2 ماه تا تعیین تکلیف 200 پروژه بافت اطراف حرم رضوی

بلاتکلیفی حدود 20 ساله 200 پروژه و 70 سرمایه گذار در بافت اطراف حرم، پای استاندار را هم به این ماجرا باز کرد. به گزارش «خراسان رضوی»، حدود دو هفته گذشته جمعی از کارآفرینان و سرمایه گذاران، در جلسه ای با استاندار به گفت وگو نشستند و درباره مشکلات موجود سرمایه گذاری در بافت اطراف حرم سخن گفتند. جلسه ای که در آن استاندار تاکید کرد که «باید تعهدات مدیریت شهری در قراردادهای رسمی و معتبر مبنای عملکردها قرار گیرد و این تعهدات اجرایی شود».  شهردار هم در این جلسه با اشاره به این که مشکلات موجود در طرح نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر و حقوق مکتسبه در این بافت باید به سرعت تعیین تکلیف شود، گفت: با موافقت استاندار هر هفته چهار پروژه سرمایه گذاری در بافت پیرامون حرم را در شورای راهبردی که در این خصوص تشکیل شده است، بررسی خواهیم کرد. البته موضوع پروژه های بلاتکلیف در منطقه ثامن، یکی از محورهای جلسه دوشنبه هفته گذشته استاندار، شهردار و جمعی از مسئولان استانی با وزیر راه و شهرسازی نیز بود؛ جلسه مفصلی که به گفته «محمدحسین روشنک» رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان، به جمع بندی قابل قبولی در زمینه بافت اطراف حرم رضوی دست یافت که البته جزئیات این تصمیمات هنوز اعلام نشده است اما به گفته معاون شهردار مشهد، با توجه به ورود استاندار به این موضوع و تاکید بر حل مشکلات موجود، مقرر شده است ظرف دو ماه  این پروژه ها به صورت جداگانه بررسی و درباره آن ها تصمیم گیری شود.
یا عمل به تعهدات یا پرداخت خسارت سرمایه گذاران
«روشنک» که به عنوان یکی از این سرمایه گذاران در دیدار با استاندار نیز حضور داشت، در گفت و گو با «خراسان رضوی» درباره جزئیات آن جلسه می گوید: رعایت احترام به قول و قرارها، توافق نامه ها، صورت جلسات و آن چه سازمان های دولتی و شهرداری به کارآفرینان و سرمایه گذاران قول داده بودند و تعهد کردند تا آن ها را به سرمایه گذاری در پروژه های اطراف حرم تشویق کنند، از جمله موضوعات مورد بررسی بود. وی ادامه می دهد: اگر طرحی 20 سال قبل تصویب شده و بر اساس آن سرمایه گذاران به میزان زیادی در اطراف حرم سرمایه گذاری کرده اند، امروز هیچ مقامی شرعی و قانونی حق ندارد برای سرمایه های مردم و موقعیت املاک آن ها خارج از ضوابط طرح تصمیم بگیرد. مگر این که ابتدا توسط کارشناسانی که سرمایه گذار هم قبولشان دارد، خسارت سرمایه گذار و کارآفرین برآورد شود. رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی می افزاید: به عنوان مثال شهرداری ملکی را بر حسب طرح مصوب به سرمایه گذار در حاشیه خیابان 30 متری فروخته و سرمایه گذار هم بر همین اساس سرمایه گذاری کرده است. حالا درست نیست که راه و شهرسازی یا هرجای دیگری بیاید و بگوید می خواهیم این خیابان را 20 متری یا 29 متری کنیم چرا که سرمایه گذار براساس خیابان 30 متری سرمایه گذاری کرده است. وی یادآور می شود: در جلسه با استاندار، سرمایه گذاران و کارآفرینان از مسئولان استانی، کشوری و شهری هیچ چیزی نخواستند جز این که تعهدات و تفاهم نامه ای که امضا شده است، رعایت شود. چه معنایی دارد میراث فرهنگی قبل از این که شهرداری پروژه ها را به سرمایه گذاران و کارآفرینان بفروشد، پای نقشه را امضا و برای مثال پروژه را در 10 طبقه، تایید کرده است؟ سرمایه گذار بر اساس پروانه صادر شده و مجوز و قراردادی که دارد سرمایه گذاری کرده است. اگر ایرادی هست به نرخ روز اسکناس هایش را تحویل بدهند، چون ادعا دارند برای میراث فرهنگی ضرر دارد. «روشنک» تصریح می کند: این که بیان می شود، طرح های تاش و مهرازان خوب نبوده است، معنایی ندارد. اگر در جایی اشتباهی صورت گرفته، آن اشتباه را اصلاح و خسارت را به سرمایه گذاران پرداخت کنند؛ نه این که اساس طرح را زیر سوال ببرند، آن هم طرحی که 20 سال از آن می گذرد و 70 درصد از آن هم اجرا شده است. خسارت این کار بر دوش 200 سرمایه گذار خواهد بود و این موضوع به دور از منطق و اصول است.
عزم جدی استاندار برای تعیین تکلیف پروژه ها


معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی هم که از جمله مسئولان حاضر در جلسه سرمایه گذاران با استاندار بود، به خبرنگار ما می گوید: اعتقاد داریم حوزه شهری مشهد به خصوص حوزه گردشگری و خدمات شهری، یکی از ظرفیت های بزرگ سرمایه گذاری استان است. «علی رسولیان» با تاکید بر عزم جدی استاندار در تعیین تکلیف پروژه های بر زمین مانده، اظهار می کند: استاندار محترم بازدیدی از پروژه های اطراف حرم داشتند. بیشتر از 200 پروژه مشکل دار در آن محدوده وجود دارد که رقم سرمایه گذاری آن ها بالاست و اگر بتوانیم پروژه های گردشگری و اطراف حرم و منطقه ثامن را سامان دهی کنیم، به جذب سرمایه گذاری حدود 50 هزار میلیارد تومان خواهیم رسید.
مشکلات پروژه ها از کجا نشات می گیرد؟
معاون اقتصادی استاندار به مشکلات این پروژه ها هم اشاره می کند و می گوید: بخشی از این مشکلات مربوط به اختلاف طرح جامع در اطراف حرم رضوی است که دچار تغییر و تحولاتی شده است و آقای استاندار به جد پیگیر هستند تا پیشنهادها را تعیین تکلیف کنند.وی موضوع دیگر را مربوط به بوروکراسی های اداری می داند و می افزاید: استاندار تکلیف کردند زمانی که طرح مصوب شد، ادارات آب، برق، گاز و راه و شهرسازی موظف به همکاری با سرمایه گذار هستند. آستان قدس رضوی و شهرداری هم حمایت جدی از طرح های سرمایه گذاران دارند تا از فرصت سرمایه گذاری منطقه برای ایجاد اشتغال بهره ببریم. رسولیان درباره زمان رسیدگی به این مشکلات نیز می گوید: همین روزها استاندار مذاکراتی را برای بخشی از اقدامات خواهند داشت و شهردار هم اعلام کرد هفته ای چهار پروژه را تعیین تکلیف می کند، همچنین راه و شهرسازی هم قبل از تیرماه امسال، طرحی را که اداره کل میراث فرهنگی استان ارائه داده است، با رعایت حقوق مکتسبه سرمایه گذاران تعیین تکلیف می کند.