دکتر ظریف: وظیفه اعضای برجام عادی سازی روابط اقتصادی ایران است

وزیر امور خارجه گفت: وظیفه‌ای که اروپایی‌ها و بقیه اعضای برجام دارند این است که شرایط روابط اقتصادی ایران عادی سازی شود و اینها باید بگویند تا به حال چقدر این موضوع عادی شده است.
دکتر محمد جواد ظریف دیروز در حاشیه برنامه‌ای با عنوان "ماموریت من" در مدرسه علامه حلی در جمع خبرنگاران در خصوص سفر قریب الوقوع مقامات خارجی به تهران اظهار داشت: سفر نخست‌وزیر ژاپن و وزیر امور خارجه آلمان، و همچنین سفر آقای روحانی به بیشکک و دوشنبه و دیدار با رهبران این دو کشور، فرصتی برای جمهوری اسلامی ایران است تا ضمن تبیین سیاست‌های خود، درباره آینده پیش‌رو و همچنین پیدا کردن راه حل برای برخورد با سیاست‌هایی که همه دنیا را هدف قرار داده، تبادل نظر کند.
وزیر امور خارجه درباره مذاکرات امروز هیات آلمانی و ایرانی و اینکه آیا آلمان جوابی برای بدعهدی‌های اروپا خواهد داشت یا نه، گفت: اروپایی‌ها در موقعیتی نیستند که از ایران حتی در حوزه‌هایی که به برجام ربطی ندارد، انتقاد کنند.
وی با بیان اینکه سیاست‌های غرب در منطقه ما جز خسارت چیزی نداشته است، اظهارداشت: برخی کشورها مثل آلمان فروش تسلیحات به عربستان برای بمباران مردم یمن را متوقف کردند اما درمجموع غرب به رژیم‌های خودکامه اجازه می‌دهد که جنایت انجام دهند.


ظریف خاطرنشان کرد: وظیفه‌ای که اروپایی‌ها و بقیه اعضای برجام دارند این است که شرایط روابط اقتصادی ایران عادی سازی شود و اینها باید بگویند تا به حال چقدر این موضوع عادی شده است. در برجام اقدام مهم نیست بلکه نتیجه مهم است. اینکه گفته شود ما تلاش کردیم و نشد، خُب ما هم می‌توانیم از این به بعد تلاش کنیم و نشود.
وزیر امور خارجه در خصوص ضرب الاجلی که ایران برای اروپایی‌ها تعیین کرده است، گفت: بحث ضرب الاجل مطرح نیست بلکه بحث برنامه جمهوری اسلامی ایران است. ما برنامه خود را اعلام کردیم و گفتیم در 60 روز اول این اقدام را انجام می‌دهیم و در 60 روز بعدی اقدامات دیگری انجام خواهیم داد و بعد هم برای اقدامات بعدی تصمیم خواهیم گرفت.
ظریف یادآورشد: لذا بحث ضرب‌الاجل نیست و آنها می‌توانند اگر اقدامی انجام می‌دهند براساس وظایف خودشان باشد و ما هم اقدامات خود را یا متوقف می‌کنیم یا به تناسب اقدامات آنها تصمیم‌گیری خواهیم داشت.
* واکنش ظریف به ادعای برایان هوک مبنی بر فتوشاپ بودن توان موشکی ایران
وزیر امور خارجه همچنین در واکنش به ادعای برایان هوک مسئول گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا مبنی بر فتوشاپ بودن توان دفاعی و موشکی جمهوری اسلامی ایران، گفت: خواهیم دید.
ظریف این مطلب را در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی بیان کرد. برایان هوک اخیراً مدعی شد: ایران تصاویر مربوط به آزمایش‌های موشکی و جنگنده‌های خود را با فتوشاپ ساخته است.
رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: سیاست‌های دولت واشنگتن فقط ایران را هدف قرار نداده است بلکه کل کشورهای دنیا هدف قرار گرفته است.
ظریف با بیان اینکه کشورها دیگر خود را از سیاست‌های یک جانبه آمریکا کنار کشیده‌اند به تصمیم چین و روسیه مبنی بر استفاده نکردن از دلار در مبادلات اقتصادی اشاره کرد و ادامه داد: اکنون زمان خوبی برای همدلی است و اجازه ندهیم آمریکا سیاست‌های یک طرفه خود را علیه دنیا ادامه دهد.
وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره ادعای یک روزنامه لبنانی مبنی بر آزادی نزار زکا جاسوس آمریکایی لبنانی در ایران اظهار بی‌اطلاعی کرد.
ظریف در پاسخ به سوالی دیگری درمورد شرکت ایران در اجلاس آتی شانگهای گفت: دو اجلاس مهم شانگهای و همکاری‌ها در آسیا را پیش رو داریم و در هر دو اجلاس، فرصتی برای ارائه دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران و رئیس جمهوری است.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین درمورد سفر شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن به ایران اظهارداشت: آقای آبه به عنوان نخست‌وزیر کشور دوست به ایران سفر می‌کند و ما در جریان این سفر دیدگاه‌های خود را به وی اعلام می‌کنیم.
ظریف با بیان اینکه سیاستی که آقای ترامپ اعلام کرده جنگ اقتصادی است، اظهار داشت: اما این جنگ اقتصادی، مردم عادی را هدف قرار خواهد داد و باید این سیاست متوقف شود. تنها راه حل مشکلات اقتصادی، توقف سیاست جنگ اقتصادی است و ما این موضوع را به صورت خصوصی و عمومی به آبه اعلام کرده‌ایم.
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: در دیدار با شینزو آبه مباحث دوجانبه هم مطرح می‌شود و ما دیدگاه‌های وی را با دقت استماع و در مقابل، دیدگاه‌های ایران را به صورت تفصیلی اعلام می‌کنیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین درمورد بازدید امروز خود از مدرسه علامه حلی گفت: بازدید خیلی خوبی بود، اینکه دانش‌آموزان پایه هشتم بتوانند تا این حد فکر کنند و اعتماد به نفس داشته باشند و درمورد برجام بحث کنند و شبیه سازی داشته باشند، برای من بسیار انرژی آفرین و امیدبخش بود.
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب معتقدند دانش‌آموزان باید فکر کنند و بیندیشند، ایشان بر کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها و به راه حل‌ها و ایده‌های مختلف تاکید دارند.
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: اما در مرحله اجرا همه باید یک سیاست را اجرایی کنیم.
*فشار آمریکا علیه ایران از روی ضعف و استیصال است
وزیر امور خارجه همچنین در مراسم " ماموریت من" در مدرسه علامه حلی گفت: آمریکا از سر ضعف و استیصال به ایران فشار وارد می‌کند ولی ما این فشارها را پشت سر خواهیم گذاشت.
ظریف درباره تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران اظهارداشت: امروز در شرایط ضعف نیستیم در شرایط قدرتیم؛ آمریکا اشتباهات بزرگی کرده و احساس کرد خودش در منطقه و همدستانش در موضع ضعف هستند. در سوریه عراق، یمن و لبنان به اهداف خود نرسید چون مقاومت و مردم، سیاست‌های تحلیلگرانه آمریکا نپذیرفتند.
وی با اشاره به تصمیم روسیه و چین برای حذف دلار گفت: قدرت آمریکا به دلار است و کشورها اگر دلار را از نظام اقتصادی خود حذف کنند مقدار زیادی ازین قدرت آقتصادی امریکا افول می‌کند.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: اگر تحلیل می‌کنید بدانید امروز نظام اسلامی نه از موضع ضعف بلکه از موضع قدرت وارد معادله شده است در منطقه با داعش، النصره، رژیم صهیونیستی و کسانی که یمنی‌ها را می‌کشند هم پیمان نشدیم و انتخاب‌های درست داشتیم اما آنان انتخاب‌های نادرست داشتند و با صدام هم هم پیمان شدند.
ظریف اضافه کرد: مجموعه سیاست‌های کشور موفق بود البته برخی جاها مانند حوزه اقتصادی نقاط ضعف داریم اما این کشور آینده درخشانی دارد.
وی با بیان اینکه این مرحله فشار که به نظر می‌رسد فشار به جهت استیصال است را پشت سر خواهیم گذاشت، خاطرنشان کرد: این آمریکاست که از ضعف و استیصال به شما فشار می‌آورد و قانون گریزی و سیاست جنگل خود را به شما تحمیل می‌کند.
وزیر امورخارجه از برنامه سازان خواست تا به مردم خود اعتماد به نفس دهیم و غرورشان را تقویت کنیم و گفت: مردم ما مستحق این هستند که به مقاومت خود ببالند نباید فکر کنندسرشان کلاه رفته و این مرهون خودباوری خودشان است.
رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه برخی کشورهای منطقه فکر می‌کنند اسرائیل می‌تواند به آنان کمک کند، تصریح کرد: اسرائیل اگر خیلی مرد بود به خودش کمک می‌کرد نه اینکه هر روز خودش دچار تنش و بحران باشد.
ظریف با قدردانی از افرادی که این برنامه‌ریزی را انجام داده اند، گفت: امروز یکی از بهترین روزهای زندگی‌ام رقم خورد و این بسیار انرژی آفرین و نیرو بخش است که آینده سازان کشور را با این میزان آینده اندیشی، اعتماد به نفس و دغدغه برای کشور می‌بینیم.
وی با انتقاد از برخی اظهارات مبنی بر اینکه جوانان و مردم نسبت به مسائل کشور بی‌تفاوت هستند و دغدغه‌ای ندارند، اظهارداشت: امروز بزرگترین خط بطلان بر این ادعا را در این مدرسه نسبت به ادعای بی‌تفاوتی دیدم و در صحبت‌هایی که از دوستان خوب دانش‌آموز شنیدم نگرانی برای اقشار آسیب پذیر، ضرورت گسترش علم، ضرورت مقابله با آسیب‌هایی که از سیاست‌های آمریکا به مردم کشور وارد می‌شود و موارد دیگر، باعث امید است.
رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: چون یک دانش‌آموز یا یک متفکر نباید خود را هرگز از جامعه جدا بداند؛ همه بخشی از جامعه و وامدار آن هستیم. ما مسئولان هر کاری بکنیم وامدار مردمی هستیم که با مقاومت شان این امید را به ما دادند.
ظریف خطاب به دانش‌آموزان اظهارداشت: شما دانش‌آموزان این ادراک را برای شنونده ایجاد می‌کنید که متکی به خودمان هستیم و باید خودمان برای خودمان طراحی و برنامه‌هایی داشته باشیم؛ هر چند این طراحی‌ها هزینه دارد و گاهی خطرات و مشکلاتی به همراه خواهد داشت اما همین که به خودمان متکی هستیم یعنی خودباوری و برنامه نوشته شده قبلی را اجرا نمی‌کنیم.
وزیر امورخارجه در بخش دیگری از سخنانش گفت: به عنوان کسی که قبل از انقلاب در رشته ریاضی تحصیل می‌کردم و در دانشگاه علوم انسانی را برگزیدم باید بگویم این کشور به افراد متعهدی که علوم انسانی را خوب می‌فهمند و می‌توانند آن را با نیازهای جامعه به جریان بیندازد، بیش از همیشه نیاز دارد.
ظریف با بیان دو نقش تحلیل گری و مجری گری، تصریح کرد: در سیستم فکری و کارمان دو نقش داریم که باید از هم تفکیک کنیم نقش اول تحلیل گر و نقش دوم مجری است.
وی نقش تحلیل گری را چنین تشریح کرد: وقتی تحلیل می‌کنید موظفید آزاد بیندیشید و نباید خود را به هیچ چارچوبی مقید کنید و بگویید رئیس مدرسه یا وزیر به ما دستور داده است. نباید گرفتار خودسانسوری در مرحله فکر کردن شوید باید همه راه حل‌ها را ببینید و آن را در ذهن خود اجرایی کنید و ببینید آن راه حل چه ایرادهایی دارد. من وزیر هم باید در یک مرحله فکر کنم کدام سیاست بهتر است و پیشنهاد دهم. موظفم فکرم را آزاد انجام دهم.
وزیر امورخارجه مرحله دوم را عمل دانست و گفت: در اینجا باید سیاست را اجرا کنید. به عبارت دیگر همه ما در فکر، مجتهد و در عمل مقلد هستیم حتی رساله هم می‌گوید اصول دین را نباید فکر کنید اما احکام را باید تقلید کنید. در علم سیاست هم چنین است اگر یک سیاست غلط را همه ارکان نظام پیاده کنند بهتر از این است که هرکسی هر سیاستی را دلش می‌خواهد پیاده کند.
وی خطاب به دانش‌آموزان ادامه داد: در چند سال آینده شما در مرحله فکر کردن هستید؛ وقتی سال 81 خواستم به نیویورک بروم نزد مقام معظم رهبری رفتم و ایشان فرمودند موظفی نظرت را حتی مخالف نظر من، برایم بفرستی. و امروز خیلی خوشحال شدم وقتی مربیان شما گفتند خط قرمزی درباره فکر کردن ندارید.
ظریف گفت: این بحث سیاسی نیست، علمی است. در کشورهای پیشرفته برای بررسی موضوعی، چند راه حل متفاوت را امتحان می‌کنند.
مدرسه علامه حلی 3، 181 دانش‌آموز دارد که در مقطع متوسطه اول تحصیل می‌کنند. هدف از بازدید دکتر ظریف از این مدرسه پروژه کارآزمون باعنوان "ماموریت من" بود که دانش‌آموزان پایه هشتم (با طراحی دانش‌آموزی)، تحریم‌ها وخروج آمریکا از برجام را بررسی و پیشنهادات و نقطه نظراتی ارائه کردند.
در این طرح 76 نفر در قالب 8گروه، تحقیق و پژوهش انجام دادند که نتایج این تحقیقات به وزیر امور خارجه کشور ارائه شد.
سایر اخبار این روزنامه
دلار به کانال 12 هزار تومانی عقب نشینی کرد مدیرعامل راه آهن خبر داد: انعقاد قرارداد 2 هزار میلیارد تومانی برای تولید هزار دستگاه انواع واگن مسافری سامانه پدافند هوایی 15 خرداد رونمایی شد دکتر ظریف: وظیفه اعضای برجام عادی سازی روابط اقتصادی ایران است لوبلاگ: طرف‌های اروپایی از سفر شینزو آبه به تهران خجالت زده شده‌اند نخست وزیر ژاپن در آستانه سفر به ایران: ثبات خاورمیانه با اهمیت است سودان با آغاز نافرمانی مدنی و تیراندازی به معترضان دوباره ناآرام شد هاآرتص: شمارش معکوس برای پایان نتانیاهو آغاز شده است شبکه تلویزیونی سی ان ان اعلام کرد 59 نماینده دموکرات خواستار بررسی روند استیضاح ترامپ شدند در شورای عالی هماهنگی اقتصادی به ریاست روحانی؛ پرداخت 100 درصدی حقوق، عیدی و مزایای کارکنان و بازنشستگان تصویب شد مردم یمن در آستانه پیروزی اعلام نتایج نهایی 16 شهریور؛ آزمون کارشناسی ارشد پنجشنبه و جمعه هفته جاری برگزار می‌شود قیمت کتب درسی برای سال تحصیلی جدید اعلام شد سرپرست سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد تسریع و تسهیل بیمه هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران مراسم بزرگداشت دکتر احمد احمدی برگزار می‌شود