سال سیاه مسکن به پایان می‌رسد؟

آرمان- امیر داداشی: رشد 112 درصدی قیمت مسکن از اردیبهشت سال گذشته تا دومین ماه بهار امسال؛ باعث شده تا بسیاری از متقاضیان و مستاجران از این دوره با عنوان «سال سیاه مسکن» یاد کنند. ادامه چنین روندی باعث شد تا بار دیگر بحث اجرای طرح ملی مسکن مطرح شود و مسئولان کشور برای تامین مسکن مردم به تکاپو بیفتند. در جلسه روز گذشته مجلس نیز وزیر راه و شهرسازی، رئیس کل بانک مرکزی، وزیر کشور و رئیس بنیاد مسکن حضور پیدا کردند تا بررسی طرح ملی مسکن شکل جدی‌تری به خود بگیرد تا شاید با اتکا به این طرح سال سیاه مسکن به پایان برسد.
وام ساخت مسکن، قابل انتقال به خریدار
تسهیلات مسکن یکی از راه‌هایی است که همواره از آن به عنوان محرک مسکن یاد می‌شود. اما نباید فراموش کرد در شرایطی که تعداد واحدهای تولیدی متناسب با تقاضای موجود در بازار نیست، هر چه نقدینگی موجود در دست مشتریان افزایش یابد، به‌مراتب فروشندگان هم طمع بیشتری برای دریافت این نقدینگی پیدا می‌کنند و قیمت کالای خود را بالا می‌برند. در حالی که انتظار می‌رفت این بار تزریق تسهیلات به سمت تولید و حمایت انبوه‌سازان واقعی در دستور کار قرار بگیرد، اما طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی، تسهیلات ساخت مسکن که حدود ۶۰ درصد افزایش یافته، قابل انتقال به خریدار است. گفتنی است که تسهیلات ساخت مسکن اخیرا افزایش یافته و روز گذشته هم در مجلس به محلی برای بحث تبدیل شد. بر اساس این گزارش، قبلا سقف تسهیلات ساخت مسکن که قابلیت فروش اقساطی بلندمدت را داشت برای هر فرد در تهران ۶۰ میلیون تومان و برای زوجین ۱۰۰ میلیون تومان بود که اکنون برای فرد به ۱۰۰ میلیون تومان و برای زوجین به ۱۶۰ میلیون تومان افزایش یافته است. البته عبدالناصر همتی به این هم اشاره کرد که برای بازگشت تعادل به بازار سمت عرضه نیاز به تقویت دارد و این‌گونه ادامه داد: بخش قابل‌توجهی از افزایش قیمت مسکن به دلیل قیمت‌های نسبی و تمایل مردم به خرید مسکن و حفظ ارزش سرمایه در جامعه بوده است. او با ابراز امیدواری از حمایت همه‌جانبه دستگاه‌ها از طرح ملی مسکن، افزود: با حرکت وزارت مسکن و شهرسازی برای تولید و پشتیبانی از ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکن، شاهد کنترل بازار مسکن خواهیم بود. این در حالی است که کارشناسان معتقدند کشور در هر سال به ساخت بیش از 2/1 میلیون واحد مسکونی نیاز دارد و اکنون بیش از سه میلیون تقاضای خرید مسکن در بازار انباشته شده است که اتکا به ساخت صرفا 400 هزار واحد مسکونی دردی را دوا نمی‌کند.
خانه‌دارشدن خانه‌اولی‌ها؛ مهم‌ترین دغدغه وزارت راه


وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی مسکن کشور اکنون وظیفه خطیری را بر عهده دارد که اگر برنامه‌ شبانه‌روزی روی تامین مسکن کشور نداشته باشد، بعید به نظر می‌رسد که از این آزمون سربلند بیرون آید. از این رو روز گذشته وزیر راه و شهرسازی با حضور در مجلس با بیان اینکه تحولات مسکن رابطه معناداری با تحولات نرخ ارز دارد، گفت: وزارت راه تلاش دارد با پایدار کردن تولید مسکن از این مرحله عبور کند. ما در بحث وضعیت مسکن در وزارت راه از بدو ورود نسبت به روان‌سازی و ایجاد گشایش در تولید و عرضه مسکن اقدام کردیم تا بتوانیم تولید مسکن را به یک امر پایدار تبدیل کنیم و در جهت پاسخ‌گویی به نیاز واقعی جامعه اعتمادسازی لازم را بین توسعه‌دهندگان، انبوه‌سازان و مردم ایجاد کنیم. محمد اسلامی با بیان اینکه مهم‌ترین دغدغه وزارت راه، هموارکردن شرایط برای خانه‌دارشدن خانه‌اولی‌هاست، یادآور شد: ما به دنبال این بودیم که مسکن مهر نیمه‌تمام را تعیین تکلیف کنیم و این پروژه را به اتمام برسانیم. در همین راستا به جز مواردی که مسائل قضائی دارد، سایر موارد تعیین تکلیف شده؛ گرچه تعدادی از آنها فاقد متقاضی بوده و باید با ساز و کار متفاوتی برای آن تصمیم‌گیری شود. او نیز همانند همتی به برنامه تولید 400 هزار مسکن در سال 98 و 99 اشاره کرد و آن را مطابق با نیاز جامعه خواند.
50درصد درآمد خانوار صرف مسکن می‌شود
روز گذشته وزیر کشور نیز رئیس بانک مرکزی و وزیر راه و شهرسازی را برای حضور در مجلس و بررسی طرح ملی مسکن همراهی کرد. عبدالرضا‌رحمانی‌فضلی با بیان اینکه ۵۰ درصد درآمد خانوار صرف مسکن می‌شود، گفت: مشکلات مسکن مستقیما روی دوش مردمی است که فاقد مسکن هستند. او با اشاره به طرح رئیس‌جمهوری برای خانه‌دارشدن مردم، اظهار کرد: طبق این طرح بافت‌های فرسوده باید احیا شوند و در این زمینه، زمین‌های ارزان‌قیمت و تسهیلات بانکی تخصیص می‌یابد که وزارت کشور اختیاراتی در این زمینه دارد. از جمله طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، علاوه بر صدور پروانه ساختمانی می‌توانیم در ساخت منازل ارزان‌قیمت نیز مشارکت کرده و تسهیلات ارزان‌قیمت بدهیم. همچنین شهرداری‌ها موظف هستند برای متقاضیان مسکن تسهیلاتی جهت احداث خانه بدهند. در این جلسه، همچنین علیرضا تابش، رئیس بنیاد مسکن کشور، از ابلاغ اعتبار برای مسکن‌های آسیب‌دیده سیلاب‌های اخیر کشور خبر داد.
اخذ مالیات سنگین از خانه‌های خالی
پس از نطق دولتمردان و تنی چند از نمایندگان مجلس، نوبت به رئیس مجلس رسید که به اظهار نظر درباره صنعت ساختمان و طرح ملی مسکن بپردازد. علی لاریجانی در این جلسه با اشاره به اهداف برنامه ششم توسعه، ساخت 900 هزار مسکن در سال را ضرورتی دانست که تحقق نیافته است. او همچنین پیشنهاداتی مبنی بر اخذ مالیات سنگین از خانه‌های خالی و مشارکت دولت با انبوه‌سازان ارائه داد.