جنجال تجمیع بیمارستان های قائم (عج) و امام رضا(ع)

23 اردیبهشت ماه در مصاحبه ای  جزئیات تجمیع بخش هایی از بیمارستان امام رضا (ع) و قائم (عج) را در همین صفحه بررسی کردیم. رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در آن مصاحبه، ریز و درشت این طرح را تشریح و تاکید کرد که این تجمیع به نفع مردم و کادر پزشکی و درمانی خواهد بود و خللی در سیر درمان بیماران به وجود نمی آورد. اما از سوی دیگر عده ای از اعضای هیئت علمی بیمارستان قائم (عج) به تندی از این اقدام انتقاد کردند و آن را به ضرر آموزش پزشکی و وضعیت درمانی مردم دانستند؛ البته رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز به این اظهارات  پاسخ داد که حالا ماجرای تجمیع این دو بیمارستان را جنجالی کرده است.
واکنش انجمن اسلامی اعضای هیئت علمی دانشگاه
در اولین واکنش به تجمیع این دو بیمارستان، انجمن اسلامی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نامه ای که نسخه ای از آن به روزنامه «خراسان رضوی» ارسال شده، سخنی صریح با رئیس دانشگاه مطرح کردند. در بخشی از این نامه آمده است: «بیمارستان قائم(عج) که سنگ بنای آن از ده ها سال قبل بر مبنای بیمارستان دانشگاهی وآموزشی طراحی وساخته شده است، دارای همه امکانات فیزیکی  مستقل برای هر بخش تخصصی وفوق تخصصی بوده و در کنار هم و با همکاری همه بخش ها به امر آموزش و درمان بیماران تا بالاترین تخصص موجود در کشور می پردازد و حکم یک کالبد زنده را دارد وجدا کردن هر کدام از بخش ها مثل قطع عضو بدن خواهد بود.» در بخش دیگری از این نامه خطاب به رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز آمده است: «بیان کرده اید که بخش ارتوپدی بیمارستان قائم(عج) حدود 15 تخت داشت ... در صورتی که این بخش بیش از 30 تخت فعال داشته است.» در ادامه این نامه تصریح شده است: «جناب آقای دکتر دارابی شما خوب واقف هستید تعطیلی یک بخش (فعلا ارتوپدی) چه لطمه ای به سایر بخش ها زده و خواهد زد، اولا بخش های تخصصی مصوب رادیولوژی دیگر از بیماران ارتوپدی محروم می شوند ودستیاران و دانشجویان درباره بیماری های ارتوپدی آموزش عملی نمی بینند. بر همین روال بخش آسیب شناسی، نمونه های عمل های ارتوپدی را نخواهد داشت و بخش های انکولوژی، جراحی های عمومی، جراحی قفسه سینه، جراحی اعصاب ونورولوژی و.... که عمل های مشترک با ارتوپدی داشته اند نیز محروم شده اند و بخش فیزیوتراپی وبخش های آزمایشگاهی وسایر بخش های پارا کلینیک نیز لطمه آموزشی ودرمانی خواهند خورد.غیر از این ها بخش های دیگر ازجمله بخش اطفال و بخش های زنان و...از مشاوره های ارتوپدی محروم گشته اند و باید مشاوره ها را به بیمارستان امام رضا (ع) بفرستد و روند کار طولانی شده وموجبات بستری های طولانی بیماران را به دنبال خواهد داشت.»در پایان این نامه نیز سه راهکار از جمله توقف تعطیلی بخش های اورولوژی و گوش و حلق و بررسی کارشناسانه، برگشت بخش ارتوپدی به بیمارستان قائم(عج) و راه اندازی کلینیک های ویژه مستقل در بیمارستان امام رضا(ع) برای برون رفت از این مشکلات پیشنهاد شده است.
ادعایی درباره اقدامات پشت پرده برای فروش بیمارستان قائم (عج)


اما این تنها جنجال پیش آمده در این زمینه نبود. پس از این نامه، دکتر ابراهیم زاده رئیس بخش تعطیل شده ارتوپدی بیمارستان قائم (عج) نیز با حضور در تحریریه «خراسان رضوی» دلایل خود را برای مخالفت با تجمیع برخی بخش های این دو بیمارستان مطرح کرد. وی با اشاره به این که موضوع فروش بیمارستان قائم (عج) از 4 یا 5 سال پیش مطرح شده بود، گفت: در سال 93، وزیر بهداشت نامه ای مبنی بر این که منابع مالی کم است و مشهد نیاز به تخت دولتی دارد، به استاندار وقت علیرضا رشیدیان ارسال می کند و پیشنهاد می دهد که زمین بیمارستان قائم با 1000 تخت، به بخش خصوصی فروخته و با هزینه آن سه بیمارستان در سه نقطه حاشیه شهر ساخته شود اما اعضای هیئت علمی دانشگاه با این موضوع مخالفت می کنند و جلوی این کار گرفته می شود. استاندار وقت هم در برابر این موضوع ایستادگی کرد. منتها هم اکنون حدس ما این است که جریانی در نظر دارد بیمارستان قائم(عج) را یک مرکز ضررده و ورشکسته نشان دهد تا به تدریج از دید مردم بیفتد. وی در پاسخ به این سوال که آیا شما مدعی هستید پشت ماجرای تجمیع بیمارستان قائم(عج) و امام رضا(ع)، احتمال فروش بیمارستان قائم در میان است؟ گفت: ما فکر می کنیم بخش خصوصی و لابی هایی وجود دارد که این بیمارستان را بفروشند. لابی هایی که در این قضیه ذی نفع هستند و تعدادی از مسئولان و مدیران را شامل می شوند، مدتی است طرح تفکیک بخش هایی از این دو بیمارستان را مطرح کرده اند.
وی افزود: بخش ارتوپدی بیمارستان قائم را که بخش تخصصی بوده، تعطیل کردند و به بیمارستان امام رضا(ع) انتقال دادند. اعضای هیئت علمی و تمام دستیاران را از همان روزها مجبور کردند که به بیمارستان امام رضا(ع) بروند. در این بیمارستان 38 تخت داشتیم اما در بیمارستان امام رضا(ع) به ما 15 تخت دادند و رئیس محترم دانشگاه در گفت و گوی چندی قبل با خراسان رضوی اعلام کرده که تعداد تخت های بیمارستان قائم 15 تخت بوده است در حالی که این طور نیست.ابراهیم زاده ادامه داد: فضای فیزیکی و اتاق های عمل بخش ارتوپدی کم شده است و ادعایشان این بود که امکانات در همان سطح خواهد بود در حالی که هیچ امکاناتی ارائه نشد و عملا فضای کاری وجود ندارد. همچنین مدیریت و برنامه آموزشی یک بخش مستقل را به طور کامل از بین برده و گروه آموزشی را به صورت کامل منحل کرده اند.
وی با تاکید بر این که در زمان اجرای این طرح، نظر هیئت علمی بیمارستان قائم خواسته نشد، اظهار کرد: رئیس دانشگاه خودرای عمل کرده و توان اقناع منطقی همکارانش را ندارد. در دو سه سال اخیر مخالفت خود را در این زمینه اعلام کردیم اما متاسفانه نظر بخش هایی که قرار است در بیمارستان قائم تعطیل شود لحاظ نشده و فقط نظر رئیس دانشگاه و معاونان لحاظ شده است.دکتر ابراهیم زاده یادآور شد: به هم ریختگی و کاهش فضاهای دانشگاهی را با عنوان تجمیع صلاح نمی دانیم. حتی اعتقاد داریم باید دو مرکز و بیمارستان جنرال در مشهد باشد که در رقابت با هم فعالیت و نقص های هم را رفع کنند نه این که آن ها را متمرکز کنیم تا اگر اتفاقی در یک مرکز افتاد، دست مردم و مسئولان اجرایی بسته باشد. عوارض تصمیم گیری این اقدام، در بلند مدت خود را نشان می دهد.
پاسخ های تند رئیس دانشگاه علوم پزشکی به منتقدان
در ادامه برای پیگیری اظهارات منتقدان و ادعاهای مطرح شده در این زمینه با رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت و گو می کنیم که پرسش و پاسخ ما با دکتر دارابی در ادامه می آید:
   جناب دارابی، بخش ارتوپدی بیمارستان قائم با همان ظرفیت درمانی و خدمت رسانی و تعداد تخت به بیمارستان امام رضا(ع) منتقل شده است؟
بله حتی بیشتر از آن ظرفیت درمانی. در بخش جراحی ارتوپدی بیمارستان قائم 30 تخت دایر بوده که عمدتا 15  یا 16 تخت توسط رشته های دیگر اشغال می شد و حالا در بیمارستان امام رضا(ع) به طور خالص 25 تخت به این بخش اختصاص پیدا کرده است. نیروهای بخش مربوط را نیز تامین کرده ایم و به لحاظ فضای فیزیکی و تخت، تعداد نه تنها کمتر نیست بلکه بیشتر هم هست.
   عده ای  از اعضای هیئت علمی بیمارستان قائم(عج) اعلام کردند تعداد تخت های بخش ارتوپدی این بیمارستان 38 مورد بوده که اکنون در بیمارستان امام رضا(ع) این تعداد به 15 تخت رسیده است. در این خصوص توضیح دهید.
دروغ می گویند. تعداد مریض هایی که این بیمارستان داشته چند نفر بوده است؟ به آن ها بگویید اگر راست می گویند و 38 تخت داشتند، چرا کارانه شان از کارانه کادر بیمارستان امام رضا(ع) کمتر است؟ کارانه کم به معنای کارکرد کم و به معنای تعداد مریض کمتر است. ما که روی هوا حرف نمی زنیم. همین آقای دکتر بگوید کارانه اش در فلان ماه چقدر بوده است؟ خیلی از تخت های آن بخش توسط بخش جراحی پلاستیک و دیگر رشته ها پر می شده است و کشیک و اورژانس هم نداشته اند.  25 تخت به این بخش داده شده است.
   در تجمیع بخش هایی که صورت می گیرد، تکلیف گروه آموزشی و نیروهای آموزشی چه خواهد شد؟
گروه های آموزشی نیز به بیمارستان امام رضا(ع) انتقال می یابند و در آموزش هیچ خللی وارد نمی شود و کیفیت آموزش هم بیشتر می شود. با تجمیع صورت گرفته، دستیاران در حین عمل جراحی به جای این که برای مثال 5 جراح را ببینند، اکنون با 10 جراح سر و کار دارند.
  پس مدیریت و برنامه آموزشی هر بخش منحل نمی شود؟
خیر. بهتر هم می شود. چه کسی گفته منحل می شود؟ این ها شایعاتی است که آقایان درست می کنند و می خواهند تنبل خانه ای برای خود درست کنند. اتفاقا آموزش از نظر کمیت و کیفیت بهتر هم می شود.
   چرا موقع اجرای این طرح نظر اعضای هیئت علمی بخش هایی را که قرار است تجمیع شود، جویا نشدید؟
نظر هیئت علمی را بگیرم؟ هیئت علمی بیمارستان قائم؟ آن ها مخالف هستند دیگر چه نظری بپرسم.
   به هرحال آن ها هم نظر کارشناسانه در این زمینه دارند.
ما گروه کارشناسی داریم. هیئت علمی در اختیار دانشگاه است. دانشگاه هرجا صلاح بداند، باید کار کنند. چه قائم، چه امام رضا(ع) و چه شریعتی. فرقی نمی کند. به علاوه وقتی آن ها مخالف هستند چرا نظرشان را بپرسم؟ چطور آن ها را قانع کنم؟ کسی را که مخالف و معاند است، چطور قانع کنم؟ آن ها هم معاند و هم مخالف هستند.
  زمانی که دلیل و منطق باشد، حتما قانع می شوند و ابراز مخالفت نمی کنند.
وقتی کسی منطق حالی اش نمی شود، چه کارش کنم؟ به زور حالی اش کنم؟ چطور می شود که خیلی از استادان موافق هستند؟ در ضمن این تجمیع متعلق به الان نیست. 15 سال پیش تونل سلامت را راه اندازی کردند و این موضوع مطرح شد ما هم اجرایش کردیم.
   گویا دادگستری هم نامه ای را در خصوص بررسی بیشتر تجمیع این دو بیمارستان برای شما ارسال کرده است. پاسخ شما به این نامه چیست؟
دادگستری نامه نوشته است و احساس نگرانی می کند. چرا احساس نگرانی می کند؟ اگر در دادگستری دو دادگاه با هم ادغام شود، من باید نگران باشم؟ این ها مسائل داخلی دانشگاه است و مهم این است که خدمات بهتری به مردم ارائه شود. وقتی خدمات و آموزش بهتر می شود، نگرانی وجود ندارد. بعضی آقایان رفتند دادگستری، آن ها هم نامه زدند و پیشنهادهایی ارائه دادند. ما هم پیشنهادها را بررسی می کنیم و اگر لطمه ای به مردم وارد شود، حتما جلوی آن را می گیریم. اما وقتی رضایت مندی بیشتر است به آن ها هم اطلاع می دهیم و آن ها هم حتما قبول می کنند. نباید یک طرفه به قاضی برویم.
   پس شما تضمین می کنید در این تجمیع هیچ مشکلی برای مردم و سیر درمانی آن ها به وجود نمی آید؟
تضمین ما عملکرد ماست. شما مگر خبرنگار نیستید؟ از حوزه تنگ خود بلند شوید و با استادان و مردم مصاحبه و گزارش تهیه کنید. ببینید نسبت به قبل عملکرد ما چه تغییری کرده است.
   اعضای هیئت علمی عوارض بلند مدت این اقدام را مطرح می کنند و باید دید در بلند مدت چه تغییراتی رخ می دهد.
مگر ما ضامن آینده ایم؟ کوتاه مدت نتیجه بلند مدت است.
   ادعایی هم مبنی بر فروش و تعطیلی بیمارستان قائم(عج)  وجود دارد و برخی اعلام کرده اند قرار است بیمارستان قائم به فروش برود. این موارد را تایید می کنید؟
این ها مزخرفاتی است که آقایان می گویند. به هیچ وجه بیمارستان قائم به بخش خصوصی واگذار نمی شود. به هیچ وجه منحل و تعطیل نمی شود و به فروش نمی رسد. ما اورژانس به آن زیبایی را ساختیم. بعد می گویند می خواهیم بیمارستان قائم را بفروشیم؟ این ها چرندیاتی است که یک عده می گویند تا سیستم را ناکارآمد جلوه دهند.
* پس فروش بیمارستان قائم در دستور کار نیست؟
این بیمارستان را نه به بخش خصوصی واگذار می کنیم و نه می فروشیم. در صدد فعال شدن بیشتر آن هستیم. یک تخت بیمارستان قائم هم تعطیل نمی شود و بدون مریض نمی ماند.