«ابتکار» از اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران گزارش می‏دهد بازی باخت - باخت تحریم پتروشیمی

معصومه معظمی
پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‏ها علیه جمهوری اسلامی، مدتی است که دونالد ترامپ، رئیس‏ ایالات متحده و مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا به اظهارات ضد و نقیض به منظور اعمال فشارهای اقتصادی بیشتر به ایران روی آورده‌اند. یک روز از براندازی نظام سخن می‏گویند و روز دیگر از مذاکره با ایران حرف می‏زنند. از طرفی پمپئو پیش‏شرط‏های 12 گانه‏ای را برای ورود به مذاکره جدید با ایران مطرح می‏کند و از طرفی دیگر با تغییر لحن ترامپ و نرمش در ادبیاتش، این شروط 12 گانه را لغو می‏کند. حالا هم باز در اقدامی ناقض اظهارات قبلی خود و ترامپ، بعد از اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا در اعمال تحریم‌های جدید علیه بخش پتروشیمی ایران در توئیتی نوشت که واشنگتن سیاست فشار حداکثری علیه ایران را ادامه خواهد داد.
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به فاصله کمی بعد از تحریم «شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس»، به‏عنوان بزرگ‌ترین شرکت هلدینگ پتروشیمی و ۳۹ شرکت زیرمجموعه و نمایندگی‌های فروش آن، در توئیترش نوشت: «فشار حداکثری علیه ایران امروز ادامه یافت. خزانه‌داری آمریکا تحریم‌هایی علیه بخش پتروشیمی ایران اعلام کرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تامین مالی می‌کنند. آمریکا رژیم را از پول‌های مورد نیازش برای بی‌ثبات کردن خاورمیانه محروم خواهد کرد.» اظهارنظری که نمایندگان مجلس و مسئولان سیاست خارجه کشورمان نسبت به آن واکنش نشان داده و آن را مواضع خصمانه و اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران دانستند.
واکنش مسئولان داخلی به اقدام تحریمی جدید آمریکا


علیه ایران
عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در این باره گفت: «تنها یک هفته صبر نیاز بود تا پوچ بودن ادعای رئیس‌جمهوری آمریکا برای مذاکره با ایران ثابت شود.» موسوی افزود: «سیاست فشار حداکثری آمریکا یک سیاست شکست‏خورده است که بارها توسط روسای جمهوری پیشین آن کشور امتحان شده بود. این مسیری اشتباه است و دولت آمریکا می‌تواند مطمئن باشد که به هیچ‏یک از اهداف تعیین‏شده برای این سیاست نخواهد رسید.» البته برخی دیگر از مسئولان از جمله محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در واکنش به تحریم جدید پتروشیمی اظهار کرد: «تحریم تجارت ایران مسئله جدیدی در حوزه تصمیمات آمریکا نیست، آمریکا بر دو محور تجارت و معادلات بانکی ایران تمرکز کرده که اولویت این کشور در حوزه تجارت؛ تحریم نفت و محصولات نفتی است.»
نماینده مردم کرمان در مجلس ادامه داد: «اگرچه در ظاهر ماجرا تاکنون محصولات نفتی جزو تحریم نبوده‌اند اما مراودات بانکی از قبل مشمول تحریم‌ها شده بودند، به همین دلیل شرکت‌های ایرانی در گذشته نیز هر چه می‌فروختند مشمول تحریم‌ها شده است. بنابراین بخش مراودات بانکی در حوزه صادرات، مدت‌ها است که دچار تحریم شده است اما از آنجا که این فعالیت‌ها توسط شرکت‌ها و کارگزاری‌های بخش خصوصی انجام شده و می‌شود همواره مسیر خود را برای فروش پیدا کرده‌اند.»
تحریم پتروشیمی یک سال است که اعمال می‏شود
محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس هم با تاکید بر اینکه «از زمانی که آمریکا از برجام خارج شد و تحریم‏ها را برگرداند، موضوع تحریم پتروشیمی مطرح بود»، به «ابتکار» گفت: «در یک سال گذشته علاوه بر آمریکا، کشورهایی که همسو با آمریکا بودند هم در حمایت از تحریم ها، هر کاری کردند. بنابراین تحریم پتروشیمی از آن زمان شروع و حالا بعد از یک سال از بازگشت تحریم ها تثبیت شده است و این تحریم نکته جدیدی نیست.»
نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس افزود: «با تحریم پتروشیمی پیش‏بینی می‌شود تحریم‌های جدید تاثیر منفی در عملکرد شرکت‌های پتروشیمی نخواهد داشت و نهایتا تاثیر ناچیزی بر صادرات این محصولات دارد.»
از تحریم پتروشیمی استقبال می‏کنیم!
پورمختار البته با تاکید بر این نکته که «تحریم شرکت‌های پتروشیمی بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد تا تاثیر عملی»، به «ابتکار» گفت: «با توجه به اینکه بسیاری از کشورها به محصولات پتروشیمی ایران نیاز مبرم دارند در دور زدن تحریم‌ها ایران را همراهی خواهند کرد و ما مشتری‏های ثابت خودمان را داریم به همین دلیل جای نگرانی نیست.» این نماینده اصولگرای مجلس در عین حال تاکید کرد: «خیلی علاقه‏مند هستیم تحریم شویم و در این فرصت پتروشیمی را فراوری کنیم و محصولات فراوری را در داخل کشور به مصرف برسانیم.»
تحریم و محدودیت پتروشیمی خوشحالی ندارد
در واکنش به استقبال پورمختار، نماینده اصولگرای مجلس دهم از تحریم پتروشیمی کشورمان توسط آمریکا، محمدرضا نجفی، نماینده مردم تهران در مجلس به «ابتکار» گفت: «آن افرادی که از این بابت خوشحالند باید توجه کنند که مقیاس اقتصادی تولید، مقیاس بازار، ظرفیت ایجاد شده تولید، ظرفیت بالقوه‏ای که باید در تولید و فعلیت برسد و اینکه چه ابعاد عظیم فراملی و فرامنطقه‏ای هستند توجه کنند.» او ادامه داد: «اگر کشوری توسعه یافته و پیشرو در صنعت پتروشیمی می‏خواهیم، باید به سند چشم‏انداز 20 ساله نگاهی بیندازیم و ببینیم چه نرخ رشدی را دنبال می کنیم و چه حجمی از تولید ناخالص ملی باید از آن استخراج شود و همچنین چه مقدار از تولید ناخالص باید جذب بازار جهانی شود.» نجفی ادامه داد: «باید از این بازار کسب دانش، بازار فروش و تکنولوژی کنیم. با این نگاه متوجه می‏شویم که قطع روابط اقتصادی با دنیا برای هیچ‏ کسی خوب نیست و برای ما هم مضر است.» این نماینده اصلاح‏طلب مجلس خاطرنشان کرد: «ما از محرومیت، ممنوعیت، تحریم و هر مانعی که روابط سازنده رو‏به‏رشد اقتصادی تجاری و فرهنگی ملت ما را محدود کند، دل‏نگرانیم و این اقدام را به نفع جامعه جهانی و منافع ملی نمی‏دانیم.»
تحریم ایران یک بازی باخت – باخت است
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: «تحریم، محرومیت و ممنوعیت به طور اصولی در دراز‏مدت به نفع هیچ کسی نیست و کسانی که این راه را پیش پای مردم ما قرار داده‏اند، از این موضوع سود نمی‏برند و این یک بازی باخت- باخت است و برنده‏ای ندارد.»
این نماینده مردم تهران در خانه ملت اضافه کرد: «ممکن است در کوتاه‏مدت یک مزیت‏هایی بتوان برای آن تعریف و شناسایی کرد، ولی با اصل به هم زدن قواعد بین‏المللی موافق نیستم و آن را به‏قاعده و مفید‏به‏فایده نمی‏دانم.» او همچنین ادامه داد: «نیازهای داخلی داریم که اگر نتوانیم جایگزینی برای آنها پیدا کنیم، حتما مردم با محدودیت بیشتری مواجه می‏شوند. اینگونه اتفاقاتی که باعث کوتاه شدن دست بخش صنعت و تولید ما از بازارهای جهانی و منطقه‏ای شود به صلاح نیست، به همین دلیل نباید از تحریم و محدودیت استقبال کنیم و از این بابت خوشحال شویم.» نجفی در عین حال تاکید کرد: «با وجودی که نباید از تحریم‏ها استقبال کرد، ولی اگر به ما تحمیل شود از باب اضطرار که دلمان نمی‏خواهد در آن قرار بگیریم، ما هم دست‏بسته نخواهیم بود و برای استفاده از حداکثر ظرفیت در این شرایط تلاش می‏کنیم. ولی می‏دانیم ادامه آن شرایط محدودیت‏زا نه به صلاح ما است، نه به نفع جامعه جهانی.»
گفتنی است؛ وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا در راستای اعمال فشار حداکثری به جمهوری اسلامی ایران با صدور اطلاعیه‌ای ۳۹ شرکت پتروشیمی ایرانی، زیر‏مجموعه‌های آنها و نیز نمایندگی‌های فروش این شرکت‌ها در خارج از ایران را مشمول تحریم‌های آمریکا علیه اقتصاد ایران کرد. استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا روز جمعه اعلام کرد، تحریم‌های جدید ایالات متحده صنعت پتروشیمی ایران از جمله بزرگ‌ترین هلدینگ این صنعت را که حامی مالی سپاه پاسداران به شمار می‌رود، نشانه گرفته است.
سایر اخبار این روزنامه
شهرام گیل‌آبادی در نشست خبری نمایش«عاشقانه‌های خیابان» مطرح کرد «خونه مادری» کجاست؟ جلال خوش‏چهره گفت‌وگوهای سخت در تهران «ابتکار» از اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران گزارش می‏دهد بازی باخت - باخت تحریم پتروشیمی «ابتکار» از تبعات ارز 4200 تومانی در اقتصاد گزارش می‌دهد طوفان ارز دولتی در اقتصاد ایران چرا شکستن تابوی ازدواج سالمندان ضروری است؟ بایدها و نبایدهای پیرانه‌سر ازدواج کردن! چرا شکستن تابوی ازدواج سالمندان ضروری است؟ بایدها و نبایدهای پیرانه‌سر ازدواج کردن! طرح تبدیل سازمان میراث‏فرهنگی به وزارتخانه، علی‏رغم رفع ایرادات، پشت درهای مجلس باقی مانده است معاون اول رئیس‌جمهوری: نباید مدیران کشور را در جبهه‌های داخلی هم درگیر کنیم معاون اول رئیس‌جمهوری: نباید مدیران کشور را در جبهه‌های داخلی هم درگیر کنیم « ابتکار» سفر هایکو ماس وزیر خارجه آلمان به ایران را بررسی می‌کند تلاش برای نجات برجام رئیس قوه قضائیه: وظیفه دستگاه قضائی حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر است عبدالله ناصری در گفت‌وگو با «ابتکار» از دلایل واکنش‌ها به سخنان وزیر نیرو می‌گوید حسن روحانی در دیدار با وزیر امور خارجه آلمان: ایران هرگز با اعمال تحریم و فشار در بن‌بست قرار نگرفته و نخواهد گرفت دوازدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده شرکت پدیده برگزار شد فرصتی با هدف جبران مافات به متهمان داده شد وظیفه مدیریت کلان چیست؟ وظیفه مدیریت کلان چیست؟