500 معترض سودانی را کشتند، اجساد را به رود نیل انداختند


شبکه الجزیره به نقل از فردی موسوم به «عبدالباقی بدرالدین ابوهاله» که گفته می‌شود از شاهدان کشتار میدان «تحصن» خارطوم بوده است، گزارش داده که شمار واقعی کشته‌های یورش ارتش به مردم متحصن، بیش از 500 نفر بوده است. به گفته این شاهد عینی، مردم با آنکه فریاد می‌زده‌اند‌ «مسالمت‌آمیز.. مسالمت‌آمیز»، اما نیروهای مسلح به آنان حمله کرده و شماری را به گلوله بسته‌اند. نظامیان مهاجم سپس، اجساد کشته‌ها را درون رود نیل ریخته‌اند. پیش از این گفته شده بود 113 نفر از متحصنین سودانی پس از بازگشت رئیس‌شورای نظامی سودان از ریاض! به دست نظامیان این کشور کشته شدند.
به گزارش خبرگزاری فارس ، «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سابق سودان، در پی گسترش اعتراضات مردمی به نابسامانی اوضاع اقتصادی، ۲۲ فروردین با دخالت ارتش برکنار شد و پس از آن، یک شورای نظامی به رهبری «عبدالفتاح البرهان» قدرت را به دست گرفت. این شورا اکنون از جانب عربستان ، امارات و مصر حمایت می‌شود.
رئیس‌شورای نظامی انتقالی سودان 10 خرداد به عنوان عالی‌ترین مقام این کشور، به اجلاس سران اسلامی و سران عرب در مکه دعوت شده و با مقامات سعودی، از جمله «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان دیدار کرده بود.سه روز بعد از اجلاس ضدایرانی مکه (13 خرداد)، نیروهای امنیتی و ارتش سودان با حمله به محل تحصن معترضان، آنها را قتل عام کردند.
دفاع از قتل عام


با وجود هولناک بودن این جنایت «محمد حمدان دقلو» معروف به «حمیدتی» جانشین رئیس‌شورای نظامی انتقالی سودان، از حمله به میدان تحصن و شکستن اعتصاب معترضان دفاع کرد، اما مسئولیت این کشتار را بر عهده نگرفت و ادعا کرد که این جنایت، کار «عناصر نفوذی در صفوف معترضان» بوده است!
میانجیگری اتیوپی
«آبی احمد» نخست‌وزیر اتیوپی که جمعه گذشته وارد خارطوم شده بود، با سران معارض و از یک سو و اعضای شورای انتقالی از سوی دیگر، دیدار و گفت وگو کرده است. «آبی» بلافاصله پس از این دیدارها، خواستار «انتقال دموکراتیک قدرت» در سودان شد. معارضان با میانجیگری اتیوپی موافقت کردند و یکی از شروط آنان، اذعان شورای نظامی به قتل معترصان در روز دوشنبه گذشته، آغاز تحقیقات بین‌المللی در این مورد و آزادی زندانیان سیاسی است. معارضان می‌گویند «محمد عصمت» از اعضای گروه مذاکره ‌کننده، بعد از گفت‌وگو با آبی، بازداشت شده است.
همزمان با سفر نخست‌وزیر اتیوپی به خارطوم، اتحادیه آفریقا هم از شورای نظامیان خواست، هر چه سریع‌تر قدرت را به غیرنظامیان واگذار کند.
سودان از دسامبر 2018 (آذرماه 1397) شاهد اعتراض و اعتصاب مردمی بوده است. این ناآرامی‌ها که از اعتراض به افزایش قیمت نان و سوخت آغاز شده بود، سرانجام عمر البشیر را به پایان خط رساند.البشیر در سال 1989 با کودتا علیه دولت «الصادق المهدی»، به قدرت رسیده بود.
سایر اخبار این روزنامه
ژاپن و آلمان میانجی نیستند با کلاه گشاد آمریکا می‌آیند! میانجی‌گری برای هیچ! (یادداشت میهمان) اخبار ویژه 500 معترض سودانی را کشتند، اجساد را به رود نیل انداختند فعالیت‌های سوداگرانه در بازار سکه مشمول مالیات می‌شود کم سن و سال‌ترین منتقد عربستانی در انتظار اعدام با شمشیر همه مردان نوبخت از بهداشت تا مالیات و آموزش و پرورش اگر «اینستکس» قرار نبود تحریم‌ها را دور بزند برای چه ایجاد شد؟ برایان هوک: موشک‌های ایران فتوشاپی است! پیروزی مقتدرانه تیم ملی والیبال این بار مقابل آرژانتین ایران در سومین بازی امروز به مصاف ژاپن می‌رود «مضحک و دروغ است» واکنش مسکو به شایعه معامله بر سر ایران ترامپ در حال نابود کردن اقتصاد آمریکاست با ما در فضای مجازی همراه باشید ژاپن و آلمان میانجی نیستند با کلاه گشاد آمریکا می‌آیند! همه مردان نوبخت از بهداشت تا مالیات و آموزش و پرورش ژاپن و آلمان میانجی نیستند با کلاه گشاد آمریکا می‌آیند! همه مردان نوبخت از بهداشت تا مالیات و آموزش و پرورش