ابلاغ آئین‌نامه قانون رسیدگی به دارایی مقامات و مسئولان

سخنگوی قوه قضائیه از ابلاغ آئین‌نامه قانون رسیدگی به دارایی مقامات و مسئولان خبر داد.
به گزارش ایسنا، غلامحسین اسماعیلی در چهارمین نشست خبری با رسانه‌ها  ابلاغ و اجرایی شدن آئین‌نامه قانون رسیدگی به دارایی مقامات و مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی خبر داد و گفت: تصویب آئین نامه با تأخیر مواجه شده بود و ریاست قوه اعلام کرده بودند که وظیفه همه اجرای قوانین است و معطل ماندن قوانین را نمی‌پذیریم و از جمله قوانین معطل مانده این قانون بود که آئین نامه آن تصویب و دیروز ابلاغ شد.
سخنگوی قوه‌قضاییه با بیان اینکه این آئین نامه دو گروه مسئولان را شامل رئیس جمهور و وزرا و برخی مقامات ارشد اصل ۱۴۲ را مدنظر قرار گرفته است که در آغاز و پایان دوره مسئولیت باید اموال خود را اعلام کنند تا قوه‌قضاییه بررسی کند، گفت: گروه دوم خیل عظیمی از مسئولان در رده‌های مختلف مانند استانداران، فرمانداران، نمایندگان مجلس، تمام مقامات قضائی و... هستند که باید اموال خود، همسر و فرزندان‌شان را در آغاز مسئولیت به سامانه پیش‌بینی شده اعلام کنند و هدف آن برای صیانت از مسئولان است و مچ‌گیری نیست. وی تاکید کرد: در این آئین نامه شرط شده، کسی که می‌خواهد عهده‌دار یکی از سمت‌های مندرج در این قانون شود، قبل از انتصاب باید یک تعهدنامه بدهد تا در آغاز و پایان دوره اموال خود را اعلام کند و اگر این تعهد را ندهد، مقام نصب کننده حق نصب او را ندارد و نمی‌تواند داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی و شورای شهر و سایر منصب‌ها شود. نامزدهای مجلس هم قبل از ثبت‌نام باید این تعهد را به فرمانداری‌های مربوطه بدهند. این آئین نامه دستاورد مناسبی برای نظام اجرایی و قضائی کشور است. وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت اشخاصی که در روز کارگر اعم از کارگر و خبرنگار دستگیر شدند گفت: قبلاً توضیح دادم اصلاً برای ما اینکه فرد دستگیر شده در زمان دستگیری چه حرفه‌ای داشته مهم نیست و مهم اتهام انتصابی است. اتهامات را با حرفه اشخاص گره نزنید و عنوان اتهامی موضوعیت دارد. در این زمینه اکثر قریب به اتفاق آنها آزاد شدند و عدد بازداشتی‌ها ۵ نفر است و برای دو نفر آنها کیفرخواست صادر شده و به دادگاه ارسال شده و هنوز تعیین وقت نشده است و احتمالاً تا پایان هفته هم دادسرا برای سه نفر دیگر تصمیم نهایی را می‌گیرد.
واکنش سخنگوی قوه قضائیه به نحوه اطلاع‌رسانی پرونده نجفی و امام جمعه کازرون


وی در پاسخ به سوالی درباره قتل امام جمعه کازرون و اینکه پلیس در حین بازجویی پرونده فایل را پخش کرده و چرا بازجویی‌های مقدماتی که محرمانه است در این پرونده‌ها و نیز پرونده نجفی پخش می‌شود؟ گفت: متأسفانه در روند اطلاع رسانی این پرونده اشتباهاتی رخ داد و به کسانی که مرتکب اشتباه شدند تذکر داده شد و اتفاق رخ داده را تأیید نمی‌کنیم و گفتند اشتباهی در فرایند اطلاع رسانی رخ داد. ما در حوزه قضائی تاکید داریم که موضوع از لسان سخنگو و مسئولان اعلام شود و این امر برای این است که ما بتوانیم در چارچوب قوانین و مقررات هم رسیدگی و هم اطلاع رسانی کنیم. تفاوت من با برخی از همکاران این است که ببینید هیچ‌گاه اسمی در این پرونده‌ها نیاورده‌ام و گفته‌ام پرونده قتل خانم میترا استاد و شهادت امام جمعه کازرون. ما تا زمانی که حکم قطعی صادر نشده است آن را مراعات می‌کنیم و از شما درخواست داریم پرونده را به گونه‌ای مطرح کنید که طرح آن با قوانین سازگاری داشته باشد. اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تحقیقات پرونده مربوط به محمد علی نجفی و قتل میترا استاد در مدت کمتر از ده روز تکمیل شده و این سرعت عمل برای وکلا و حقوق دانان شائبه‌ای ایجاد کرده: گفت سرعت عمل در دستگاه قضائی خواست همه مردم است. به ویژه در پرونده‌هایی که بازتاب عمومی داشته و افکار عمومی را جریحه دار کند.
وی افزود: هر پرونده‌ای که بازتاب عمومی داشته و افکار عمومی را جریحه دار کند ما سریعاً رسیدگی می‌کنیم که به این پرونده هم به سرعت و به صورت ویژه رسیدگی می‌کنیم. پرونده قتل خانم استاد در این رده قرار داشت و علاوه بر آن پرونده از منظر قضائی پرونده قتل جناحی خانوادگی بود و با هیچ ابهامی هم در مرحله تحقیقات و دادسرا با آن مواجه نشد و تحقیقات انجام شد. وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده برادر رئیس جمهور گفت: پرونده‌ای که در دادگاه بدوی رسیدگی و حکمش صادر شد با درخواست تجدیدنظر خواهی اخیراً به دادگاه تجدیدنظر ارسال و در نوبت است و بخشی هم از پرونده کماکان در دادسرا مفتوح است.