واکنش رئیسی، پلیس و اسنپ

ماجرا چه بود؟
چهار روز قبل یکی از رانندگان اسنپ به مسافر خود که کشف حجاب کرده بود تذکر داد و این مسافر در توئیتی عملکرد این راننده را با درج عکس و مشخصات راننده منتشر کرد که با واکنش‌های متفاوتی مواجه شد. ما دیروز در همین صفحه درگزارشی مشروح به آن پرداختیم.
 
گروه اجتماعی- آن لحظه که آن مسافر بی حجاب به تذکر راننده برای رعایت حجابش توجه نکرد، قطعا هیچ گاه فکرش را نمی کرد که خودش به متهم ردیف اول ماجرا تبدیل شود. واکنش ها به ماجرای راننده اسنپ و مسافر بی حجاب هنوز ادامه دارد و در مهم ترین واکنش، رئیس دستگاه قضا خواستار حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر شده است. جانشین فرمانده ناجا نیز به نوعی اقدام راننده اسنپ در تذکر به مسافرش برای رعایت حجاب را تایید کرده است: «رانندگان باید درخصوص کشف حجاب به مسافران خود تذکر دهند چون پیامک جرم کشف حجاب برای مالک خودرو ارسال خواهد شد.» همچنین شرکت اسنپ تلویحا مطالبه کمپینی را که در فضای مجازی علیه این شرکت راه افتاد اجابت کرده و گفته است از سعیدعابد راننده مشهور این روزهای اسنپ تقدیر خواهد کرد.
 



 رئیسی چه گفت؟
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی البته بدون اشاره به جزئیات این ماجرا که چهارروز قبل رخ داده، گفته است:  دولت، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی مسئولیت دارند که از امنیت روانی و اخلاقی جامعه صیانت کنند و اجازه ندهند کوچک ترین بی عفتی و ناهنجاری، جامعه را تهدید کند. از طرفی امر به معروف و نهی از منکر به موجب موازین شرعی و قانون اساسی جمهوری اسلامی، امری عمومی و وظیفه همه مردم است و دستگاه‌های انتظامی و قضایی نیز به موجب شرع و قانون، موظفند از آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت کنند.
پلیس: راننده مسئول است
جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفته است: رانندگان آژانس‌ها و سامانه هوشمند حمل‌ونقل باید درخصوص کشف حجاب به مسافران خود تذکر دهند چرا که در غیر این صورت پیامک جرم کشف حجاب برای مالک خودرو ارسال خواهد شد.  سردار ایوب سلیمانی به فارس یادآور شده است:
«مسئولیت قانونی خودرو با مالک خودرو است. همان طور که اگر مسافر از کمربند ایمنی استفاده نکند مالک خودرو جریمه می‌شود و باید در برابر قانون پاسخ گو باشد؛ بنابراین لازم است که رانندگان متوجه و متعهد به مسئولیت قانونی خود باشند و اجازه عمل خلاف قانون از جمله جرم کشف حجاب به مسافران خود ندهند. »
واکنش مورد انتظار اسنپ
و اما اسنپ هم به کمپینی که در فضای مجازی علیه آن ها راه افتاده بود که از اسنپ خواسته بودند از راننده مذکور تقدیر کند وگرنه این شرکت را تحریم می کنند، پاسخ مثبت داد. این شرکت در اطلاعیه ای اعلام کرده است: اسنپ خود را مقید به رعایت چارچوب‌های قانونی و ارزش‌های اسلامی جامعه می‌داند و بر پایبندی به آن متعهد است و در قوانین شرکت اسنپ با صراحت بر التزام به رعایت حجاب تاکید شده است.
این شرکت ضمن تکذیب شایعات مربوط به برخورد با راننده اعلام می‌کند حساب کاربری ایشان در هیچ مقطعی غیرفعال نشده است. علاوه بر این، از راننده مذکور بابت رعایت قوانین شرکت قدردانی به عمل خواهد آمد واسنپ بابت افشای اطلاعات شخصی راننده، خود را محق به پیگیری موضوع می‌داند. همچنین شایان ذکر است، تماس با مسافر طبق رویه‌های معمول شرکت درباره سفرهای ناتمام صورت گرفته و به منزله تایید رفتار مسافر نبوده است.