طلسم‌شکنی در گام نخست

سرویس ورزش جوان آنلاین: هنوز برای قضاوت زود است، چه خوب و چه بد. مرد بلژیکی هنوز بر اساس دانش کی‌روش است که پیش می‌رود. مرد پرتغالی که گفته بود وقتی از ایران بروم کار سرمربی بعدی را راحت می‌کنم. برد پرگل برابر سوریه حرف‌های کی‌روش را کلمه به کلمه معنا کرد. بردی پرگل که البته هنوز خیلی زود است که بخواهیم آن را به پای ویلموتس بزنیم.

برخلاف ادعا‌های تاج، ویلموتس فرصتی برای رصد بازی‌های لیگ نداشت و نفرات انتخابی او همان نفراتی هستند که کی‌روش برای حضور به اردو فرا می‌خواند. البته جز این هم نباید باشد، سرمربی جدید برای به دست آوردن شناخت لازم از تیم و صدالبته نفراتش زمان می‌خواهد. پس بهترین کار مانور کردن روی ترکیبی است که کی‌روش پیشتر استفاده کرده، ترکیبی که امتحانش را پس داده است. در واقع ویلموتس با دست گذاشتن روی تفکرات کی‌روش برای خود زمان می‌خرد تا به شناخت کافی از فوتبال ایران و نفراتش برسد و ترکیب ایده‌آل خود را بسازد و البته ابایی هم از بیان این مسئله ندارد: «وقتی وارد یک کشوری می‌شویم که شناخت کافی نداریم باید از تجربیات استفاده کنیم.» کسب نتیجه در این دیدار دوستانه برای سرمربی جدید تیم ملی از اهمیت بالایی برخوردار بود، چراکه سوریه تنها تیمی بود که در مقدماتی جام جهانی قفل دروازه بیرانوند را باز کرد و مقابل ایران تن به شکست نداد. این تیم حالا بعد از ۱۰ سال، در نخستین حضور ویلموتس روی نیمکت ایران در یک مسابقه رسمی برابر ایران تن به شکست داد.



تنها رکورد این بازی، اما شکسته شدن طلسم ۱۰ ساله برابر سوریه نبود و طارمی هم با هت‌تریک برابر حریف رکورد فرشاد پیوس را شکست. طارمی با سه گلی که در این بازی به ثمر رساند تعداد گل‌های ملی خود را به عدد ١٩ رساند و با عبور از فرشاد پیوس به ششمین گلزن برتر تاریخ تیم ملی و بیست و سومین بازیکنی تبدیل شد که در تاریخ تیم ملی هت تریک کرده است. علاوه بر آن، موفقیت زوج طارمی و انصاری‌فرد در غیاب سردار آزمون نوید روز‌های خوبی را در خط حمله تیم ملی می‌دهد، خصوصاً که ویلموتس هم از عملکرد این خط رضایت کامل داشت: «خط حمله را متناسب با نفراتی که داریم باید بچینیم. البته همانطور که در این بازی هم دیدید، تأکید زیادی به کمک هافبک‌های نفوذی به مهاجمان داریم، اما قرار نیست یک مهاجم در هر بازی گلزنی کند. درست مثل انصاری‌فرد که اگرچه گلی نزد، اما خوب بازی کرد و به خوبی خط دفاع حریف را تحت فشار قرار داد، این چیزی است که ما می‌خواهیم.» با توجه به نتیجه رقم خورده ویلموتس به‌طور کلی از عملکرد تیمش رضایت کامل دارد: «در هر سه خط خیلی خوب بودیم و توانستیم توانایی‌هایمان را نشان دهیم. در دفاع بسیار عالی کار کردیم، اما در بازگشت‌ها آنطور که انتظار داشتیم، نبودیم و باید روی این مسئله کار کنیم.»

این رضایت البته دوطرفه است. اگرچه چندین ماه از حضور تیم ملی در جام ملت‌های آسیا می‌گذرد و بازیکنان بعد از مدت‌ها دور هم جمع شدند و انتظار می‌رفت در نخستین بازی نتوانند نمایش قابل قبولی از خود به نمایش بگذارند، اما برخلاف انتظار عملکرد تیم ملی خوب و قابل قبول بود و رضایت از حضور ویلموتس بلژیکی روی نیمکت تیم ملی را در همین گام نخست می‌توان از لابه‌لای کلمات بازیکنان نیز دریافت. علیرضا جهانبخش، اما قبل از هر چیزی به خاص بودن شرایط تیم ملی اشاره دارد: «بعد از هشت سال با تفکراتی متفاوت روبه‌رو هستیم، اما همه تلاش می‌کنیم تا بتوانیم یک تیم ملی قوی داشته باشیم.» بیرانوند از همان اولین بازی امید زیادی به این مربی بلژیکی دارد: «ویلموتس در اولین جلسه صحبت‌های خوبی کرد و گفت: حتی اگر در حال باختن هستید یک گل بزنید و این موضوع تأثیر بسزایی در روند موفقیت ما در برابر سوریه داشت و باعث شد نمایش اول ما راضی‌کننده باشد.» انصاری‌فرد، اما تأکید می‌کند که مرد بلژیکی تیم ملی کار سختی در آینده دارد: «با حضور ویلموتس شرایط فرق کرده و تفکرات جدیدی بر تیم ملی حاکم شده است. البته امیدوارم همه ما با این تفکرات تطبیق پیدا کنیم و یک تیم ملی موفق را در آینده داشته باشیم. بدون شک کار تیم ملی در آینده سخت‌تر می‌شود و سرمربی جدید نیاز به زمان دارد.» طارمی هم با وجود آنکه سه گل برای تیم ملی به ثمر رسانده و یکی از تأثیرگذارترین بازیکنان در بازی با سوریه بوده، می‌گوید مهم نتیجه‌گیری تیم در هر مقطعی است، نه گلزنی و به این شکل سعی دارد این مسئله را جا بیندازد که مهم‌ترین مسئله تیم ملی و موفقیت آن است.

وحید هاشمیان ۱۰ سال پیش در ترکیب تیم ملی بود و حالا به عنوان مربی روی نیمکت تیمی نشسته که بعد از ۱۰ سال موفق به پیروزی برابر سوریه شده است. سوریه‌ای که فجر ابراهیم، سرمربی آن نیز از شکست پرگل شاگردانش برابر ایران متعجب است: «از دقیقه ۳۰ فهمیدم خط دفاعی ایراد دارد. خودم هم توقع نداشتم مدافعان اینقدر ضعیف باشند. این روش برای خودم هم غیرقابل تصور بود و متأسفانه بازیکنانی هم که وارد زمین شدند، نتوانستند انتظارات را برآورده کنند و بازی را کامل به ایران واگذار کردیم. اگرچه ما در این بازی پنج، شش غایب داشتیم، اما بازیکنان داخل زمین هم تأثیرگذاری لازم را نداشتند. صراحتاً می‌گویم که ایران مستحق این برد بود و ما هم باید برای عدم تکرار چنین نتیجه‌ای به دنبال حل مشکلاتمان باشیم.»