پیام ظریف یک روز قبل از سفر وزیر خارجه آلمان به تهران وظیفه اروپا عادی‌سازی روابط اقتصادی با ایران است

اروپایی‌ها در موقعیتی نیستند که از ایران حتی در حوزه‌هایی که به برجام ربطی ندارد، انتقاد کنند. این پیام محمدجواد ظریف به کشورهای اروپایی یک روز قبل از سفر هایکو ماس وزیر خارجه آلمان به تهران بود. بنا بر اعلام رسانه‌های خبری، هایکو ماس قرار است امروز در راس هیئتی دیپلماتیک وارد تهران شده و با مقامات کشورمان دیدار و گفت‌و‌گو داشته باشد. محور اصلی سفر وزیر خارجه آلمان به ایران به گفته اغلب ناظران موضوع برجام و افزایش تنش‌های موجود میان ایران و آمریکا است.
در همین راستا هایکو ماس که در سفری دوره‌ای به منطقه خاورمیانه سفر کرده و قرار است پس از عراق و ایران به اردن و امارات نیز سفر کند، شامگاه شنبه در دیدار با عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق، ثبات در خاورمیانه را یکی از موضوعات اصلی مذاکراتش با مقامات کشورمان اعلام و تاکید کرد که قصد داریم در این سفر به ایرانی‌ها در‌خصوص پایبندی اروپا به برجام اطمینان دهیم. وی همچنین بار دیگر ضمن ابراز نگرانی از احتمال وقوع یک تقابل نظامی میان ایران و آمریکا، بر هم خوردن ثبات منطقه را به ضرر تمامی کشورها دانست و گفت که حفظ برجام ارزش هر تلاشی را دارد.
در همین رابطه روز گذشته ظریف در حاشیه بازدید خود از مدرسه علامه حلی به خبرنگاران گفت که سیاست‌های غرب در منطقه خاورمیانه دستاوردی به جز خسارت دربر نداشته است. اکنون وظیفه سایر شرکای برجام به‌خصوص اروپایی‌ها عادی‌سازی روابط اقتصادی با ایران است. در برجام اقدام مهم نیست بلکه این نتیجه است که اهمیت دارد و به همین دلیل وقتی گفته می‌شود تلاش کردیم و نشد، ایران نیز می‌تواند از این به بعد بگوید ما هم تلاش کردیم و نشد.
ظریف همچنین تاکید کرد که گام نخست هسته‌ای ایران مبنی بر توقف فروش اورانیوم غنی شده و آب سنگین و مهلت شصت روزه ایران به سایر شرکای برجام برای جلوگیری از ورود به گام دوم هسته‌ای، ضرب‌الاجل نبوده‌ بلکه جزئی از برنامه جمهوری اسلامی ایران است. ظریف در این رابطه افزود که ما برنامه خود را اعلام کردیم و گفتیم در ۶۰ روز اول این اقدام را انجام می‌دهیم و در ۶۰ روز بعدی اقدامات دیگری انجام خواهیم داد و بعد هم برای اقدامات بعدی تصمیم خواهیم گرفت. لذا بحث ضرب‌الاجل نیست و آنها می‌توانند اگر اقدامی انجام می‌دهند بر اساس وظایف خودشان باشد و ما هم اقدامات خود را یا متوقف می‌کنیم یا به تناسب اقدامات آنها تصمیم‌گیری خواهیم داشت.
سایر اخبار این روزنامه
پیام ظریف یک روز قبل از سفر وزیر خارجه آلمان به تهران وظیفه اروپا عادی‌سازی روابط اقتصادی با ایران است علیرضا صدقی فهمِ فعل دینی «ابتکار» از تشدید مجازات اسیدپاشی در حمایت از قربانیان گزارش می‌دهد اعدام در انتظار اسیدپاش‌ها! فعالان سیاسی در گفت‌وگو با «ابتکار»: پارلمان اصلاحات همچنان در حال بررسی است جبهه جدید اصلاح‌طلبان در انتخابات؟! چرا باید در حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر آرشیو تهیه کرد؟ فرهنگی برای آینده چه چالش‌هایی مانع از احیای حیات شبانه پایتخت می‌شود؟ چراغ‌های خاموش زندگی شبانه شهرها پایان خوش در توکیو با چاشنی جوانگرایی سامورایی‌های ژاپن هم تسلیم والیبال ایران شدند «‌ابتکار» دلایل و پیامدهای سفر نخست وزیر ژاپن به ایران را بررسی می‌کند ماموریت دشوار شینزو آبه در تهران به ‌مناسبت عید سعید فطر انجام شد موافقت رهبر انقلاب با عفو و تخفیف مجازات تعدادی از محکومان سخنگوی قوه قضائیه: برای پرونده نجفی فعلا وقت رسیدگی تعیین نشده است جهان صلح و فارغ از خشونت اعضای هیئت‏رئیسه کمیسیون‌های قضایی، اقتصادی و شوراهای مجلس مشخص شدند ابقای روسای کمیسیون‌ها هایکو ماس نماینده اروپای بی‏تاثیر