تظاهرات ملی جلیقه زردها علیه مکرون

تجمع های معترضان به سیاست های اقتصادی دولت در فرانسه موسوم به «جلیقه زردها» در حالی دیروز (شنبه) و در سی امین هفته این اعتراض ها آغاز شده که تجمع کنندگان، شهر «مون پلیه» واقع در جنوب این کشور را به عنوان اصلی ترین مرکز این اعتراض ها برای تظاهرات ملی اعلام
 کرده‌اند.
به گزارش شبکه خبری «آر ته»، در نزدیکی پاریس یک تظاهرات، امروز از «سن دنی»(Saint-Denis) به سمت «بوبینیی» (Bobigny) با امید به پیوستن حومه شهرها به تجمع های جلیقه زردها برنامه ریزی شده است.
در مون پلیه، جلیقه زردها حوالی ساعت ۱۳ به وقت محلی تظاهرات ملی برگزار کردند. بنا به اعلام وزارت کشور در تجمع های شنبه گذشته، حدود ۹ هزار و ۵۰۰ نفر حضور داشتند که اگر چه نسبت به جمعیت تظاهر کنندگان در روز ۱۷ نوامبر سال ۲۰۱۸ میلادی (۲۶ آبان ۹۷) که حدود ۳۰۰ هزار نفر اعلام شد، به شدت نزول داشته، اما دهها تن از معترضان در شهرهای مختلف این کشور از جمله پاریس بازداشت شدند.


در سن دنی، یکصد نفر از جلیقه زردها درساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه به وقت محلی در آستانه ورزشگاه «استد دو فرانس» تجمع کرده‌اند؛ جام جهانی فوتبال بانوان در پاریس از شب گذشته در این ورزشگاه آغاز شده است.
هم اینک صدها نفر از معترضان در شهر مون پلیه در خیابان ها حضور دارند. تظاهرات از میدان «پلس دو کمدی» این شهر آغاز شده است. در شهرهای کان، بوردو، نانت، مارسی، لیون، استراسبورگ و لیل نیز تجمع های اعتراضی برنامه ریزی شده است.
به گزارش پلیس فرانسه، امروز ۴۵۰ نفر از نیروهای امنیتی برای کنترل تجمع ها و معترضان علاوه بر استقرار خودروهای آب پاش برای متفرق کردن معترضان در مرکز شهر پاریس حضور خواهند داشت.
با وجود کاهش جمعیت معترضان از زمان آغاز جنبش تاکنون اما همچنان این تجمع ها با خشونت پلیس همراه بوده است. به گونه ای که طبق اعلام تارنمای خبری مجله اینترنتی جلیقه زردها در هفته گذشته، بازرس عمومی پلیس ملی فرانسه ۱۷۱ بار به دلیل اعمال خشونت‌های متعدد در جریان اعتراض‌های شنبه‌های سیاه علیه معترضان احضار شده است.
«فرانس اینفو تی وی» هم از محاکمه برخی افسران پلیس فرانسه به دلیل اعمال خشونت علیه معترضان در طول تجمعات ۶ ماه گذشته خبر داد.
تاکنون ۵۷ پرونده تحقیقی علیه خشونت های پلیس به دادسرا منتقل شده است.
«رمی هایتز» دادستان ضد تروریست فرانسه هم هفته گذشته گفت: تا پایان سال میلادی جاری پرونده‌های پلیس به دادگاه کیفری ارائه خواهد شد.
تجمع‌های شنبه بیست و هشتم جلیقه زردها منجر به دستگیری ۶۴ نفر از آنان و نیز ضرب و شتم یک خبرنگار شد.
جنبش جلیقه زردها که از ۱۷ نوامبر ۲۰۱۸ میلادی (۲۶ آبان ۹۷) آغاز شده امروز سی امین هفته اعتراضی خود را پشت سر می‌گذراند.