تایید میانجیگری میان ایران و آمریکا

آرمان- محمدحسین لطف‌الهی: بازار درخواست میانجیگری میان ایران وآمریکا داغ است و کشورهای مختلفی برای ایفای نقش اعلام آمادگی کرده‌اند از عراق تا ژاپن و حتی سوئیس و... دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز دوشنبه از میانجیگری نخست‌وزیر ژاپن میان ایران و آمریکا استقبال کرد. ترامپ در دیدار با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در توکیو گفت: من می‌دانم که هم ژاپن و هم نخست‌وزیرش روابط خوبی با ایران دارند. خواهیم دید که چه اتفاقی خواهد افتاد. وی افزود: نخست وزیر در این رابطه با من صحبت کرده و من باور دارم که ایران خواهان مذاکره است. اگر آن‌ها بخواهند مذاکره کنند، ما نیز مذاکره می‌کنیم. هیچ‌کس نمی‌خواهد اتفاقات بدی رخ دهد، خصوصاً خودم. اظهارات ترامپ مبنی بر این که ایران خواهان مذاکره است در حالی مطرح می‌شود که محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان اخیراً در گفت‌وگوی اختصاصی خود با شبکه خبری سی‌ان‌ان با انتقاد از خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: ما [در برجام] با حسن نیت عمل کردیم، اما نمی‌خواهیم با کسانی که زیر تعهدات‌شان زده‌اند گفت‌وگو کنیم. ظریف تصریح کرد: ما تسلیم تهدید نمی‌شویم. ایران هرگز تحت فشار مذاکره نمی‌کند. شما نمی‌توانید ایرانی‌ها را تهدید کنید و سپس از آنها انتظار تعامل داشته باشید. راه درست برای این کار احترام است، نه تهدید. این مقام بلندپایه ایران تاکید کرد که ایران با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا وارد مذاکره نخواهد شد مگر اینکه این کشور با اجرای تعهداتش در برجام به تهران احترام بگذارد. در همین راستا رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به رفت و آمد برخی از مقامات کشورها به ایران، یادآور شد: نمایندگان این کشورها برای میانجیگری به ایران می‌آیند چون در درجه اول نگران منطقه و کشورهای خودشان هستند. آنها می‌دانند که هر گونه تنش فراگیر می‌شود پس به صورت طبیعی سعی در میانجیگری دارند. حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه خاطرنشان کرد: البته معتقد هستم که رابطه ایران و آمریکا میانجی ناپذیر است. بسیاری از مسائل و اختلاف نظرات آمریکا مشخص است و تابویی هم برای مذاکره وجود ندارد، اما شرایط مذاکره فراهم نیست. آمریکایی‌ها در شرایط غیر واقعی حرکت می‌کنند، لذا ایرانیان تصمیم واقعی‌شان را در شرایط کنونی رو نمی‌کنند. پس وقتی این شرایط روانی را رها کنند و وارد فضای واقعی شوند تصمیمات دیگری اتخاذ می‌شود.
درخواست آمریکا از سوئیس
بر خلاف ایران ، طرف آمریکا برای قانع کردن کشورها به میانجیگری اصرار دارد چنانکه در اواخر اردیبهشت ماه روزنامه انگلیسی «سان» گزارش کرد که ترامپ در دیدار با «اولی مائورر» رئیس‌جمهور سوئیس، از او خواسته تا در خصوص تنش‌های اخیر در منطقه با ایران میانجیگری کند. ترامپ در مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر 2016 آمریکا، به طور مداوم از جنگ‌های پرهزینه آمریکا در منطقه انتقاد کرده بود اما اخیراً آن‌طور که بسیاری از مقامات آمریکایی هم تأکید کرده‌اند، بولتون در حال سوق‌دادن دولت ترامپ به سوی جنگ با ایران است. رئیس‌جمهور سوئیس در اقدامی بی‌سابقه و در یک سفر از پیش اعلام نشده وارد واشنگتن شد تا آن‌طور که تحلیلگران گفتند درباره موضوع ایران با ترامپ گفت‌وگوهایی را انجام دهد. طبق گزارش سان، ترامپ بعد از دیدار با مائورر در پاسخ به سؤالاتی مبنی بر اینکه آیا و...
عقب‌نشینی لفظی؛ تاکتیک یا شکست؟


پس از روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ در آمریکا، واشنگتن موضعی ضد برجامی اتخاذ کرد و تلاش داشت تا به هر نحو ممکن تغییراتی در این توافق بین‌المللی که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را به عنوان تضمین اجرایی در کنار خود داشت، ایجاد کند. با انتخاب مایک پمپئو، به عنوان وزیر خارجه ایالات متحده به جای رکس تیلرسون این تلاش‌ها شدت بیشتری به خود گرفت و در نهایت واشنگتن ضمن خروج رسمی و یکجانبه از توافق هسته‌ای، 12شرط را برای رسیدن به توافقی جدید مطرح کرد. در آن زمان محمدجواد ظریف در نامه‌ای 6 صفحه‌ای خطاب به همتای آمریکایی خود، تمام شروط او را رد کرد. به‌رغم این تنش‌ها و وضع تحریم‌های غیرقانونی از سوی آمریکا، روز گذشته مایک پمپئو اعلام کرد که آمریکا حاضر است بدون پیش شرط با ایران مذاکره کند. وزیر امور خارجه ایالات متحده که به سوئیس سفر کرده در نشست خبری مشترک با همتای خود گفت: «با وجود آمادگی برای مذاکره، آمریکا همچنان به تلاش‌هایش برای خنثی کردن سیاست‌های زیانبار ایران ادامه خواهد داد». او تصریح کرد: «ما آماده گفت‌وگو با ایران هستیم زمانی که ایران مانند یک کشور عادی رفتار کند». این اظهارات وزیر خارجه آمریکا در حالی مطرح می‌شود که حسن روحانی شامگاه شنبه در دیدار با ورزشکاران و قهرمانان ملی درخصوص مذاکره با آمریکا گفته بود: «در طول این مدت نشان دادیم در برابر قدرت‌های زورگو و زیاده‌خواه، تسلیم نمی‌شویم، ما اهل منطق و مذاکره‌ایم. اگر با احترام کامل و در چارچوب مقررات بین‌المللی به کنار میز مذاکره بنشیند و نه اینکه فرمان مذاکره صادر کند. در آن صورت ما تابع نخواهیم بود. دشمنان از اردیبهشت سال گذشته که تحریم‌های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کردند و به تعبیر خودشان تا بالاترین فشار در طول تاریخ را بر ملت وارد کنند، دشمنان آرزوی واهی داشتند که ملت ایران را وادار به تسلیم کنند، اما تا امروز به‌رغم سختی و مشکلات، مردم در برابر فریادهای دشمن با غرش قهرمانانه مقاومت کردند». به نظر می‌رسد پیام رئیس‌جمهور به واشنگتن رسیده و آمریکا در حال عقب‌نشینی از شروط 12گانه خود است تا بتواند پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 دستاوردی در حوزه سیاست خارجی داشته باشد. وندی شرمن، نماینده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته‌ای در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما در صفحه توئیتر خود در این باره نوشت: «عکس گرفتن با رهبر کره شمالی، دونالد ترامپ را به نتیجه دلخواهش نرساند. حالا وی به دنبال امتحان کردن شانس خود با ایران است». سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر آمادگی بدون پیش شرط ایالات متحده برای مذاکره با ایران گفت: «برای جمهوری اسلامی ایران بازی با کلمات و بیان اهداف پنهانی در قالب کلمات جدید ملاک عمل نیست؛ بلکه تغییر رویکرد کلی و رفتار عملی ایالات متحده آمریکا در قبال ملت ایران ملاک است. تأکید آقای پمپئو مبنی بر تداوم کارزار فشار حداکثری بر ایران نشان‌دهنده تداوم رویکرد نادرست قبلی است که لازم است اصلاح شود.»