وزیرخارجه آلمان دست خالی به ایران آمد و دست‌خالی هم برگشت

شبکه خبری آلمانی دویچه وله در گزارشی درخصوص سفر اخیر وزیر خارجه آلمان به ایران نوشت: سفر هایکو ماس به ایران این موضوع را هم روشن کرد که نقش اروپا در غرب آسیا چندان مؤثر نیست بااین‌حال این اقدامات دیپلماتیک همچنان مهم هستند.
معجزه‌ای رخ نداد!
پس‌ازآنکه این مقام آلمانی در نشست خبری روز دوشنبه با ظریف، به‌جای پاسخ در مورد عدم اجرای تعهدات برجامی از سوی کشورش، مدعی شد که ما نمی‌توانیم معجزه‌ای داشته باشیم، دویچه‌وله هم نوشت: «هیچ معجزه‌ای برای تهران رخ نداد و این یعنی کاری برای حفظ توافق هسته‌ای انجام نشد!»
اروپایی‌ها چیزی برای عرضه ندارند


به گزارش فارس، این شبکه خبری در ادامه نوشت که «ماس برای رهایی از تحریم‌های مالی آمریکا، بیشتر از کانال مالی با ایران موسوم به اینستکس که مدنظر اروپایی‌هاست، کار دیگری نمی‌تواند بکند و این در شرایطی است که تاکنون حتی یک تبادل مالی هم به‌وسیله این کانال انجام نشده است. اروپایی‌ها... نمی‌توانند روابط بازرگانی و تبادل کالا با ایران داشته باشند.»
ماس: ایران غنی‌سازی بیشتری صورت ندهد
همچنین گفتنی است پس از دیدار روز دوشنبه ظریف و هاس، وزیر خارجه کشورمان در پیامی در توییتر نوشت: «گفت‌وگوهای صریحی با هایکو ماس انجام شد. از اذعان آلمان به این موضوع که اقدامات عملی برای اطمینان یافتن از بهره‌مندی اقتصادی ایران برای حفظ برجام ضروری است، استقبال می‌کنیم. ما موافق هستیم که گفت‌وگو میان کشورهای منطقه ضروری است اما جنگ اقتصادی دونالد ترامپ دلیل تمامی تنش‌ها است.»
هایکو ماس هم در بدو ورود به آلمان، سفر خود را مثبت توصیف کرد. وی در گفت‌وگو با شبکه خبری ARD گفت: «من می‌توانم تصویر روشنی را از مذاکرات نه‌فقط در ایران بلکه در تمامی منطقه یعنی اردن، امارات متحده عربی و بغداد ترسیم کنم. هیچ‌کدام از طرف‌ها نمی‌خواهند که درگیری‌ها و تشدید تنش‌های موجود در منطقه به جنگ منتهی شود. اگر همه و آمریکا بخواهند، باید گفت‌وگو کرد و زمان دیپلماسی است. این اولین قدم بود. به استکهلم می‌روم و آنجا با همتای ژاپنی خود ملاقات می‌کنم. چهارشنبه هم با آمریکایی‌ها صحبت خواهم کرد. ما با هم گفت‌وگو می‌کنیم و می‌کوشیم که تنش را کاهش دهیم. یک بحران نظامی در منطقه به یک فاجعه منجر خواهد شد.»
وزیر خارجه آلمان در ادامه درباره آینده توافق هسته‌ای با ایران و موضع تهران در زمینه غنی‌سازی اورانیوم در پایان ضرب‌الاجل ایران هم گفت: «امیدواریم که ایران غنی‌سازی بیشتری صورت ندهد و نه‌تنها آلمان بلکه اروپا در توافق هسته‌ای حضور دارند و می‌خواهند که کانال مالی را به کار بیندازند... و انتظار دارند که ایران هم به تعهدات خود پایبند باشد و بیشتر از میزانی که در توافق هسته‌ای پیش‌بینی شده است، اورانیوم را غنی نکند و اگر همه به تعهدات خودشان عمل کنند در این صورت می‌توان توافق را حفظ کرد؛ توافقی که برای امنیت اروپا خوب است.»
ماس: امیدواریم اینستکس عملیاتی شود
بااینکه از سویی یک سال از خروج آمریکا از برجام گذشته و از سوی دیگر بیش از یک ماه از ضرب‌الاجل 60 روزه ایران به طرف اروپایی سپری شده است اما هایکوماس در این گفت‌وگو در پاسخ به سؤالی درخصوص کانال مالی ویژه اروپا موسوم به اینستکس صرفاً اظهار امیدواری کرد و گفت: «امیدواریم طی هفته‌های آتی این کانال عملیاتی شود. به این وسیله می‌توان به‌عنوان مثال (هزینه) دارو پرداخت و (دارو) به ایران منتقل شود. این گامی مهم است... هر کاری بتوانیم، می‌کنیم تا بدون آمریکا به تعهداتمان عمل کنیم و از ایران هم انتظار داریم که به تعهداتش عمل کند تا بتوان توافق هسته‌ای را حفظ کرد.»
تحریم نهاد متناظر «اینستکس»!
هنوز 24 ساعت از دیدار ماس و ایران نگذشته بود که فارس به نقل از بلومبرگ گزارش داد: «دولت ترامپ در حال بررسی تحریم بخش مالی ایرانی رابط مبادلات بشردوستانه ایران با اروپاست؛ اقدامی که احتمالاً باعث پایان یافتن حیات اقتصادی و بشردوستانه‌ای خواهد شد که فرانسه، آلمان و انگلیس به دنبال ایجاد آن برای ایران هستند.
به گفته یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، اقدامات آمریکا، سازوکار ویژه تجارت و تأمین مالی (STFI) که ایران به‌عنوان نهاد متناظر اینستکس ایجاد کرده است، هدف خواهد گرفت.
این مقام آگاه توضیح داد: سازوکار ویژه تجارت و تأمین مالی (STFI) در اصل امتداد بانک مرکزی ایران است که قبلاً تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفته و حداقل تضمین‌های جهانی در برابر پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم را اجرا نکرده است.»
به نظر می‌رسد تقسیم‌کار بین اروپا و آمریکا و ایفای نقش هرکدام در سناریوی پلیس خوب و پلیس بد بیش از پیش نمایان شده است؛ از طرفی وزیر خارجه آلمان به ایران آمده و مدعی تمایل به همکاری و باقی ماندن در برجام و عملیاتی شدن اینستکس می‌شود و از سوی دیگر آمریکایی‌ها از تحریم نهاد متناظر اینستکس خبر می‌دهند!
تحریم اینستکس
یعنی شکست دیپلماسی اروپا
در واکنش به خبر بلومبرگ درباره تلاش آمریکا برای تحریم نهاد مالی متناظر ایرانی اینستکس بود که حمید بعیدی‌نژاد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن در صفحه توییترش نوشت: «بنا به گزارش خبرنگار بلومبرگ، آمریکا در حال بررسی تحریم نهاد مالی متناظر ایرانی اینستکس است. با این تحریم، اینستکس عملاً نابود شده و دیپلماسی اروپا به شکست کامل می‌رسد. امید که حالا همه متوجه شوند که بزرگ‌ترین تهدید علیه برجام و امنیت منطقه سیاست تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ایران
است.»
حرف‌های تکراری واشنگتن
در همین حال و در ادامه راهبرد «فشار حداکثری» آمریکایی‌ها با تاکتیک «مذاکره»، مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده بامداد سه‌شنبه اعلام کرد که «تنها راه‌حل پایان بحران با ایران دستیابی به توافق هسته‌ای جدید با تهران است.»
وی در ادامه گفت: «تهدیدات اخیر ایران درباره عدم پایبندی به تعهدات خود در توافق هسته‌ای، گامی بزرگ در مسیری‌اشتباه است.»
اورتگاس همچنین در ادامه هشدار داد که «واشنگتن هر شرکتی که چه در بخش نفتی و چه در دیگر بخش‌ها از فعالیت‌های ایران حمایت مالی کند، مجازات خواهد کرد.»
لاوروف: منتظر نتیجه سفر ماس
 به تهران هستم
تسنیم به نقل از خبرگزاری روسی نووستی گزارش داد، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته در سخنرانی خود در نشست علمی و بین‌المللی «مطالعات پریماکوف» در مسکو، اقدامات آمریکا در برخورد با ایران را محکوم کرده و یادآور شد که «تحریم‌های یک‌جانبه و جنگ تجاری آمریکا علیه سایر کشورها، روشی برای رقابت ناعادلانه اقتصادی است که آشکارا مغایر با قوانین سازمان تجارت جهانی است.»
لاوروف در این نشست گفت: «در رابطه با دورنمای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) باید بگویم که این مسئله در بسیاری از جهات به گام‌های بعدی کشورهای اروپایی بستگی خواهد داشت و در این رابطه من شخصاً منتظر نتیجه سفر هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان به تهران هستم.»
وزیر خارجه روسیه اضافه کرد: «متأسفانه برخی شرکای غربی ما خواستار آن هستند که ایران مرتکب‌اشتباهی شده و اقدامی را در خارج از تعهداتش در چارچوب برجام انجام دهد. چنین اقدامی دست غربی‌ها را در رابطه با عدم اجرای تعهداتشان باز خواهد گذاشت و نتیجه آن باعث تأسف خواهد شد.»