گروه‌های همسو با زنجانی می‌خواهند نفت را زمین بزنند

وزیر نفت تصریح کرد که نمی‌خواهد امروز رجز بخواند، چراکه اکنون وقت رجزخوانی نیست، اما تاکید می‌کند که آتش توپخانه رفقای زنجانی شدید است و وزارت نفت نیز در حد توان خود می‌تواند به این حملات پاسخ دهد.
به گزارش خانه ملت ، بیژن زنگنه درباره اینکه سال‌هاست سکان وزارت نفت را در دست دارد و از کار خسته نشده و بهتر نیست فرد جوانی در رأس این وزارتخانه قرار گیرد می‌گوید: خسته نیستم چراکه در حال حاضر روزی ۱۷ تا ۱۸ ساعت کار می‌کنم و در شرایط کنونی که جنگ شدید اقتصادی هستیم، انگیزه بسیاری دارم اما با قرار گرفتن فرد جوانی در رأس وزارت نفت موافق بودم، هرچند جوانی، تنها به سن نیست بلکه به قول مقام معظم رهبری، به روحیه جوانانه بستگی دارد.
او ادامه داد: زمان تشکیل دولت دوازدهم به آقای روحانی بسیار اصرار کردم که برای وزارت نفت، فرد جوانی انتخاب کند، بنده نیز کمک خواهم کرد، اما آقای رئیس‌جمهور نپذیرفتند. من در طول عمر کاری خود، هرگز اقدام‌کننده و متقاضی برای پذیرش مسئولیتی نبوده‌ام، این مسئولیت بوده که آمده و من هم پذیرفته و کار کرده‌ام. اکنون هم نه خسته هستم و نه پیر به آن معنا که روحیه و شادابی کاری نداشته باشم.
او همچنین درباره اینکه قدرت ریسک پذیری‌اش کم نشده است؟ پاسخ داد: ریسک‌پذیری مسئله‌ای دیگر است. در تحریم‌های فعلی شخصاً می‌توانستم شلوغ و پلوغ و پر سر و صدا کار ‎کنم و اختیارات بسیاری برای خود از حاکمیت بگیرم، اما با این وجود قانونمند کار می‌کنم و برای هر کار جدیدی مصوبه می‌گیرم و طبق آن عمل می‌کنم، به نحوی که همه بزرگان، مطلع باشند و بدانند چه تصمیماتی می‌گیریم. در بحث فروش نفت در دوران تحریم‌ها و یا با شیوه جدید، ۷ نفر زیر تصمیمات را امضا می‌کنند که یکی از آن امضاءها از وزارت نفت است و ۶ امضا آن از جاهای دیگر.


او ادامه داد: ریسک‌پذیری یعنی چه؟ فقط خیلی سربسته می‌توانم اشاره کنم و بگذرم که اگر بخواهم ریسک‌پذیری را معنا کنم باید بگویم؛ بزرگترین ریسک در کار ما این است که نفت را به کسی بفروشیم، اما ندانیم که پولش برمی‌گردد یا خیر!
زنگنه درباره اینکه اخیراً گفته شده شما اختیارات بسیاری از سران سه قوه گرفته‌اید، اظهار کرد: این را آقای ضرغامی (ریس سابق صدا و سیما) گفته بودند، من هم شنیده‌ام اما نمی‌دانم این اختیارات تام که به من داده‌اند، چیست!؟
بعید می‌دانم بابک زنجانی توان پرداخت بدهی‌های وزارت نفت را داشته باشد
وی درباره اینکه تاکنون چه میزان از بدهی‌های بابک زنجانی به وزارت نفت پرداخت شده است؟ گفت: طبق گزارش کارشناسی، اموالی که طی سال‌های گذشته ارزیابی شده حدود ۲,۰۰۰ میلیارد تومان می‌شود که البته مبلغ ارزیابی ۶۰۰ میلیون دلار با نرخ دلار آن زمان بود، این اموال در اختیار وزارت نفت است اما متأسفانه فروش نرفته است هرچند می‌خواهیم آن‌ها را بفروشیم چراکه به پولش احتیاج داریم، باقیمانده طلب وزارت نفت به جز بهره آن بیش از دو میلیارد دلار است و زنجانی باید این مبالغ را پرداخت کند، البته بعید می‌دانم چنین پولی نیز داشته باشد، پول دارد اما نه در این حد و اندازه، چراکه اکنون ۲ هزار میلیارد دلار می‌شود ۲۵ هزار میلیارد تومان که به یقین زنجانی چنین پولی ندارد.
وی درباره شرکای خارجی بابک زنجانی توضیح داد: به احتمال زیاد شرکایی در خارج وجود ندارند. البته کارگزارانی دارد ولی شریک معنا و مفهوم دیگری دارد. به نظرم این مسائل جنگ روانی است و می‌خواهد فشار بیاورد که اگر مثلاً در فلان بانک حساب باز کنید پول می‌دهند، البته بانکی که برای باز کردن حساب پیشنهاد داده ۱۰ میلیون دلار سرمایه‌اش است و ۲۰۰ میلیون دلار بدهی دارد. آن هم در یک کشور بسیار کوچک، اما سوال این است چطور می‌توان در این بانک حساب باز کرد مانند اینکه بخواهی در کوزه کوچک، یک دریاچه را جا بدهی. زنجانی حرف‌های عجیب و غریبی می‌زند!
گروه‌های همسو با زنجانی می‌خواهند نفت را زمین بزنند
زنگنه درباره اینکه برخی افراد و گروه‌های همسو با زنجانی این روزها بی‌محاباتر از گذشته به وزارت نفت می‌تازند، گفت: بخش اصلی کار ما در مقابل این مسائل تحمل، صبوری و حوصله است، چاره‌ای نیست. آن‌ها اکنون می‌خواهند نفت را زمین بزنند و اگر نفت را زمین بزنند کشور را زمین زده‌اند چراکه بخش مهمی از کشور به نفت وابسته است. نفت و دیپلماسی دو بخش مهم برای کشور در کنار بانک مرکزی به شمار می‌آیند، البته باید پولی باشد تا بانک مرکزی عملیاتی‌اش کند، منظور پول نفت، پتروشیمی، گاز و… است، بخش مهمی از صادرات غیرنفتی ایران نیز در حوزه پتروشیمی است.
وی ادامه داد: اگر بتوانند نفت را زمین بزنند برای‌شان اتفاق خوبی افتاده است و اکنون عده‌ای با به کارگیری بعضی رسانه‌ها بر این اساس عمل می‌کنند، البته ما نیز در حد توان خود پاسخ می‌دهیم اما آتش توپخانه آن‌ها شدید است.
هیچ مشکلی با هیچ یک از اعضای کابینه ندارم
او درباره اینکه برخی می‌گویند شما در مدت اخیر چالش‌های بسیاری با تعدادی از اعضای کابینه دولت دوازدهم داشتید مثلاً با وزیر اطلاعات، وزیر امور خارجه، رئیس بانک مرکزی و همین‌طور با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)، ماجرا از چه قرار است؟ گفت: مطلقاً خلاف است. با همین قاطعیت می‌گویم. من با آقای ظریف، وزیر اطلاعات، آقای همتی، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) چه در زمان مدیر قبلی، آقای عبداللهی که برادر عزیزی برای من بود و چه در دوره مدیریت آقای دکتر سعید محمد، هیچ مشکلی نداشته‌ام که حتی صدای‌مان را بالا ببریم بنابراین مطلقاً خلاف می‌گویند. برای من جالب است که عده‌ای در رسانه‌ها، خیال‌پردازهای خیلی خوبی هستند که حیف است استعدادهای آن‌ها هدر رود و این افراد باید فیلمنامه بنویسند و بر اساس آن‌ها، فیلم و کارتن تهیه شود و از آن‌ها در این بخش استفاده شود، به نظرم این افراد تخیل قوی دارند و می‌توانند چهره‌های خیالی، حتی بهتر از «هری پاتر» خلق کنند، اینگونه داستان‌سرایی‌های تخیلی، کار این افراد است. حتی جر و بحث کاری هم نداشتیم. مطلقاً نادرست می‌گویند؛ افرادی که این مطالب را در بعضی رسانه‌ها می‌نویسند، خجالت هم نمی‌کشند که خلاف می‌گویند.
وی در پاسخ به اینکه این دروغ‌ها را چه کسانی می‌گویند؟ گفت: نمی‌دانم. شما رسانه‌ها پیدایشان کنید چراکه این افراد می‌توانند شخصیت‌های بزرگ‌تر از «هری پاتر» خلق کنند!
سرانجام دکل‌ها نفتی به کجا رسید؟
زنگنه درباره سرانجام دکل نفتی گفت: هنوز هم ادامه دارد و با پیگیری‌هایی ما دادگاه آن اخیراً برگزار شد و قوه‌قضاییه در این زمینه تصمیم می‌گیرد، اما جالب است بدانید؛ شرکت تأسیسات دریایی، از دادگاه انگلستان به نفع خودش حکم گرفته تا اموال شخصی که این منابع مالی کشور را اختلاس کرده ضبط کنند و در ایران هم دادگاه مراحل خود را طی می‌کند، اما این مسائل برای کشور پول نشده، البته مردم باید از این مسائل آگاه باشند که کشور خسارت‌هایی از سوی برخی افراد دیده و ما به سادگی از کنارش می‌گذریم و بعد همان افراد آسیب زننده هیاهوهایی در کشور ایجاد می‌کنند.
او ادامه داد: من در عسلویه صحبت کردم که آقای بابک زنجانی را فراموش نکنید، فردا یا پس فردای آن روز گفتند که زنگنه در حال خروج از کشور به جرم جاسوسی و اختلاس دستگیر شد!. آیا این موضوع اتفاقی است؟ گفتند «خسن و خسین» هر سه دختران «مغاویه» بودند، گفتند اولاً خسن نیست حسن است، ثانیاً خسین نیست، حسین است و ثالثاً دختر نبودند، پسر بودند و در آخر هم سه تا نیستند دو تا هستند، مغاویه هم نبود بلکه معاویه است، اصلاً معاویه نبود این دو، پسران حضرت علی (ع) بودند. همه را نادرست گفتند و خجالت هم نمی‌کشند. با سربلندی حرف‌شان را هم می‌زنند و انگار هیچ مسئولیتی هم در مقابل حرف‌های‌شان ندارند.
وی درباره اینکه شما معتقدید حرف‌هایی که درباره‌یتان می‌گویند دروغ است، ریشه این نگاه‌ها به شخص شما چیست و از کجا نشأت می‌گیرد؟ گفت: خودتان تحلیل کنید. زبان گویا، جیب بسته و کمربند محکم!
زنگنه درباره اینکه می‌گویند شما فضا را برای افرادی که می‌خواهند هر کاری کنند بسته‌اید، تاکید کرد: من فضا را باز نمی‌کنم که یکسری بیایند دوباره بابک زنجانی درست کنند. حتماً چنین اجازه‌ای نمی‌دهم، بارها گفته‌ام تا زمانی که این امانت دست من است با همه وجود تلاش می‌کنم که از این امانت مردم حفاظت کنم حتی به قیمت جانم که هیچ، به قیمت آبرویم هم، انشاالله نمی‌گذارم از پول ملت ببرند. نمی‌گذارم از این پول ببرند و من بمانم.
پرونده کرسنت هنوز زنده است؛ ناچار شوم اسرار زیادی را فاش می‌کنم
یکی از موضوعاتی که از ابتدای ورود زنگنه به کابینه دولت یازدهم مطرح شد بحث کرسنت بود. او در باره شفاف‌سازی‌هایی که قرار بود انجام شود گفت: طبق زمان بندی، این پرونده اکنون باید تمام شده بود و حکم را هم می‌دادند اما از سوی طرف مقابل ما در پرونده اتفاقاتی افتاد که کار را طولانی کرد، بنابراین هنوز پرونده کرسنت زنده است به همین دلیل مایل نیستم درباره آن حرف بزنم، هرچند حرف‌های جالب و شنیدنی هم در این مورد دارم اما بیان آن‌ها را به مصلحت کشور نمی‌دانم، مگر اینکه به نقطه‌ای برسم که من را ناچار به این کار کنند تا بسیاری از چیزها را بگویم و اگر ناچار بشوم، بسیاری از این اسرار را فاش می‌کنم اما اگر این اسرار فاش شوند بسیاری از افراد که صدای‌شان بلند است، خوش‌شان نخواهد آمد. حکم اگر صادر شود می‌توان حرف‌های زیادی زد. در برخی اظهارنظرها گفته شده که آقای «رستم قاسمی» اعلام آمادگی کرده که به وی درخصوص فروش نفت مشورت دهد اما زنگنه استقبال نکردید، زنگنه در پاسخ به این سوال گفت: آقای رستم قاسمی صد در صد کنار ما است. نمی‌گویم ۹۰ درصد بلکه می‌گویم؛ ایشان اکنون صد در صد کنار ما است.