عذرخواهی می‌کنم کیهان هیچ یارانه‌ای دریافت نکرده است

سرویس سیاسی-«محمد خدادی» معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز شنبه طی گفت‌و‌گویی در توجیه نابرابری توزیع یارانه مطبوعات به رسانه‌های همسو با دولت به‌ویژه روزنامه‌های متعلق به 3 نماینده اصلاح‌طلب مجلس در اقدامی عجیب و البته تاسف آور، در ادعایی کذب نام روزنامه کیهان را نیز در زمره روزنامه‌های دریافت‌کننده یارانه میلیاردی قرار داد!
وی که با باشگاه خبرنگاران جوان گفت‌و‌گو می‌کرد در پاسخ به این سؤال که «یکی از مهم‌ترین چالش‌های رسانه‌های خصوصی و نیمه خصوصی رقابت نابرابر با رسانه‌هایی است که از کمک‌های دولتی و سازمانی برخوردار هستند. به عنوان نمونه گفته شده بیش از سه میلیارد تومان به روزنامه‌های سه نماینده اصلاح‌طلب تهران در مجلس توسط وزارت ارشاد در یک‌سال گذشته پرداخت شده این ماجرا چقدر صحت دارد؟» مدعی شد: « اینطور نیست، یارانه مطبوعات براساس مختصات یک روزنامه شکل می‌گیرد، همه روزنامه‌هایی که معیار‌های لازم را داشته‌اند این مبالغ را دریافت کرده‌اند. از هر امتیاز یا مبلغی که به این روزنامه‌ها داده‌ایم بقیه مطبوعات هم بسته به شرایطشان بهره‌مند شده‌اند. البته ۶ روزنامه این مقدار یارانه را گرفته‌اند نه ۳ روزنامه؛ روزنامه کیهان هم یکی از آنها بود که با آگهی و یارانه بیش از ۱ میلیارد دریافت کرد.»
اقدام غیرحرفه‌ای معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در ذکر نام روزنامه کیهان به عنوان روزنامه دریافت‌کننده یارانه، آن هم بدون‌اشاره به نام دریافت کنندگان واقعی یارانه‌های میلیاردی در حالی است که روزنامه کیهان طی 7 سال گذشته و از ابتدای دولت یازدهم هیچ مبلغی به عنوان یارانه مطبوعات دریافت
نکرده است.


یارانه‌های میلیاردی
به چند روزنامه نورچشمی!
ماجرا از آنجا شروع شد که چندی پیش برخی رسانه‌ها در اعتراض به شیوه تبعیض آمیز توزیع یارانه مطبوعاتی نوشتند که روزنامه‌های اعتماد به مدیر مسئولی الیاس حضرتی، ابتکار به مدیر مسئولی محمد علی وکیلی و مردم سالاری به مدیر مسئولی مصطفی کواکبیان از نمایندگان اصلاح‌طلب عضو فراکسیون امید مجلس در یک سال گذشته از معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد یارانه میلیاردی دریافت کرده‌اند.
جالب اینکه مدیر مسئولان این سه روزنامه که نماینده مجلس هستند اسفند ماه گذشته در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار توجه به وضعیت اقتصادی مطبوعات در سال 98 شده و به مسئله یارانه مطبوعات پرداخته بودند. نام این سه نماینده همچنین، در زمان استعفای معاون سابق مطبوعاتی وزیر ارشاد نیز به گوش رسیده بود؛ نمایندگانی که گفته می‌شد تلاش داشتند با فشار بر وزارت ارشاد بیشترین امتیازات دولتی را برای روزنامه‌هایشان بگیرند، اما سعی کردند این اقدامات را در هاله‌ای از رفتار صنفی قرار دهند.
دزدی‌ها و ریخت و پاش‌ها در دولت را
به پای کیهان ننویسید
از سوی دیگر اگر به پایگاه اینترنتی معاونت مطبوعاتی ارشاد مراجعه کنید، فهرست کاملی از پرداخت یارانه‌های نشریات را خواهید دید که با هدف سیاست شفافیت تمام مبالغ پرداختی به رسانه‌ها در آن آمده است. در این فهرست مشخصا روزنامه‌های «ابتکار» و «ابتکار جنوب» (متعلق به آقای محمدعلی وکیلی)، «اعتماد» و «تعادل» (متعلق به آقای الیاس حضرتی) و «مردم‌سالاری» (متعلق به آقای مصطفی کواکبیان) و همچنین روزنامه‌های اصلاح‌طلب شرق، آرمان امروز، آفتاب یزد، سازندگی، دنیای اقتصاد، جمهوری اسلامی و ... نام برده شده که در سال 98 نیز همچون سال گذشته یارانه میلیاردی دریافت کرده‌اند و نکته قابل توجه اینکه اثری از نام روزنامه کیهان در آن وجود ندارد.
با این حال معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در مواجه با پرسشی در این زمینه نام کیهان را نیز در فهرست روزنامه‌های دریافت‌کننده یارانه میلیاردی عنوان کرد و مدعی شد: «روزنامه کیهان هم یکی از آنها بود که با آگهی و یارانه بیش از ۱میلیارد دریافت کرد».
 موضوعی که البته با واکنش جدی مدیرمسئول این روزنامه مواجه شد و طی تماس تلفنی با «محمد خدادی» خواستار ارائه توضیح درباره این نسبت ناروا و عجیب به کیهان شد. در این تماس به معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد گفته شد: «.....»
واکنش نشان ندهید، تکذیب می‌کنیم!
برغم اینکه خدادی در این تماس ضمن عذرخواهی از مدیر مسئول کیهان درخواست کرد که به این اظهارات واکنشی نشان ندهند تا معاونت مطبوعاتی با انتشار اطلاعیه‌ای در رسانه‌ها این موضوع را تکذیب کند، اما با گذشت یک روز نه تنها تکذیبیه‌ای در رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌های اصلاح‌طلب انتشار‌دهنده دروغ اول منتشر نشد، بلکه با ارسال یک توضیح 4 خطی به دفتر روزنامه، این بار کیهان را به دریافت بودجه‌های عمومی از کشور متهم کردند.
در متن توضیح خدادی آمده است: معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در توضیح‌اشتباه متنی صورت گرفته در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت که روزنامه کیهان هیچ یارانه‌ای دریافت نکرده است. وی افزود: از ابتدای دولت یازدهم، یارانه رسانه‌های دولتی وابسته به بودجه عمومی کشور قطع شده است و یارانه مطبوعات تنها به رسانه‌های بخش خصوصی اعطا می‌شود. روزنامه کیهان و سایر رسانه‌های دولتی و یا وابسته به بودجه‌های عمومی کشور مانند اطلاعات، ایران، همشهری و .. هیچ مبلغی به عنوان یارانه مطبوعات دریافت نمی‌کنند و در راستای شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات، فهرست توزیع یارانه مطبوعات نیز در فواصل مختلف پرداختی، در وب سایت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر می‌شود.