«ابتکار» دلایل و پیامدهای تحریم پتروشیمی خلیج‌فارس را بررسی می‌کند پتروشیمی سودای تازه آمریکایی‌ها

کیمیا نجفی
صنعت پتروشیمی به عنوان یکی از صنایع ارز‌آور در اقتصاد کشور به حساب می‌آید و دارای ظرفیت‌‌ها و پتانسیل‌های قابل توجهی است. اما اخیرا این صنعت هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفته و به نظر می‌‌رسد که راه جدید برای تحت فشار قرار دادن اقتصاد ایران از سوی آمریکا مشخص شده است.
بعد از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و لغو معافیت‌های فروش نفت ایران این‌بار نوبت به صنعت پتروشیمی کشور رسید. اخیرا دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای از تحریم هولدینگ خلیج‏فارس سخن گفته است، اقدامی که به باور بسیاری از صاحب‌نظران این نوع تحریم نمی‌تواند مانع فعالیت این صنعت شود. طبق این بیانیه ۳۹ شرکت پتروشیمی ایرانی، زیر‏مجموعه‌های آنها و همچنین نمایندگی‌های فروش این شرکت‌ها در خارج از ایران مشمول تحریم‌های آمریکا علیه اقتصاد ایران است. این وزارتخانه دلیل تحریم‌ها را ارتباط میان شرکت پتروشیمی خلیج‏فارس و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است. در این میان کارشناسان معتقدند که ایران با اینگونه تحریم‌ها بیگانه نیست و با یک مدیریت همه‌جانبه می‌توان شرایط پیش‏آمده را کنترل کرد و امید داشت که تحریم‌های اخیر خللی در فعالیت این صنعت ایجاد نمی‌کند. مجید پورکائد، عضو اتاق بازرگانی درخصوص اقدام جدید آمریکا علیه ایران به «ابتکار» گفت: نام شرکت‌هایی که در لیست تحریم آمده و زیرمجموعه هولدینگ خلیج‏فارس هستند محدود به تعداد خاصی از شرکت‌های پتروشیمی است و اگر بخواهیم درصد میزان صادراتی که توسط هولدینگ صورت می‌گرفت را بررسی کنیم خواهیم دید که رقم بالایی را در بر نمی‌گیرد. اگر به لیست اسامی پتروشیمی‌ها دقت کنیم درمی‌یابیم که برخی از پتروشیمی‌ها شرکت‌هایی هستند که به باقی شرکت‌ها خدمات می‌دهند. 10 شرکت نمایندگی‌هایی هستند که در خارج از کشور قرار دارند، 15 شرکت‌ دیگر خدماتی هستند و باقی آن که حدود 13 پتروشیمی است در بخش تولید فعالیت دارند و درصد بالایی از محصولاتی را تولید می‌کنند.
وی در ادامه افزود: ما پتروشیمی‌های دیگری داریم که در سطح کشور فعالیت می‌کنند و نام آنها در این لیست قرار ندارد و خوشبختانه محصولاتی را که تولید می‌کنند به صورت مشترک است و ما باید در بازار بورس برای آنها مدیریتی داشته باشیم . به عنوان مثال شرکت اروند یکی از تولیدکنندگان pvc است، در این میان دو شرکت آبادان و غدیر هم در سطح کشور تولیدکننده pvc هستند. اکنون پتروشیمی بندر امام و اروند در لیست تحریم قرار دارند اما نام غدیر و آبادان در لیست تحریم نیست، در این شرایط باید مدیریتی وجود داشته باشد تا بتوانیم از امکانات استفاده کنیم. به عنوان نمونه می‌توانند محصولات غدیر و آبادان را در بخش صادرات عرضه کنند و محصولات اروند و بندر امام را جزو مصارف داخلی قرار دهند. پتروشیمی‌هایی که تحریم شده‌اند در بحث صادرات نزدیک به 30 درصد ارز حاصل از صادرات را به خودشان اختصاص داده بودند که ما با مدیریت کردن و تقسیم محصولات در بازار داخل و خارج می‌توانیم تا حدودی شرایط را بهبود ببخشیم چراکه ما مجموعه‌ای از پتروشیمی را داریم که در مناطق مختلف کشور از جمله خراسان، اراک، شیراز و... فعالیت می‌کنند. البته باید بدانیم این اقدام آمریکا تاثیرات روانی به همراه دارد اما از آنجایی که ما با اینگونه تحریم‌ها بیگانه نیستیم و می‌توانیم شرایط را مدیریت کنیم. برای مدیریت این شرایط راهکارهایی وجود دارد و اکنون هم به شکلی از آن راهکارها استفاده می‌شود.


این عضو اتاق بازرگانی تحریم هولدینگ خلیج فارس را موثر در نوع رفتار مشتریان دانسته و در این‌باره گفت: همانطور که اشاره کردم این اقدام آمریکا بی‏تاثیر نیست و بعضی از مشتریان ما در خارج از کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما باید توجه داشته باشیم که شرایط کنونی نیازمند مدیریتی است تا بتواند بحران‌ها را پشت سر بگذارد.
پورکائد با اشاره به دور زدن تحریم‌ها ادامه داد: بحث دور زدن تحریم‌ها کاری خلاف واقعیت نیست و ما می‌توانیم روند کار را در چارچوب قوانین تجارت جمهوری اسلامی انجام دهیم، به‌گونه‌ای که محصولات شرکت‌هایی که تحریم‌ هستند از طریق دیگر شرکت‌هایی که محصولات مشابه تولید می‌کنند و نام‌شان در این لیست قرار ندارد را صادر کرده و فعالیت خود را ادامه دهیم.
پتروشیمی تا کنون در امان بود
مهدی پورقاضی، عضو سابق هیئت ‌نمایندگان اتاق بازرگانی پتروشیمی نیز اقدام جدید آمریکا علیه اقتصاد ایران را دارای پیامدهای بسیاری دانسته و در این خصوص به «ابتکار» گفت: پتروشیمی تا کنون از تحریم‌ها در امان بود، اما اکنون با این چالش روبه‏رو شده‌ است و کار برای ادامه فعالیت برای صادرات سخت خواهد شد. در این شرایط ایران باید به فکر صادرات محصولات پتروشیمی برای کشورهایی همچون عراق، افغانستان و برخی از کشورهای آفریقایی باشد. با این اقدام آمریکا، صادرات محدود خواهد شد و از سوی دیگر ایران باید به فروش داخلی روی آورد. البته باید بدانیم در بلندمدت ممکن است نتیجه مثبتی را به همراه داشته باشد اما در کوتاه‌مدت مشکلاتی را به دنبال دارد.
پورقاضی با اشاره به تسلط قدرت آمریکا بر دیگر کشورها گفت: ما علی‌رغم صحبت‌هایی که می‌شود باید بدانیم که آمریکا قدرت اقتصادی بسیار مهمی است، ما گمان می‌کنیم که آمریکا یک اقتصاد درحال فروپاشی دارد اما این تمام واقعیت نیست. بخش مهمی از واقعیت این است که اقتصاد آمریکا بر اقتصاد جهانی مسلط است و می‌تواند تعیین‌کننده باشد. اینکه ما بخواهیم قدرت اقتصادی این کشور را نادیده بگیریم درواقع چشم‌مان را بر روی واقعیت خواهیم بست. کشورهای بسیاری است که تابع تصمیمات این کشور بوده و دل‏نگران از عمل کردن خلاف تصمیمات آمریکا هستند، و از ترس لطمه خوردن از سوی آمریکا تصمیمات این کشور را می‌پذیرند. ما در این شرایط باید با گفت‌وگو به دنبال راه‌حل باشیم، باید بپذیریم که وارد جنگ با اقتصاد بزرگ دنیا هستیم. ما اولین کشوری نیستیم که شعارهای ضد‏آمریکایی می‌دهیم، کشورهای زیادی اینگونه بودند اما واقعیت این است که مردم این کشورها به مرور آرامش‌شان را از دست دادند و در شرایط سخت اقتصادی و اجتماعی قرار گرفته‌اند. در این شرایط، تحریم پتروشیمی یکی از نشانه‌های این جنگ بزرگ است که باید به آن توجه داشته باشیم. به‌طور‏کلی صنعت پتروشیمی در اثر این تحریم لطمه خواهد دید البته در این میان راهکارهایی وجود دارد تا بتوانیم مشکلات را به حداقل برسانیم.
سایر اخبار این روزنامه
در گفت‌و‌گو با نصرت‌الله تاجیک سفیر سابق ایران در اردن مطرح شد شرط لازم اما ناکافی آمریکا برای مذاکره با ایران جهانبخش‌محبی نیا مدینه فاضله توصیه‌هایی برای شنا و آبتنی در آستانه گرمای هوا که باید رعایت کنید تابستان توی آب! کوهکن، نایب‌رئیس ‌جبهه پیروان خط امام و رهبری: باهنر برای انتخابات مجلس به صحنه می‌آید موج دوم ملخ‌ها در حالی آغاز شده که موج شدید گرما سبب کوتاهی سفرشان به ایران می‌شوند «ابتکار» دلایل استعفای برخی از وزرای دولت تدبیروامید را بررسی می‌کند دولت روحانی رکورددار استعفا «ابتکار» دلایل و پیامدهای تحریم پتروشیمی خلیج‌فارس را بررسی می‌کند پتروشیمی سودای تازه آمریکایی‌ها روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با اردوغان ایران و ترکیه می‌توانند به روند خونبار منطقه خاتمه دهند وزیر کشور تاکید کرد افزایش اختیارات استانداران متهم ابربدهکار بانکی: با پول معلمان پورشه و مازراتی نخریده‌ام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: باید از ظرفیت نهادهای مدنی برای تصمیم‌گیری‌ها بهره برد