قیمت بلیت کنسرت‌ها افزایش یافت؟! موسیقی برای «از مابهتران»!

گروه فرهنگ - با اتمام ماه رمضان، بازار برگزاری کنسرت‌ها دوباره داغ می‌شود، اما آنچه در این میان قابل توجه است، افزایش قیمت بلیت برخی از این کنسرت‌ها است که تا رقم‌های عجیبی هم بالا می‌رود. اما دلیل این افزایش قیمت‌ها چیست؟ آیا با این اقدامات کنسرت و موسیقی هم از سبد فرهنگی خانواده‌ها حذف خواهد شد؟
حدودا یک هفته پیش بود که شایعاتی درباره افزایش قیمت بلیت‌های کنسرت به گوش می‌رسید اما شاید کمتر کسی انتظار داشت که در فاصله بسیار کم، این شایعات به حقیقت تبدیل شود. اما ماجرا از کجا شروع شد؟
شاید اگر این کلاف را دنبال کنیم به قانون واریز 10 درصد از بهای بلیت کنسرت‌ها در کلان‏شهرها به خزانه‌داری کل کشور برسیم. قانونی که تا کنون که نزدیک به 4 ماه از تصویب آن می‌گذرد، اعتراض‌های بسیاری را به‌دنبال داشته است.
تقریبا اوایل اسفند‌ماه بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بودجه سال ۹۸ کل کشور، بند (ح) تبصره ۹ ماده واحده این لایحه موافقت کردند. براساس بند الحاقی ۵ تبصره ۹ ماده واحده لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است 10 ‌درصد بهای بلیط اجرا‌های صحنه‌ای (کنسرت) در تهران و کلان‏شهر‌ها را اخذ و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند. البته این قانون قرر است فعلا به مدت یک‌سال اجرا شود.


حاشیه‌های این قانون تا آنجا بالا گرفت که مدیر اداره‌کل موسیقی وزارت ارشاد هم در اعتراض به آن استعفا داد.
ختی خانه موسیقی هم در اعتراض به این قانون به وزیر ارشاد نامه‌ای نوشت که در بخشی از آن آمده است: «متعاقب اعلام این مصوبه که بدون هیچ‌گونه پیش‌زمینه و استعلامی از اهالی موسیقی مطرح و علی‌رغم مخالفت کمیسیون فرهنگی به تصویب رسید، خانه موسیقی اعتراض خود را بارها و از طرق مختلف اعلام کرده و از شما به‏عنوان مقام و متولی اصلی حوزه فرهنگ و وزارت ارشاد به عنوان مهم‏ترین جایگاه دفاع از حقوق حقه هنرمندان انتظار می‌رود با جدیت تمام از اجرایی شدن این مصوبه غلط و تضعیف‏کننده جریان فرهنگی کشور جلوگیری کنید.
شورای‏عالی خانه موسیقی ایران به نمایندگی از صنوف مختلف فعالان حوزه موسیقی بر خود فرض می‌داند تا به منظور جلوگیری از تضییع حقوق مادی و معنوی اعضا و موسیقی‏دانان کشور، این خواسته را مطرح و مجدانه ضمن درخواست از متولیان امور فرهنگی -در هر سه قوه- بخواهد تا لغو مصوبه مزبور از هیچ‌گونه کوششی فروگذار نکنید».
اواخر اردیبهشت‌ماه بود که محمد‏حسین توتونچیان، تهیه‌کننده حوزه موسیقی که مدیریت یک سامانه فروش بلیت کنسرت را نیز بر عهده دارد، از احتمال افزایش قیمت بلیت کنسرت‌ها به دلیل همین قانون خبر داد. او در گفت‌وگویی در این‌باره گفت: از آنجایی که ما به مردم احترام می‌گذاریم و اینکه موسیقی کالایی واجب در سبد خانوار نیست و نمی‌خواهیم مردم را از این لذت محروم کنیم و فشاری روی آن‌ها داشته باشیم این کار را انجام ندادیم. اما متاسفانه دولت و مجلس ما را ملزم کرده‌اند ۱۰ درصد مبلغ فروش بلیت کنسرت‌ها را به حساب خزانه عمومی واریز کنیم. اختیار قیمت‌گذاری با بخش خصوصی است اما سیستم عادلانه‌ای دارد و تهیه‌کننده‌ها یک‏صدا از قانونی نانوشته در این زمینه تبعیت می‌کنند. هزینه سالن، نور، صدا، تبلیغات، سود تهیه‌کننده و… از‏جمله مواردی هستند که در جمع‌بندی قیمت بلیت کنسرت تاثیرگذارند.
او افزود: حضور بالاتر مردم در کنسرت‌ها موجب ایجاد نشاط و آرامش در جامعه می‌شود. آنچه می‌تواند در این مورد تاثیرگذار باشد و موجب شود مردم بیشتری بتوانند به کنسرت بروند ساخت سالن‌های بیشتر کنسرت با ظرفیت بالاتر است. چرا که ما برای برگزاری هر کنسرت هزینه‌های ثابتی داریم که در یک سالن با ظرفیت بالاتر سرشکن می‌شود. حتی اگر به ما اجازه برگزاری کنسرت در ورزشگاه را بدهند می‌توانیم هزینه‌ها را سرشکن و آن‌ها را کاهش دهیم.
تقریبا 10 روز پس از این گفت‌وگو شایعاتی هم درباره افزایش حداقل قیمت بلیت کنسرت‌ها مطرح شد. سال گذشته حداقل قیمت کنسرت‌ها 45 تا 50 هزار تومان بود و سقف آن هم به‏صورت نرمال به رقمی در حدود 165 تا 175 هزار تومان می‌رسید اما بنا بر اعلام ایسنا در یک کنسرت پاپ، بلیت‌ها در رنج 70 تا 185 هزار تومان به فروش می‌رسید.
حالا با اتمام ماه رمضان، دور تازه برگزاری کنسرت‌های موسیقی آغاز شده است. اما آنچه در این میان توجه‌ها را به خود جلب می‌کند، افزایش قیمت بلیت برخی کنسرت‌ها خصوصا در تهران است. این افزایش قیمت در میان کنسرت‌های پاپ و کنسرت‌های خنده بیشتر به چشم می‌آید تا آنجا که در میان کنسرت‌های پاپ در تهران شاهد رقم 185 هزار تومان و در کیش شاهد رقم 250 هزار تومان هستیم! اما نکته عجیب‌تر قیمت‌های بالای کنسرت‌های خنده است که تا 300 هزار تومان هم بالا می‌رود، یعنی حتی بالاتر از قیمت یک نمایش موزیکال!
در پی این ماجرا سوالات فراوانی ایجاد می‌شود که شاید کارشناسان و از آن مهم‌تر دست‌اندرکاران نهادهای مرتبط با تصویب قانون تخصیص 10 درصد از بهای بلیت کنسرت کلان‌شهرها به خزانه‌داری کل کشور باید به آن‌ها پاسخ بدهند که شاید مهم‌ترین‌شان این باشد که به چه دلیل بخش خصوصی باید هزینه‌های مورد‏نیاز برای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی در شهرهای محروم را تامین کند که به دنبال آن این عموم مردم باشند که بهای این قانون را بپردازند؟ آیا یک‌ساله بودن این قانون باعث بازگشت قیمت‌ها پس از یک‏سال به حالت اولیه خواهد شد؟ آیا افزایش قیمت بلیت کنسرت‌ها باعث خارج شدن آن از سبد فرهنگی خانواده‌هایی که هنوز توان مالی کمی برای فعالیت‌های فرهنگی دارند، نمی‌شود؟ آیا در درازمدت، قیمت‌های 250 هزار تومانی و 300 هزارتومانی کنسرت‌ها را به یک کالای فرهنگی لوکس تبدیل نمی‌کند؟
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب اسلامی در حرم امام خمینی(ره): هر جا مقاومت کردیم، به پیش رفتیم محمد علی وکیلی و باز هم زمستان رفت و روسیاهی به زغال ماند! «ابتکار» از دلایل به زمین ماندن طرح بسته‌های حمایتی دولت از اقشار آسیب پذیر گزارش می‌دهد اداره‏کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران تبلیغ برای اخذ ویزای تضمینی را غیرقانونی اعلام کرد قیمت بلیت کنسرت‌ها افزایش یافت؟! موسیقی برای «از مابهتران»! وزیر نفت عراق: تحریم‌های آمریکا علیه ایران سیاسی است و به مردم عادی فشار می‌آورد پنجمین همایش و نمایشگاه صنعتی- بازرگانی ایران برگزار می‌شود چرایی استقبال اندک شرکت‌های ایرانی بطحایی، سومین وزیری است که با استعفا از دولت دوازدهم جدا می‌شود استعفابه سودای بهارستان؟ موسوی در واکنش به اظهارات ماکرون: طرح موضوعات «فر‏ابرجامی» کمکی به حفظ برجام نمی‌کند رضا نصری: تنش‏زدایی ایران و آمریکا تاثیر ملموسی بر اقتصاد ژاپن دارد سخنگوی ستاد انتخابات کشور: داوطلبان وعده تقسیمات استانی ندهند یک سناتور آمریکایی: ایرانیان درگیر با تروریست‌ها در تابوت به خانه بازمی‌گردند موسسه صلح خاورمیانه در تهران و خنثی کردن آمریکا