شهرام شکیبا: گاهی ملاک انتخاب مجری تعداد فالوئرهاست !

شهرام شکیبا این روزها با ویژه برنامه «ماه نشان» (از شبکه افق) به صورت زنده از مشهد مقدس مهمان خانه های هموطنان روزه دار است.این مجری ، فرصت حضور در مشهد را یک اتفاق شیرین توصیف می کند.به بهانه اجراهای رمضانی‌اش با این هنرمند به گفت وگو نشستیم:
وصف عظمت علی بن موسی الرضا (ع) در چند جمله امکان پذیر نیست
شکیبا در ابتدای صحبتمان از حال و هوای این روزهای حرم مطهر رضوی سخن می گوید: حدود چهار سال پیش، زمانی که با خانواده از تهران پخش مستقیم حرم مطهر رضوی را می دیدیم به یک باره دلمان به سوی حرم مطهر رضوی پر کشید، همان جا بود که به سوی مشهد روانه شدیم. همان سال دقیقا شب نوزدهم ماه مبارک رمضان و شب های قدر 21 و 23 رمضان را در مشهد الرضا (ع) سپری کردیم. آن زمان نیز ازدحام جمعیت و حال و هوای مشهد خیلی خاص بود. خدا قسمت کرد امسال هم این حال و هوای متفاوت را تجربه کردم.عنایت ذوات مقدسه در زندگی بنده دایمی بوده و این امر را منحصر به زمان زیارت نمی دانم. به قول دوستان تمام امور را به حضرات تفویض کرده ام و از برکت توسل به این خاندان کریم، بهره ها برده‌ام. وصف عظمت علی بن موسی‌الرضا (ع) در چند جمله امکان‌پذیر نیست.
ادبیات فارسی و سهم رسانه ها در ممانعت از تهدید آن


شکیبا که دانش آموخته زبان و ادبیات فارسی است، جایی میان صحبت هایش از اهمیت پاسداشت این زبان در رسانه ها سخن می گوید و می افزاید: توجه به زبان فارسی و پاسداشت آن به تازگی مورد تاکید معظم له قرار گرفت. تاکید ایشان به موضوع ادبیات فارسی در کنار دیگر مباحث کلان سیاسی و استراتژیک کشور، حکایت از اهمیت آن دارد.  به رغم آن که رئیس سازمان صدا و سیما این موضوع را در کانون توجه قرار داد و بلافاصله در این خصوص بخشنامه ای صادر شد اما این بخشنامه صرفا متوجه مجریان بود و به این موضوع اشاره داشت که از کلمات بیگانه در صحبت هایتان استفاده نکنید. اما در مجموع نگاه باید جامع تر باشد و به دیگر سطوحی که در آن ها این زبان تهدید می شود نیز توجه کنیم.
گاهی ملاک انتخاب مجری، تعداد فالوئرهای اینستاگرام اوست
این شاعر طنزپرداز بیشتر به موضوع توانمندی و دانش مجریان صدا و سیما می پردازد و می گوید: اساسا فرهنگ ما با حضور بازیگران در قامت مجری در حال تخریب است. متاسفانه گاهی ملاک انتخاب مجری در تلویزیون بدون آن که سطح سوادشان سنجیده شود، تعداد فالوئرهای اینستاگرام اوست. زمانی که یک مجری سواد کافی ندارد و موضوعات فرهنگی را به خوبی درک نمی کند، حضورش در یک رسانه فراگیر، عواقب جدی را متوجه عرصه فرهنگ می سازد.وی از ضرورت ساخت برنامه هایی می گوید که محوریت آن ها باید ادبیات باشد تا از این فرصت برای احیای زبان فارسی بهره گرفته شود؛«بعضا شاهدیم در کشورهای حوزه خلیج فارس برنامه هایی در حوزه ادبیات زبانی‌شان تولید می شود که به لحاظ دکور و بزرگی ساختار با عظمت‌تر از برنامه هایی همچون «عصر جدید» است و صرفا محوریت آن نیز قصیده خواندن شعرا در وصف کشورشان است. مردم نیز مشارکت زیادی دارند و بعضا چندصد هزار رای نصیب آن شاعری می شود که بهترین شعر میهنی را خوانده است. متاسفانه در تلویزیون ما از این موارد خبری نیست، به طور مثال یک برنامه ساز برای ساخت یک برنامه مشاعره باید یک سال به دنبال حامی مالی و صاحبان سرمایه باشد و در نهایت هم حمایت نشود.این مجری مطرح صدا و سیما ادامه می دهد: البته ناگفته نماند در شبکه 4 اتفاقاتی افتاده اما متاسفانه برنامه هایش بعضا کارکرد کافی را ندارند تا مورد توجه اهل فرهنگ و ادبیات قرار بگیرند و این مسئله را می توان با یک نظرسنجی ساده بررسی کرد.شکیبا که علاوه بر اجرا و نویسندگی در کارنامه حرفه ای اش، بازیگری نیز به چشم می خورد، تاکید می کند که نویسندگی را به بازیگری و اجرا ترجیح می دهد و می گوید: بازیگری کاری نیست که بنده بلد باشم، از این رو نویسندگی را بیشتر ترجیح می دهم. در واقع قبل از این که به تلویزیون وارد شوم، حرفه ام نویسندگی آثار طنز بود. این روزها ترجیح می دهم برنامه هایی را اجرا کنم که خودم متن آن را نوشته باشم.این شاعر طنزپرداز تصریح می کند: متاسفانه با نویسندگی نمی توان گذران زندگی کرد، دوستان نویسنده ای که از این راه ارتزاق می کنند بسیار کم هستند و معمولا در کنار نویسندگی یک کار اداری نیز دارند. البته نویسندگی برای تلویزیون نیز از این قاعده مستثنا نیست، چرا که پایین ترین دستمزدها در رسانه ملی مربوط به نویسندگان است.
ساختار ضعیف؛ عامل ریزش مخاطبان تلویزیون
وی صداقت و سواد را ویژگی یک مجری موفق برای جذب مخاطب می داند و ادامه می دهد: همواره سعی کرده ام دروغ نگویم، در حقیقت باید بیاموزیم که دروغ نگوییم چرا که بخشی از ریزش مخاطب تلویزیون به خاطر نگفتن واقعیت هاست. البته ساختارهای ضعیف برنامه ها نیز در ریزش مخاطب بی تاثیر نیست، به همین دلیل است که برنامه های ماهواره ای با ساختار نو و مولفه های عامه پسند راحت تر مخاطب را جذب می کنند.این مجری مطرح صدا و سیما تصریح می کند: متاسفانه رسانه ملی ما به دلیل نداشتن سرمایه با مشکلات عدیده ای مواجه است. به طور مثال؛ یک برنامه ساز خوب برای ساخت برنامه اش باید ابتدا بتواند حامی مالی جذب کند، این در حالی است که حرفه او
برنامه سازی است نه دلال بازرگانی.