روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با اردوغان ایران و ترکیه می‌توانند به روند خونبار منطقه خاتمه دهند

روسای جمهور ایران و ترکیه روابط و همکاری‌های فی‌مابین در بخش‌های مختلف را مثبت، روبه‏گسترش و راهبردی دانستند و بر اهتمام و اراده مسئولان دوکشور برای استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در مسیر توسعه، تحکیم و تعمیق بیش از پیش مناسبات تهران-آنکارا تاکید کردند.
به گزارش ایسنا، حسن روحانی روز شنبه در تماس تلفنی «رجب طیب اردوغان» با وی، متقابلاً عید سعید فطر را به دولت و ملت ترکیه تبریک گفت و افزود: گسترش روابط و همکاری‌های ایران و ترکیه به عنوان دو کشور قدرتمند و تاثیرگذار در جهان اسلام، در توسعه ثبات و امنیت منطقه حائز اهمیت است. رئیس‌جمهوری اراده تهران برای همکاری‌های اقتصادی بین دوکشور و استفاده از پول ملی دو کشور را مورد تاکید قرار داد. روحانی با ابراز تاسف از ادامه خونریزی‌ها و کشتار مردم در مناطقی همچون سودان، لیبی، یمن و افغانستان، گفت: ایران و ترکیه در کنار یکدیگر و با همکاری سایر کشورهای برادر و دوست خود می‌توانند به این روند تاسف‏آور و خطرناک خاتمه داده و مسائل و مشکلات منطقه و جهان اسلام را به خوبی حل و فصل کنند. رئیس‌جمهوری همچنین بر ضرورت توسعه همکاری‌های ایران و ترکیه در زمینه مبارزه با تروریسم در منطقه و تقویت امنیت در مرزهای مشترک دو کشور تاکید کرد. رجب طیب اردوغان نیز در این گفت‏وگوی تلفنی با تبریک عید سعید فطر به دولت و ملت ایران، گفت: ایران و ترکیه دو کشور دوست و برادر در منطقه هستند و توسعه روابط و همکاری‌های ما به نفع دو ملت و منطقه خواهد بود. رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین بر ضرورت تلاش برای گسترش مناسبات و همکاری‌های همه‏جانبه تهران-آنکارا در بخش‏های مختلف به‏ویژه تجاری و اقتصادی و استفاده از پول ملی در مبادلات تجاری فی‏مابین تاکید کرد. اردوغان با اشاره به مسائل و مشکلاتی که منطقه و جهان اسلام با آنها روبه‏رو است، افزود: ایران و ترکیه می‌توانند با گسترش تعاملات و همکاری‌های خود در مسیر توسعه ثبات و امنیت منطقه و مبارزه با تروریسم نقش‏آفرینی بیشتری داشته باشند. وی همچنین تحریم‏های آمریکا علیه ملت ایران را یک‏جانبه و ظالمانه دانست و گفت: هرگز این تحریم‌های ظالمانه را نمی‌پذیریم و به دنبال افزایش دوستی‌ها و همکاری خود با ایران هستیم.
سایر اخبار این روزنامه
در گفت‌و‌گو با نصرت‌الله تاجیک سفیر سابق ایران در اردن مطرح شد شرط لازم اما ناکافی آمریکا برای مذاکره با ایران جهانبخش‌محبی نیا مدینه فاضله توصیه‌هایی برای شنا و آبتنی در آستانه گرمای هوا که باید رعایت کنید تابستان توی آب! کوهکن، نایب‌رئیس ‌جبهه پیروان خط امام و رهبری: باهنر برای انتخابات مجلس به صحنه می‌آید موج دوم ملخ‌ها در حالی آغاز شده که موج شدید گرما سبب کوتاهی سفرشان به ایران می‌شوند «ابتکار» دلایل استعفای برخی از وزرای دولت تدبیروامید را بررسی می‌کند دولت روحانی رکورددار استعفا «ابتکار» دلایل و پیامدهای تحریم پتروشیمی خلیج‌فارس را بررسی می‌کند پتروشیمی سودای تازه آمریکایی‌ها روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با اردوغان ایران و ترکیه می‌توانند به روند خونبار منطقه خاتمه دهند وزیر کشور تاکید کرد افزایش اختیارات استانداران متهم ابربدهکار بانکی: با پول معلمان پورشه و مازراتی نخریده‌ام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: باید از ظرفیت نهادهای مدنی برای تصمیم‌گیری‌ها بهره برد