استاد دانشگاه آالابامای جنوبی: ترامپ ثابت کند سیاستش مقابل ایران یک بام و دوهوا نیست

ایرنا - استاد دانشگاه آلابامای جنوبی با بیان اینکه آنچه برای ایران مهم است، حرف آمریکا نیست بلکه عملکرد دولت ترامپ در مقابل تهران است، تاکید کرد: آمریکا باید در عمل ثابت کند که سیاستش در مقابل ایران یک سیاست یک بام و دو هوا نیست. «نادر انتصار» درباره اصرار دونالد ترامپ برای مذاکره با ایران پس از تشدید تنش ها و افزایش فشارها بر ایران گفت: درخواست ترامپ دو دلیل اصلی دارد؛ یکی برای تبلیغات است که به دنیا نشان دهد که دولت آمریکا مایل نیست که با ایران جنگ کند و می خواهد از طریق گفت‌وگو اختلافاتش را با ایران حل و فصل کند.  
ترامپ درخواست گفت‌وگو و پیگیری سیاست فشار حداکثری را مکمل یکدیگر می داند 
وی ادامه داد: دلیل دوم این است که دولت ترامپ به این نتیجه رسیده که ایران در موقعیت ضعیفی قرار دارد و اکنون بهترین زمان برای آمریکا است که ایران را از طریق گفت‌وگو وادار به تسلیم و قبول درخواست های اصلی واشنگتن کند.   
این کارشناس ارشد مسائل آمریکا، درخواست گفت‌وگو با تهران را نشانه عقب‌نشینی ترامپ از پیگیری سیاست فشار حداکثری ندانست و اظهار داشت: ترامپ گفت‌وگو با تهران را یک اهرم مهم برای به نتیجه رساندن اهداف سیاست فشار حداکثری خود تلقی می کند یعنی او تضادی بین درخواست گفت‌وگو و پیگیری سیاست فشار حداکثری نمی بیند بلکه آنها را مکمل یکدیگر می داند.


هدف ترامپ وادار کردن ایران از پیروی آمریکا در خاورمیانه است
انتصار در پاسخ به این سوال که ترامپ در مذاکره با ایران چه اهدافی را دنبال می‌کند؟ تصریح کرد: هدف اصلی ترامپ وادار کردن ایران از پیروی سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه به خصوص در خلیج فارس است یعنی ایران سیاست مستقل خارجی که آمریکا را به چالش بکشد نداشته باشد.
وی افزود: برای ترامپ مهم نیست چگونه حکومتی در ایران سرکار باشد؛ آنچه او می خواهد حکومتی است که مانعی برای پیاده کردن سیاست های آمریکا در منطقه ایجاد نکند.
ریشه «تیم بی» در بدنه دولت ترامپ قوی و عمیق است
این استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه آلابامای جنوبی آمریکا درباره واکنش «تیم بی» به درخواست ترامپ برای گفت‌وگو با ایران هم خاطرنشان کرد: در حال حاضر شواهدی وجود ندارد که نشان دهد که نقش «تیم بی» در تعیین سیاست آمریکا در مورد ایران کم شده باشد یا اینکه ترامپ در حال جدایی از آنها است.
انتصار با تاکید بر اینکه ریشه «تیم بی» در بدنه دولت ترامپ قوی و عمیق است، ابراز داشت: اخباری را که گاهی اوقات روزنامه های آمریکا در مورد اختلاف بین ترامپ و افرادی مانند جان بولتون، بنیامین نتانیاهو و... گزارش می دهند را نباید چندان جدی گرفت.
ایران اعتمادی به رژیم کنونی واشنگتن ندارد
وی در تشریح دلیل پاسخ منفی ایران نسبت به درخواست‌های ترامپ برای گفت‌وگو هم بیان کرد: با توجه به رفتار آمریکا و به خصوص دولت ترامپ در زیر پا گذاشتن تعهدات قبلی خود، ایران اعتمادی به رژیم کنونی واشنگتن ندارد و دلیلی نمی بیند که ترامپ احترامی به اجرای تعهدات احتمالی آینده داشته باشد.
این تحلیل‌گر ارشد مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه کارنامه رژیم ترامپ در مورد اجرای تعهدات بین المللی آمریکا، کارنامه ای خجالت آور است، یادآور شد: ایران در زمان کنونی دست قوی ای در مذاکره احتمالی با آمریکا ندارد و در صورت قبول درخواست‌های مکرر ترامپ برای مذاکره ممکن است در چنین نشستی بازنده باشد یعنی چیز مهمی به دست نیاورد و مجبور به قبول خواسته های اصلی رژیم ترامپ شود.
اجرای کامل برجام می تواند نشانه جدیت آمریکا برای گفت‌وگو با ایران باشد
انتصار در پاسخ به این سوال که آمریکا برای اینکه تهران را برای حضور در میز مذاکره اقناع کند، باید چه اقداماتی کند؟ عنوان کرد: آنچه برای ایران مهم است، حرف آمریکا نیست بلکه عملکرد دولت ترامپ در مقابل تهران است. آمریکا باید در عمل ثابت کند که سیاستش در مقابل ایران یک سیاست یک بام و دو هوا نیست. بسنده کردن به ارسال پیغام مستقیم یا غیرمستقیم به خودی خود کافی نیست.
وی در پاسخ به ای سوال که تا چه اندازه بازگشت به برجام و توقف اعمال تحریم‌ها می‌تواند نشانه جدیت واشنگتن برای گفت‌وگو با تهران تلقی شود؟ گفت: اجرای کامل و بدون توقف برجام که شامل توقف اعمال تحریم‌ها می شود، می تواند نشانه جدیت واشنگتن برای گفت‌وگو با تهران تلقی شود ولی من احتمال چنین اقدامی را از طرف رژیم ترامپ صفر می دانم. ترامپ و برجام مانند آب و روغن هستند که با هم نمی توانند قاطی و مخلوط شوند.
ژاپن نمی تواند ترامپ را وادار به قبول درخواست های اصلی ایران کند 
این استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه آلابامای جنوبی آمریکا درباره سفر شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن به ایران و تلاش وی برای میانجیگری میان ایران و آمریکا هم اظهار داشت: ژاپن به عنوان یک متحد مهم آمریکا که با ایران هم روابط حسنه دارد، حتما پیغامی را از طرف ترامپ به ایران می آورد ولی من به نقش توکیو به عنوان میانجیگری فعال در این مورد چندان امیدوار نیستم.
انتصار اضافه کرد: به طور کلی پنجره مانور سیاسی توکیو خیلی باریک است و ژاپن نمی‌تواند ترامپ را وادار به قبول درخواست های اصلی ایران کند.