عباس خامه‌یار در گفت‌وگو با «ابتکار»: پیشنهاد ظریف اوج درایت بود

‌گروه ایران و جهان: محمد‌جواد ظریف هفته پیش در سفر به عراق پیشنهادی را اعلام کرد که به گفته او «پیش از این تهران پیشنهادهای مختلفی برای امضای معاهده عدم تعرض با همه کشورهای منطقه خلیج فارس ارائه کرده است» اما این بار وزیر خارجه جمهوری اسلامی این پیشنهاد را با ادبیاتی متفاوت که از نگاه کارشناسان حوزه بین‌الملل دور نماند‌، ارائه کرد‌. به گفته کارشناسان این ادبیات بسیار حائز اهمیت است. به هر حال ظریف در دیدار همتای عراقی خود گفت که «این پیشنهادها همچنان روی میز است». حالا باید دید طرح ایران این بار با اقبال حاشیه‌نشینان خلیج فارس مواجه خواهد شد یا خیر‌؟ در‌این‌باره با عباس خامه‌یار کارشناس خاورمیانه گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ذیل می‌خوانید.
محمدجواد ظریف روز یکشنبه هفته گذشته پس‌ از دیدار با وزیر خارجه عراق در بغداد افزود: ایران خواهان بهترین روابط با کشورهای منطقه خلیج فارس است و در این خصوص از همه پیشنهادات گفت‌و‌گو و تنش‌زدایی استقبال می‌کند.
پیشنهاد وزیر خارجه در سفر به عراق مبنی بر امضای معاهده عدم تعرض با کشورهای منطقه‌، چه اهمیتی می‌تواند داشته باشد‌؟‌
در این شرایط سخن گفتن با چنین ادبیاتی بسیار حائز اهمیت است و حتی شاید بتواند در کاهش تنش‌ها‌ کمک کند‌. ولی همواره در گذشته، همیشه و همه‌جا این سخن جمهوری اسلامی بوده و بارها ایرانی‌ها به طور مستقیم و غیر مستقیم و از طریق رسانه‌ها روی این مسئله تاکید داشتند که آمادگی امضای هرگونه توافقنامه امنیتی، سیاسی و اقتصادی با کشورهای منطقه را داشته و دارند‌. متاسفانه به نظر می‌رسد از سوی عده‌ای از کشورها چنین آمادگی‌ای وجود ندارد و بر این اساس پاره‌ای از کشورها هنوز عملا ‌پاسخ مثبتی ندادند. ایرانی‌ها همیشه دست دوستی و برادری و مذاکره خود را برای مذاکره حتی با عربستان‌‌ علی‌رغم اقدامات ناشایستی که طی سالیان از خود نشان داده دراز کرده است‌ ولی باز شاهد چنین وضعیتی هستیم .


به یاد داریم که در ابتدای دولت آقای روحانی، هم دولت قبل و هم دولت فعلی، آقای ظریف سفری به منطقه داشت و به طور رسانه‌ای هم اعلام شد که ایران آمادگی مذاکره با سعودی‌ها و آمادگی سفر و هرگونه توافقی با ریاض را دارد‌. جمهوری اسلامی همواره در‌پی امنیت‌، ثبات و صلح در منطقه ‌بوده است‌. ظاهرا کسانی از ده‌ها کشور به این منطقه آمده‌اند تا منطقه را ناامن کرده ‌‌و با عملیات‌های شیعه‌کشی‌، باج‌های مالی هنگفتی از این کشورها به جیب بزنند‌. ظاهرا این مسئله نکته اصلی و اساسی است تا به‌هم‌ریختگی و‌ امنیتی کردن این منطقه‌، عدم توافق امنیتی میان جمهوری اسلامی و بعضی از این کشورها را فراهم سازند‌.
زمان‌سنجی و موقع‌شناسی آقای ظریف برای اعلام این پیشنهاد‌ را چگونه ارزیابی می‌کنید‌؟‌
نقش این سفر و این پیشنهاد با این شفافیت و این وضوح در شرایط ناامنی و تهدید طرف‌های خارجی، خود نوع سخن گفتن با چنین ادبیات و ارائه چنین پیشنهادهایی به نظر من اوج درایت و پختگی آقای ظریف و جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد‌. دقیقا‌ این پیشنهاد در افکار عمومی جهان و منطقه روی این صحه خواهد گذاشت که جمهوری اسلامی خواهان جنگ نبوده و نیست و این بزرگ‌ترین دلیلی است که - آفتاب آمد دلیل آفتاب - جمهوری اسلامی دنبال تنش‌زدایی است‌. ‌طبیعتا این پیشنهاد سبب می‌شود طرف‌های دیگر آن را روی میز مذاکره گذاشته و این توافق سرنوشت‌سازی است برای همه کشورها خواهد شد.
ما در یک شرایط کاملا امنیتی در منطقه به سر می‌بریم و هرگونه تنش تاثیر بزرگ و جبران‌ناپذیری بر کشورهای منطقه خواهد گذاشت. من فکر می‌کنم کسانی که در کاخ‌های شیشه‌ای قرار دارند و صاحب چنین کاخ‌هایی هستند، طبیعتا بیشتر باید به فکر ثبات، استقرار و آرامش خود و منطقه باشند‌. این پیشنهاد کاربردی، راهبردی و بسیار موثر در تنش‌زدایی منطقه است و شرایط بسیار خوبی را برای ما و همه همسایگان به وجود خواهد آورد.
در آخر اگر نکته‌ای باقی مانده است بفرمایید.
نکته‌ای که وجود دارد این است که جمهوری اسلامی قربانی تروریسم اقتصادی آمریکا است، جنگی که آمریکایی‌ها شروع کرده‌اند و ترامپ رئیس ایالات متحده آمریکا در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز به وضوح به آن اشاره کرده و گفته است که ما یک جنگ اقتصادی را علیه ایران آغاز کرده‌ایم‌، در این جنگ اقتصادی طبقه متوسط و فقیر مردم ایران، البته قاطبه مردم هدف یک نوع تروریسم اقتصادی قرار گرفته است‌.‌ ایرانی‌ها در سالیان گذشته و به خصوص در بحران کنونی، خویشتن‌داری و به خصوص عقلانیت خودشان را نشان داده‌اند و این طرف مقابل است که باید شرایط را بهتر درک کند. بی‌تردید ایرانی‌ها با چنین شرایطی مذاکره نخواهند کرد. شرط‌های آمریکایی شرط‌های ناگواری است و به هیچ‌ وجه عملی نخواهد بود‌. فکر می‌کنم یک نوع جنگ روانی گسترده‌ای بر علیه ملت ایران به وجود آمده است‌. این جنگ روانی پیوست تحریم‌های اقتصادی است، به گونه‌ای که برای آمریکایی‌ها این جنگ روانی مهم‌تر از جنگ اقتصادی و تحریم‌ها است‌. به همین دلیل‌ این اظهارات را مکررا از‌ گروه «ب» می‌شنویم که خود یک نوع دامن زدن به این جنگ روانی است.
سایر اخبار این روزنامه
عباس خامه‌یار در گفت‌وگو با «ابتکار»: پیشنهاد ظریف اوج درایت بود ژوبین صفاری آنچه برای مقابله با دیوانه خردمند لازم است «ابتکار» از احتمال تحقیق و تفحص از صداوسیما بعد از تعطیلات مجلس گزارش می‌دهد «جام‌جم» زیر ذره‌بین «بهارستان» «ابتکار» دلایل شکاف بین نخبگان سیاسی و مطالبات مردمی را بررسی می‌کند عبور مشارکت انتخاباتی از مسیر پاسخ به مطالبات مردمی ایجاد محدودیت باعث از دست رفتن بازارهای برون‌مرزی می‌شود؟ چوب عوارض لای چرخ صادرات حاشیه‌های قانون مرتبط با درآمد کنسرت‌ها وارد فاز تازه‌ای می‌شود «عوارض» خصوصی بودن! ثبت داده‌های آماری سرطان در ایران چه آثار و نتایجی را به دنبال دارد؟ آمار قربانیان ایرانی «خرچنگ» موذی پمپئو : آماده مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران هستیم هشدار سید‌حسن خمینی نسبت به ناکارآمدی برخی مسئولان شروع طوفانی ایران در لیگ ملت‌های والیبال با ۳ برد ژرمن‌ها هم زانو زدند سخنگوی وزارت امور خارجه: برای ایران بازی با کلمات ملاک عمل نیست غم‌انگیزتر از دو فاجعه