فایننشال تایمز: آمریکا ناامید شد

در حالی که وزیر خارجه آمریکا در یک موضع گیری جدید که واکنش های زیادی داشته، عملاً پیش شرط های قبلی اش برای مذاکره با ایران را پس گرفته، یکی از قدیمی‌ترین، مهم‌ترین و پرنفوذترین روزنامه‌های اقتصادی سیاسی در جهان در گزارشی میدانی از وضعیت تهران، به مقاومت مردم ایران اشاره کرده و از کمرنگ شدن امید مقامات آمریکایی برای به نتیجه رسیدن راهبرد فشار سخن گفته است. دیروز پمپئودر یک تناقض گویی آشکار از یک سو مدعی شد آمریکا آماده مذاکره «بدون پیش شرط» با ایران است و از سویی دیگر تأکید کرد که کارزار فشار بر ایران همچنان ادامه می یابد. در همین حال شب گذشته سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با اشاره به این که ملاک ایران، عمل طرف مقابل است و نه بازی با کلمات، گفت: «تاکید آقای پمپئو مبنی بر تداوم کارزار فشار حداکثری بر ایران نشان دهنده تداوم رویکرد نادرست قبلی است که لازم است اصلاح شود». آن چه پمپئو دیروز در نشست خبری با همتای سوئیسی خود تأکید کرده همان راهبرد نخ نمای توجه به فشار و مطرح کردن مذاکره به عنوان یک تاکتیک است. آمادگی آمریکا برای مذاکره بدون پیش شرط در حالی است که وزیر خارجه آمریکا در سال گذشته 12 پیش شرط را برای گفت و گو مطرح کرده بود! وی در عین حال همان پیش شرط را در نشست خبری دیروزش هم تکرار کرد. از جمله بر ادامه تلاش‌های آمریکا درباره آن چه «تغییر رفتار ایران» می خواند، تأکید کرد. وزیر خارجه آمریکا که کشورش از برجام خارج شده، با وقاحت خاصی تأکید کرد: آمریکا به دقت پایبندی ایران به مفاد برجام و موضوعاتی مانند آب سنگین، ذخیره‌سازی اورانیوم و سانتریفیوژ نصب شده، را رصد می کند.
واکنش ها به عقب نشینی ظاهری پمپئو از 12 شرط قبلی
در همین حال وندی شرمن به اظهارنظر پمپئو درباره مذاکره بدون شرط با ایران واکنش نشان داد و نوشت: «عکس یادگاری با کره شمالی برای ترامپ خوب از آب درنیامد، الان ظاهرا نوبت عکس یادگاری با ایران شده است!» علی واعظ عضو ارشد گروه بین المللی بحران هم در توئیتی نوشت: «۱۲ شرط آمریکا چه شد؟ آهان، فشار حداکثری جواب نداد؟!» فایننشال تایمز هم همزمان با این موضع گیری در گزارشی با اشاره به ثبات بیشتر اقتصاد ایران در مقایسه با سال گذشته و کمرنگ شدن امید مقامات آمریکایی برای فشار به ایران نوشت: بسیاری از شهروندان این کشور با وضعیت موجود کنار آمده اند و تلاش می ‏کنند آسیب پذیری خودشان را در مقابل تلاطم‌های اقتصادی کاهش دهند. آن‌ها ‏تاکنون مقاومت بالایی در مقابل افزایش شدید قیمت‌ها و تورم بی سابقه در کشور ‏نشان داده اند. این گزارش در انتها نتیجه گیری کرده است: زمانی که ترامپ ایران را ‏یک ملت تروریست خطاب می‌کند، مردم ایران چگونه می‌توانند او را به عنوان منجی خود تصور کنند؟ ‏
آبه 22 تا 24 خرداد در تهران


ترامپ طی هفته های گذشته کشورهای زیادی را برای باز کردن باب گفت و گو با ایران میانجی کرده که آخرین مورد آن نخست وزیر ژاپن است. رسانه های ژاپنی می گویند سفر شینزو آبه به ایران قطعی شده و او در خلال سفرش به ایران که در تاریخ 22 تا 24 خرداد برگزار می شود، با رهبر انقلاب نیز دیدار می کند. به نوشته روزنامه ژاپنی مینیچی به نقل از یک منبع دولتی هدف این مقام ژاپنی در نخستین سفرش به ایران، ترغیب ایران به مذاکره با آمریکا و کاهش تنش‌هاست. به گزارش دیروز هم بی بی سی وزیر خارجه آمریکا درباره اثرگذاری این تحریم ها بر مردم ایران مدعی شده که مردم ایران از تحریم ها آسیب نمی بینند. همچنین وزیر خارجه سوئیس گفت: ما کانال ارتباطی با تهران هستیم و در چند هفته گذشته در سطح مقامات عالی رتبه دو طرف میانجی گری کردیم.