«ابتکار» از دلایل به زمین ماندن طرح بسته‌های حمایتی دولت از اقشار آسیب پذیر گزارش می‌دهد

آخرین مهلت مجلس به دولت
معصومه معظمی
با توجه به شروع افزایش قیمت ارز از ماه‌های پایانی سال 96 و افزایش قیمت کالاهای اساسی، دوم آبان‏ماه سال گذشته بود که هیئت‌دولت تصمیم گرفت برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و افراد تحت پوشش، به آنها بسته‌های حمایتی بدهد. بسته‌هایی که پس از جلسات متعدد علنی و غیرعلنی بین مجلس و دولت، بالاخره قرار شد در قالب 3 مرحله تا سقف 600 هزار تومان به حساب سرپرست‌های خانوار واریز شود. ولی با گذشت 3 ماه از سال 98 همچنان خبری از ارائه دو مرحله دیگر این بسته‌های کمکی نیست و تنها 200 هزار تومان بابت این بسته‌ها پرداخت شده است. موضوعی که در جای خود جای سوال و اگر و اماهای زیادی دارد چرا که در بودجه 98 هم مبلغی معادل 14 میلیارد دلار برای این موضوع درنظر گرفته شده است. البته دولت هم ملزم به اختصاص این رقم برای یارانه کمکی به اقشار آسیب‏پذیر است، ولی هنوز دولت تصمیمی برای چگونگی ارائه این کمک‌ها درقالب کارت الکترونیکی، بسته حمایتی، کالابرگ یا ... نگرفته است.
یکی از مهم‏ترین بحث‌های مطرح شده برای تدوین و اختصاص بسته‌های حمایتی که جلسات متعددی را به خود اختصاص داد، مربوط به منابع آن بود و سناریوهای مختلفی برای آن طراحی و ارائه شد. ولی در نهایت این منبع از محل افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، فولاد و پالایشگاه‌ها در دولت مصوب شد و ۲۹ مهرماه سال 97 این مصوبه ابلاغ شد. بنا به تصمیم گرفته شده به منظور حمایت از دهک‌های پایین و نیازمند جامعه که البته -هنوز تعداد دقیق و نیازمند شناسایی نشده‏اند- قرار شد کالاهای اساسی مورد نیاز خانوار به صورت بسته حمایتی در قالب 3 مرحله به این گروه‌ها اختصاص یابد تا در شرایط تحریمی و سخت اقتصادی که کالاها افزایش چند برابری داشته‌اند، فشار کمتری به آنها وارد شود. طبق بررسی‌هایی که در این باره صورت گرفت، قرار شد این کمک و حمایت صرفا به منظور خرید کالاهای اساسی و مایحتاج غذایی خانوار باشد و آنها بتوانند به واسطه شارژ کارت سرپرست خانواده 10 قلم کالای اساسی مورد نیازشان را خریداری کنند.


۲ بسته دیگر حمایت غذایی
خانوارها پرداخت نشد!
از اواسط سال 97 که این تصمیم گرفته شد، دولت به جز یک مرحله، هنوز دو بسته حمایتی وعده داده شده را برای مردم واریز نکرده است. البته نکته مهم دیگر اینکه هنوز سازوکار مناسب تخصیص ارز دولتی به کالاهای اساسی اقشار نیازمند و مورد حمایت از سوی دولت مشخص نشده است. هر چند که معصومه آقاپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به «ابتکار» گفت که مجلس به دولت تا آخر خرداد‏‏ماه فرصت داده است تا سازوکار چگونگی پرداخت یارانه‌های مورد نظر را به مجلس اعلام کند. ولی صرف‏نظر از ادعای محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هنوز به طور عملی اقدامات اولیه‌ای هم در این باره مشاهده نشده است.
شریعتمداری در این باره در گفت وگویی اخیرا مدعی شده است: «در نشست رئیس‏جمهوری با خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی به رئیس سازمان برنامه و بودجه دستور داده شد که برای یک نوبت دیگر جهت ارائه سبد معیشتی به تمامی خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی اقدام فوری به عمل آید.» او افزود: «در حال حاضر ارائه سبد معیشتی آغاز شده و بخشی از این مبلغ به حساب کمیته امداد واریز و بهزیستی واریز و به تدریج روزهای آینده تکمیل خواهد شد.»
شریعمتداری در رابطه با میزان مبلغ این بسته‌ها، افزود: «به طور متوسط 200 هزار تومان اعتبار بسته حمایتی است و برای خانواده‌های با جمعیت بالاتر نیز مبلغ افزایش می‌یابد.» البته درحال حاضر این اظهارات فعلا در حد یک ادعا است و باید دید در روزهای آتی تا چه حد از این موضوع محقق خواهد شد.
انتقاد نمایندگان مجلس به تاخیر دولت در پرداخت بسته‌های حمایتی
برخی نمایندگان مجلس با انتقاد از دولت به منظور تاخیر در ارائه دو بسته حمایتی وعده داده شده دیگر با وجود افزایش قیمت چند برابری کالاها و درآمد پایین اقشارآسیب‏پذیر و ضعیف جامعه تاکید کردند که دولت هرچه سریع‌تر نسبت به این موضوع ورود کند.
موسوی لارگانی، نماینده مردم فلاورجان درمجلس گفت: «با توجه به مشکلات ایجاد شده برای مردم، مجلس در بودجه سال 98 مصوبه‌ای داشت که بر این اساس دولت مکلف است برای 14 میلیارد دلاری که جهت تامین کالاهای اساسی و ارزاق عمومی مردم در نظر گرفته شده سازوکاری تعریف کند که در این راستا باید به صورت کالابرگ الکترونیکی و یا کاغذی کالاها را با سهمیه‌بندی در اختیار آنها قرار دهد. یا حتی اگر تمایلی به استفاده از این روش نداشت، باید مابه‏التفاوت نرخ ارز را با توجه به افزایش قیمت کالاها در اختیار مردم قرار دهد.»
بودجه 98 با نگاه ویژه به اقشار
آسیب‏پذیر بسته شد
همچنین مسعود رضایی، نماینده مردم شیراز در مجلس در واکنش به این تاخیر به «ابتکار» گفت: «قرار بود دولت در سه مرحله این کمک‌ها را پرداخت کند و البته بودجه 98 هم که بسته شد نگاه ویژه‌ای به اقشار آسیب‏پذیر داشت. ولی متاسفانه تنها یک مرحله این بسته‌های حمایتی به مردم اختصاص داده شد و دو مرحله دیگر همچنان مسکوت مانده است و دولت در این باره باید پاسخگو باشد.» او افزود: «مجلس هم باید از بعد نظارتی به موضوع وارد شود و پیگیری کند که چرا این امر تاکنون محقق نشده است. دولت نمی‌تواند به این بهانه که بودجه مناسبی ندارد از واگذاری این بسته‌های حمایتی سرباز بزند چرا که در بودجه 98 این موضوع پیش‌بینی شده است و دولت نمی‏‏تواند از این امر استنکاف کند.»
رضایی همچنین به «ابتکار» گفت:‌ «با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی کشور و افزایش افسار‏گسیخته قیمت‌ها و خصوصا چند برابری شدن قیمت کالاهای اساسی، حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و ضعیف جامعه توسط دولت امری لازم و ضروری است. چرا که اگر فشار این بار اقتصادی از روی دوش مردم کم نشود، ممکن است چالش‌های دیگری در جامعه به وجود بیاید.»
با حمایت‌های مالی جلوی چالش‌های احتمالی جامعه را بگیریم
رضایی ادامه داد: «بنابراین باید فشار اقتصادی تحمیلی به مردم از طریق ارائه کمک و بسته حمایتی کم شود تا جلوی چالش‌های غیر‏قابل پیش بینی گرفته شود، چرا که قشر ضعیفی که چیزی برای از دست دادن ندارد، در شرایط بد اقتصادی می‏تواند چالش‏های جدیدی ایجاد کند که به صلاح نیست و خطرآفرین است.»
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دهم بااشاره به تخصیص رقم 14 میلیارد دلار برای تهیه ارزاق و کالاهای اساسی در سال 98 به «ابتکار» گفت: «متاسفانه هنوز مشخص نشده است که این کمک های حمایتی قرار است از طریق ارائه یارانه نقدی، کالابرگ های کاغذی، کارت الکترونیکی یا بسته‌های حمایتی در اختیار مردم قرار بگیرد. بنابراین برای مقابله با چالش ها دولت و مجلس باید هرچه زودتر تکلیف این موضوع را روشن کنند.»
تشکیل جلسه با مسئولان دولتی به منظور تعیین تکلیف یارانه‌‏های حمایتی
گفتنی است برخی نمایندگان از علی لاریجانی، رئیس مجلس خواسته‌اند تا در جلسه‏ای غیرعلنی مسئولان مرتبط با موضوع تامین کالاهای اساسی و تخصیص 14 میلیارد دلار حضور داشته باشند تا این موضوع را هم مثل قضیه افزایش قیمت بنزین تعیین تکلیف کنند.
اما معصومه آقاپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره به «ابتکار» گفت: «باید ساماندهی درباره یارانه‌های پرداختی داشته باشیم، همچنین زیر‏ساخت‌های آن باید آماده شود و البته در حال آماده‏سازی است. نکته دیگر اینکه اقشار آسیب‌پذیر جامعه را باید هرچه زودتر شناسایی کنیم.»
نماینده مردم شبستر در مجلس افزود: «نکته دیگر اینکه درباره نحوه پرداخت یارانه‌ها برای حمایت از این اقشار باید تصمیم‌گیری شود که چگونه این کمک‏ها انجام شود. آیا به صورت یارانه نقدی، غیر‏نقدی، بسته‏های حمایتی، کارت الکترونیکی یا کالابرگ کاغذی باشد و این دولت است که باید در این باره به تصمیم‏گیری نهایی برسد.»
پایان خرداد آخرین فرصت مجلس به دولت
آقاپور برای «ابتکار» تشریح کرد: «از 14 میلیارد دلار تعیین شده به منظور تهیه کالاهای اساسی برای اقشار ضعیف جامعه تا کنون 3 میلیارد دلار هزینه شده است و مجلس تا آخر خرداد به دولت فرصت داده است که درباره نحوه قیمت‏گذاری و چگونگی پرداخت یارانه واقعی تصمیم‌گیری قطعی انجام دهد.»
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: «تا پایان خرداد‏‏ماه تکلیف قیمت ارز برای کالاهای اساسی و نحوه توزیع یارانه‏‏های کمکی توسط دولت باید مشخص و اعلام شود و دیگر دولت نمی‏تواند این موضوع را مسکوت بگذارد.»
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب اسلامی در حرم امام خمینی(ره): هر جا مقاومت کردیم، به پیش رفتیم محمد علی وکیلی و باز هم زمستان رفت و روسیاهی به زغال ماند! «ابتکار» از دلایل به زمین ماندن طرح بسته‌های حمایتی دولت از اقشار آسیب پذیر گزارش می‌دهد اداره‏کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران تبلیغ برای اخذ ویزای تضمینی را غیرقانونی اعلام کرد قیمت بلیت کنسرت‌ها افزایش یافت؟! موسیقی برای «از مابهتران»! وزیر نفت عراق: تحریم‌های آمریکا علیه ایران سیاسی است و به مردم عادی فشار می‌آورد پنجمین همایش و نمایشگاه صنعتی- بازرگانی ایران برگزار می‌شود چرایی استقبال اندک شرکت‌های ایرانی بطحایی، سومین وزیری است که با استعفا از دولت دوازدهم جدا می‌شود استعفابه سودای بهارستان؟ موسوی در واکنش به اظهارات ماکرون: طرح موضوعات «فر‏ابرجامی» کمکی به حفظ برجام نمی‌کند رضا نصری: تنش‏زدایی ایران و آمریکا تاثیر ملموسی بر اقتصاد ژاپن دارد سخنگوی ستاد انتخابات کشور: داوطلبان وعده تقسیمات استانی ندهند یک سناتور آمریکایی: ایرانیان درگیر با تروریست‌ها در تابوت به خانه بازمی‌گردند موسسه صلح خاورمیانه در تهران و خنثی کردن آمریکا