3 شرط معافیت مالیاتی موجران

لایحه پیشنهادی جدید وزارت راه و شهرسازی برای سامان دهی اجاره بهای مسکن در حالی تقدیم هیئت وزیران شده است که به گفته مدیر عامل بانک مسکن، بسته رونق مسکن و امکانات جدید سامان دهی رهن و اجاره در هفته آینده نهایی و رونمایی می شود.
به گزارش خبرگزاری فارس، ابوالقاسم رحیمی انارکی از نهایی شدن بسته رونق مسکن و امکانات جدید در هفته آینده خبر داد و افزود: بخشی از این بسته برای بازار اجاره احتمالاً تا تیر به جمع بندی می رسد.   پیش نویس لایحه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی برای سامان دهی اجاره بهای مسکن، حاکی از معافیت مالیاتی برای اجاره دهندگان مسکن با تعریف خاص و سه شرط است. بر این اساس، مالکان مجتمع های مسکونی دارای سه واحد استیجاری یا بیشتر که با رعایت الگوی مصرف مسکن بنا به اعلام وزارت راه و شهرسازی ساخته شده باشند، یا درآمد هر شخص ناشی از اجاره واحد یا واحدهای مسکونی در تهران تا مجموع ۱۵۰ مترمربع و در دیگر شهرها تا مجموع ۲۰۰ مترمربع زیربنای مفید، با سه شرط، در طول مدت اجاره از ۱۰۰ درصد مالیات بردرآمد املاک اجاره ای معاف هستند.
اول این که میزان افزایش اجاره بها بیشتر از نرخ رشد اجاره بهای اعلامی از سوی «کمیته ملی تعیین نرخ افزایش اجاره ‌بها» نباشد. ثانیاً حداقل مدت اجاره در قرارداد اجاره واحد مشمول معافیت، در هر بار کمتر از دوسال نباشد. مگر این که مستاجر متقاضی تمدید نکردن مدت قرارداد اجاره شود و ثالثاً یک نسخه قرارداد اجاره (اعم از رسمی یا تنظیم شده در بنگاه معاملات املاک) در زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی به اداره امور مالیاتی مربوط داده شود.
همزمان عضو هیئت رئیسه مجلس از ارائه طرحی به رئیس جمهور برای تامین مسکن اقساطی برای حقوق بگیران (تولید سالانه یک میلیون مسکن اقساطی) خبر داد که بر مبنای آن دولت به کارمندان خود پیشنهاد می‌کند در ازای پرداخت ۱۵ درصد از حقوق خود برای ۲۵ سال به صورت قطعی، مسکن خریداری کنند.