استعفا یا اجبار به استعفای وزیر آموزش و پرورش!

خبر استعفای سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش روز چهارشنبه هفته گذشته منتشر شد اگر چه دلیل واقعی این استعفا هنوز مشخص نیست. تا حدی که پذیرش استعفا ابتدا به شکلی مبهم توسط روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش تکذیب شد و ساعاتی بعد تایید آن در رسانه‌ها منتشر و معلوم شد رئیس جمهورهم با این استعفا موافقت کرده است.
استعفا، یا اجبار به استعفای وزیر آموزش و پرورش هرچه باشد از این جهت اهمیت دارد که مشکلات وزارت آموزش و پروش آنقدر هست که هم یک وزیر نمی‌تواند آنها را حل کند و هم این که دولت بودجه برای آن ندارد! به همین دلیل در دولت روحانی سه بار وزیر این وزارتخانه تغییر کرده است.
سخنگوی دولت: خود آقای بطحایی علت این مسئله را حضور در مجلس اعلام کردند
سخنگوی دولت تاکید کرد: وظیفه ما در دولت این است که از حقوق بگیران ثابت یا کسانی که درآمدی نداشته باشند، حمایت کنیم و تمام هم و غم دولت و رئیس‌جمهوری این است که فشار کمتری به زندگی مردم وارد شود.


علی ربیعی بعد از ظهر دیروز جمعه در نخستین موضع گیری خود به عنوان سخنگوی دولت، درباره دلایل استعفای سید محمد بطحایی از وزارت آموزش و پرورش گفت: آقای بطحایی از دوستان ما و فردی صادق و وارسته هستند، در ابتدای هفته گذشته استعفای خود را به رئیس‌جمهور داده و علت این مسئله را حضور در مجلس اعلام کردند.
وی ادامه داد: فکر می‌کنم ایشان روز سه‌شنبه گذشته مجددا با آقای دکتر واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور تماس گرفته و با اشاره به مدت زمان قانونی برای استعفا جهت حضور در مجلس، از رئیس‌جمهور خواستند تا موافقت شان را اعلام کند و رئیس‌جمهور هم بنابر درخواست ایشان موافقت خود را اعلام کردند.
سخنگوی دولت با اشاره به برخی گمانه زنی‌ها درباره استعفای بطحایی اظهار داشت: من هم گمانه زنی‌های مختلف را دیدم. مطالب گوناگون ازسوی طیف‌های مختلف مطرح کرده شده بود، ولی آنچه که اتفاق افتاده مواردی بود که من اعلام کردم. اما هرآنچه که در ذهن آقای بطحایی بوده در نامه استعفا نوشته شده است.
ربیعی از گفت وگو با تشکل‌های صنفی طی هفته جاری خبر داد و تصریح کرد: امیدوارم هفته جاری با تشکل‌های صنفی معلمان صحبت کنیم. یکی از مسائلی که در لابه لای اخبار دیدم، مسئله رتبه بندی بود که در دولت یازدهم این مسئله مطرح شده بود که من در آن دوران عضو دولت بودم. خوشبختانه امسال دو هزار میلیارد تومان با تاکید رئیس جمهوری برای آن در بودجه پیش‌بینی شده است.
وی افزود: در بودجه امسال تصمیم گرفته شده بود که بودجه را از نفت جدا کنیم که نوسانات قیمت نفت روی بودجه تاثیر نگذارد. به‌رغم این مسئله، رئیس‌جمهوری دستور دادند که در این دو هزار میلیارد تومان، هیچ‌گونه کاهشی صورت نگیرد. بنابراین، این رقم برای قانون رتبه‌بندی اعمال خواهد شد. فکر می‌کنم یکی، دو ماه آینده رتبه‌بندی آغاز خواهد شد و خوشبختانه در دو هزار میلیارد تومان تغییر نخواهد کرد.
سخنگوی دولت با بیان اینکه من واقف هستم که تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی بیش از همه بر حقوق بگیران ثابت و بازنشسته‌ها فشار وارد می‌کند، خاطرنشان کرد: وظیفه ما در دولت این است که از حقوق بگیران ثابت یا کسانی که درآمدی نداشته باشد، حمایت کنیم. دولت و رئیس‌جمهور تمام هم و غم شان این است که فشار کمتری به زندگی مردم وارد شود.
زاهدی: «نمایندگی مجلس» دلیل استعفای بطحایی نیست
عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه یقین دارم دلیل استعفای سیدمحمد بطحایی نمایندگی مجلس نیست، گفت: در انتخاب سرپرست وزارت آموزش و پرورش باید اولویت‌های سیاسی را کنار گذاشت و تنها دغدغه‌های فرهنگیان اولویت اصلی باشد.
محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره استعفای وزیر آموزش و پرورش و مشکلات این وزارتخانه، گفت: آموزش و پرورش مشکلات جدی دارد؛ برخی از این مشکلات، ساختاری آموزش و پرورش است و برخی مسائل، بحث‌های ملی است.
وی ادامه داد: آقای بطحایی تلاش داشت که بحث‌های ملی را جمع کند و برای این موضوع، مطالبات جدی از دولت در زمینه حق التدریس‌ها، سربازمعلمان، پاداش پایان خدمت فرهنگیان، اجرای نظام رتبه‌بندی، توجه به دانشگاه فرهنگیان و پایین بودن بودجه فرهنگیان داشت.
زاهدی اضافه کرد: شاهد بودیم که آقای بطحایی تلاش می‌کرد این مشکلات را حل کند به خصوص که قبلاً در سازمان برنامه و بودجه بود و حدس بنده این است که به پشتوانه آقای نوبخت، این مسئولیت را قبول کرد و فکر می‌کرد آقای نوبخت کمک می‌کند برخی از این مشکلات آموزش و پرورش جمع شود اما معتقدم همراهی لازم ازسوی ایشان صورت نگرفت و دلیل اصلی استعفا، عدم توجه به مسائل و مشکلات آموزش و پرورش ازسوی دولتمردان بود.
وی با بیان اینکه آقای بطحایی تحت فشار جدی مجلس و فرهنگیان بود، تصریح کرد: اگر سایت‌های فرهنگیان را مشاهده کنید، مطالبه حق و حقوق‌شان را می‌بینید و بر این اساس آقای بطحایی نمی‌توانست پاسخگو باشد زیرا همراهی لازم نبود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به دلیل استعفای بطحایی اشاره کرد و گفت: فکر می‌کنم اینکه سخنگوی دولت اعلام کرده است آقای بطحایی برای حضور در مجلس و کاندیداتوری نمایندگی مجلس استعفا داده است، اصلاً صحت نداشته باشد زیرا بنده هم وزیر بودم هم نماینده مجلس بودم و هم مسئولیت‌های مختلفی در کشور دارم و می‌دانم جایگاه وزارت چقدر است.
وی توضیح داد: هرچند از نظر همطرازی جایگاه نماینده مجلس مثل وزیر است ولی باید بدانیم، کار وزیر اجرایی است و کمتر کسی است که وزیر باشد و استعفا دهد تا نماینده شود و اصلا تاکنون سابقه نداشته است و بنده هم یقین دارم دلیل استعفای آقای بطحایی، نمایندگی مجلس نبوده است؛ ممکن است ظاهر به این دلیل به مردم القا شده باشد اما اینگونه نیست.
* بازنشستگی 300 هزار نفر طی 3، 4 سال آینده
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به مشکلات آموزش و پرورش، گفت: در بحث مشکلات ساختاری آموزش و پرورش، بحث‌هایی است زیرا ظرف 3، 4 سال آینده قریب به 300 هزار فرهنگی بازنشسته می‌شوند و آموزش و پرورش چگونه می‌خواهد جبران کند، آیا می‌خواهد به بخش خصوصی واگذاری داشته باشد؟ آیا می‌خواهد دانشجو در دانشگاه فرهنگیان پرورش دهد؟ در این صورت تعداد پذیرش دانشجو باید خیلی بیشتر باشد و سازمان استخدامی و اداری باید کمک کند.
وی ادامه داد: پاداش پایان خدمت فرهنگیان، بیمه طلایی و نظام رتبه‌بندی فرهنگیان از جمله مواردی است که فردی که انتخاب می‌شود باید بتواند حل کند وگرنه این مشکلات ادامه دارد و ماه دیگر علیه سرپرست و وزیر جدید همین فضاسازی‌ها ادامه خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور: دریافت کنندگان بیش از 20 سکه باید مالیات بپردازند رهبر انقلاب اسلامی در اجتماع عظیم مردم در حرم امام خمینی(ره): منطق مقاومت، درس بزرگ امام برای ملت و مسئولان است وزیرخارجه آلمان برای بررسی راه‌های حفظ برجام دوشنبه به تهران می‌آید حمایت مجدد روسیه، چین و انگلیس از برجام ابراز ارادتی به حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی به‌مناسبت اولین سالروز درگذشت استاد اخلاق حوزه و دانشگاه یادداشت مدیرمسئول پیش‌شرط ایجاد امت اسلامی سناتور سندرز: ترامپ با پیوستن به برجام جدیت خود را برای مذاکره نشان دهد پدافند هوایی یمن از شکار پهپاد آمریکایی بر فراز الحدیده خبر داد جوابیه سازمان زیباسازی شهر تهران به یک گزارش روزنامه جمهوری اسلامی استعفا یا اجبار به استعفای وزیر آموزش و پرورش! سخنی با رئیس‌جمهور درباره آموزش و پرورش رهبر انقلاب اسلامی در اجتماع عظیم مردم در حرم امام خمینی(ره): منطق مقاومت، درس بزرگ امام برای ملت و مسئولان است رهبر انقلاب اسلامی در اجتماع عظیم مردم در حرم امام خمینی(ره): منطق مقاومت، درس بزرگ امام برای ملت و مسئولان است رهبر انقلاب اسلامی در اجتماع عظیم مردم در حرم امام خمینی(ره): منطق مقاومت، درس بزرگ امام برای ملت و مسئولان است رهبر انقلاب اسلامی در اجتماع عظیم مردم در حرم امام خمینی(ره): منطق مقاومت، درس بزرگ امام برای ملت و مسئولان است رهبر انقلاب اسلامی در اجتماع عظیم مردم در حرم امام خمینی(ره): منطق مقاومت، درس بزرگ امام برای ملت و مسئولان است