارد و تصمیم داریم با این بودجه طرح‌های عمرانی نیمه تمام را کامل کنیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: این بودجه ازسوی سازمان برنامه مشخص شده است و درحال حاضر منتظر تایید رهبر معظم انقلاب هستیم.
قیمت عوارض منطقه یک آزادراه تهران - شمال حدود 30 هزار تومان است
معاون وزیر راه و شهرسازی نیز با بیان اینکه منطقه یک آزادراه تهران - شمال امسال افتتاح می‌شود، گفت: قیمت عوارضی در منطقه یک حدود 30 هزار تومان خواهد بود.
خیراله خادمی در حاشیه بازدید رئیس سازمان برنامه و بودجه از آزادراه تهران - شمال و ادامه بزرگراه همت تا کرج درباره آزادراه تهران - شمال گفت: این طرح ویژگی‌های خاص خود را دارد و با حداکثر استاندارد روز استفاده می‌شود.
خادمی با بیان اینکه هوشمندسازی کل مسیر آزادراه در منطقه یک با استاندارد بالا درحال انجام است، گفت: روشنایی کل مسیرها در تونل‌ها از مواردی بود که در مطالعات اولیه نبود اما بعداً اضافه شد.
وی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی طرح در چهار سال اخیر به 95 درصد رسید، گفت: پس از آنکه چینی‌ها از این طرح بیرون رفتند منطقه یک توسط متخصصان داخلی به سرعت ساخته و تکمیل شد.
خادمی درباره رقم عوارضی در منطقه یک آزادراه تهران - شمال گفت: با توجه به ابعاد این طرح برآوردی که بخش خصوصی درباره رقم صد هزار تومان در عوارضی این آزادراه دارد با هزینه‌های سنگین سرمایه‌گذاری منطقی است اما با توجه به اینکه باید رقمی باشد که مردم بتوانند استفاده کنند پیش‌بینی می‌کنیم که رقم عوارضی آزادراه فعلا حدود 30 هزار تومان باشد. البته این موضوع باید توسط کمیته مربوطه بررسی و تعیین شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور افزود: به هر حال این آزادراه مزایایی دارد، 60 کیلومتر مسیر را کوتاه‌تر می‌کند و قطعا این رقم عوارضی به صرفه خواهد بود.
وی درباره تحویل اراضی به بنیاد به عنوان سرمایه‌گذار و شریک دولت در این طرح گفت: بخشی از اراضی در پردیس به بنیاد به صورت تحویل موقت داده شد اما در بخشی از آنها مسکن مهر ساخته شد و فعلاً درحال بررسی هستیم.
خادمی بیان کرد: رئیس سازمان برنامه و بودجه از طرح ادامه آزادراه همت تا کرج نیز بازدید کرد.وی افزود: این مسیر 14.5 کیلومتر است که 5 کیلومتر آن افتتاح شده و 10 کیلومتر 85 درصد رشد دارد و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امسال افتتاح شود. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: این طرح در قالب دو قرارداد اجرا شد، اولی 99 درصد رشد دارد و قرارداد دوم هم درحال اجراست.
وی افزود: تاکنون 460 میلیارد تومان در ادامه آزادراه همت تا کرج هزینه شده است که 70 درصد سرمایه‌گذاری دولت دارد. خادمی با اشاره به رفع معارض در بخش زیادی از این آزادراه گفت: تعدادی از خانه‌های حاشیه مسیر خریداری شد همچنین در انتهای طرح تا اتصال آن به جاده موجود کرج - چالوس چندین رستوران و منطقه گردشگری وجود دارد که باید خریداری شود و برای این منظور 30 میلیارد تومان نیاز داریم که امیدواریم سازمان برنامه و بودجه در این حوزه با ما همکاری کند.
با اتمام طرح آزادراه تهران-شمال شاهد کوتاه شدن 64 کیلومتری مسیر، کاهش 3 ساعته مدت زمان سفر و صرفه جویی 600 میلیارد تومانی سالانه مصرف سوخت در قیاس با راه تهران-کرج-چالوس خواهیم بود.
سرعت طرح آزادراه تهران-شمال 100 کیلومتر بر ساعت است، درحالی که سرعت طرح راه تهران-کرج-چالوس 50 کیلومتر بر ساعت است. علاوه بر این زمان سفر در آزادراه تهران- شمال یک ساعت و 30 دقیقه پیش‌بینی شده است، درحالی که زمان سفر در جاده تهران-کرج چالوس معادل چهار ساعت و 30 دقیقه است.
طرح سازمان برنامه وابستگی بودجه به نفت را به 10 درصد کاهش می‌دهد
رئیس سازمان برنامه و بودجه در جریان بازدید از قطعه یک آزادراه تهران شمال از طرح 24 برنامه‌ای با هدف کاهش وابستگی بودجه سالانه به نفت در سال جاری تا سقف 10 درصد خبر داد.
محمدباقر نوبخت درباره کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی گفت: یک طرح 24 برنامه‌ای در چهار محور طراحی شده و در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به تصویب رسید که پس از تایید مقام معظم رهبری، لازم‌الاجرا خواهد بود. در این طرح قرار است منابع جایگزین درآمدهای نفتی، به تدریج اعلام شود. از این 24 برنامه، 11 برنامه امسال و 13 برنامه نیز در سال 99 عملیاتی خواهد شد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: با تکمیل این 24 برنامه، وابستگی بودجه به نفت را به تدریج کاهش داده و نهایتاً قطع می‌کنیم.
وی تاکید کرد: در بودجه امسال برای آنکه از نوسانات نفتی رهایی یابیم، در تلاشیم میزان وابستگی به درآمدهای نفتی حداکثر 10 درصد باشد.معاون رئیس‌جمهور درباره طرح‌های عمرانی گفت: روز گذشته 25 هزار میلیارد تومان اوراق اسناد خزانه برای طرح‌های عمرانی اختصاص دادیم که اختصاص این میزان بودجه ظرف سه ماه در سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است. سال گذشته 54 هزار میلیارد تومان در طول تمام سال، برای بودجه‌های عمرانی اختصاص یافت که نسبت به سال قبل از آن 30 درصد رشد داشت.
نوبخت با تاکید بر اینکه اختصاص بودجه به طرح‌های عمرانی، براساس اولویت‌بندی خواهد بود، تصریح کرد: قرار نیست بودجه‌ها را به صورت قطره‌چکانی میان همه طرح‌ها توزیع کنیم بلکه امسال با صرفه‌جویی 62 هزار میلیارد تومان، منابع بودجه‌ای را به طرح‌های اولویت‌دار مانند آزادراه تهران- شمال اختصاص داده‌ایم. در سال‌های گذشته هزاران میلیارد تومان برای این آزادراه هزینه شد اما مردم تاکنون چیزی مشاهده نکرده‌اند.
وی درباره درخواست قوه قضائیه برای تخصیص اعتبار با هدف جذب نیرو گفت: نمی‌توان از یکسو بحث صرفه‌جویی را مطرح کرد و ازسوی دیگر انتظار داشت، تشکیلات توسعه یابد اما قوه قضائیه برای توسعه تشکیلات خود، بهانه جلوگیری از اطاله دادرسی را دارد. با این حال جز از طریق اولویت‌بندی و سهمیه‌بندی، نمی‌توانیم کاری پیش ببریم.
نوبخت درباره طرح‌های مسکن در سال جاری تصریح کرد: احداث 100 هزار واحد مسکونی در بخش بافت فرسوده را در برنامه داریم و این غیر از طرحی است که برای ساخت 100 هزار واحد دیگر شامل 50 هزار واحد مسکونی در روستاها و 50 هزار واحد مسکونی حمایتی در شهرها ساخته خواهد شد.
وی درباره اشتغال نیز گفت: تا پایان سال 98 طی 8 برنامه، 988 هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود که بخش زیادی از آن در حوزه مسکن است. سازمان برنامه و بودجه با تک‌تک دستگاه‌ها از جمله وزارت راه و شهرسازی برای ساخت مسکن، وزارت جهاد کشاورزی برای تولید محصولات گندم، پرورش ماهی در دنیا و محصولات باغی و وزارت صنعت، معدن و تجارت توافقنامه امضا کرده است تا این 988 هزار فرصت شغلی ایجاد شود.
به گفته معاون رئیس‌جمهوری، 20 درصد اول منابع لازم برای ایجاد این 988 هزار شغل به دستگاه‌های اجرایی داده شده و ما درحال حاضر از دستگاه‌های مربوطه مطالبه‌گر هستیم و وزارت راه و شهرسازی باید بگوید با 20 درصد تخصیصی تاکنون چه تعداد واحد مسکونی ساخته شده است.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر اقتصاد خبر داد: واگذاری بنگاه‌های اقتصادی دولتی به کارگران به صورت شورایی ترامپ، رئیس جمهوری چین را تهدید کرد با موافقت نمایندگان بودجه شرکت‌های دولتی جداگانه در مجلس بررسی می‌شود معاون اول رئیس جمهوری: نباید در مبارزه با مفاسد اقتصادی تعلل کنیم سخنگوی قوه قضائیه خبر داد: ابلاغ آئین نامه اجرایی قانون رسیدگی به دارایی مقامات روزنامه لبنانی البناء: آزادی نزار زاکا نشانه هوشمندی ایرانی‌ها بود نوبخت: قطعه یک آزادراه تهران شمال تا پایان امسال افتتاح می‌شود لاوروف خبر داد کمیسیون مشترک برجام این ماه برگزار می‌شود یادداشت مدیرمسئول شمال کشور را دریابید ارتش یمن: تمام فرودگاه‌های عربستان را هدف قرار می‌دهیم سخنگوی سپاه: فرار و دستگیری چند تن از سرداران سپاه صحت ندارد عضو شورای نگهبان: سلایق شخصی در تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات کنار گذاشته شود امضای تفاهم نامه همکاری بین سازمان انرژی اتمی ایران و کمیسیون انرژی اتمی افغانستان هفتمین جلسه دادگاه متهمان بانک سرمایه برگزار شد آخرین دفاع هادی رضوی رئیس پلیس تهران: «حیات شبانه» در تهران نداریم