عربستان آماده باشد فردا به ریاض می‌روم

وزیر امور خارجه ایران به دولتمردان امریکا هشدار داد زبان تهدید علیه جمهوری اسلامی ایران را متوقف کنند. محمدجواد ظریف در گفت‌و‌گو با شبکه العالم، پایبند نبودن دولت امریکا به تعهداتش را مانع اصلی مذاکره با این کشور خوانده و گفت: «از نظر ما این دولت امریکا با دولت قبلی و دولت بعدی هیچ فرقی نمی‌کند.» ظریف درباره اینکه امکان مذاکره تهران و واشنگتن وجود دارد یا نه، گفت: «تصمیم‌گیری در این زمینه باید در مراجع عالی کشور انجام شود. معتقدیم که پیش‌نیاز این موضوع آن است که گفت‌و‌گو باید معنا و مفهوم داشته باشد. گفت‌و‌گو زمانی معنی پیدا می‌کند که طرف مقابل به تعهدات خودش پایبند باشد و گرنه ما ماه ها با امریکا گفت‌و‌گو کردیم. برخی فکر می‌کنند که ما با آقای ترامپ مشکل داریم. این گونه نیست. همان‌گونه که گفتم ما با دولت امریکا مذاکره کردیم اما آنها تعهدات شان را اجرایی نکردند.»
وزیر امور خارجه درباره نحوه واکنش ایران به تعهدشکنی شرکای برجام گفت: «ایران دولت متعهدی دارد که به تعهدات خود پایبند بوده است. ما براساس برجام می‌توانیم برخی اقدامات را در قبال نقض طرف مقابل انجام ندهیم. این ما نیستیم که توافق را نقض می‌کنیم.

برجام این امکان را به‌عنوان ضمانت اجرا به هریک از طرفین داده است. ایران همیشه توافق را اجرا کرده بنابراین طرف مقابل نمی‌تواند ادعا کند که ایران توافق را نقض کرده است. آنها این توافق را نقض کردند و ما این حق را داریم که از حقوق خود در داخل برجام استفاده کنیم و داریم همین کار را انجام می‌دهیم. ایران نیازی به خروج از برجام ندارد.» ظریف همچنین افزود: «اروپایی‌ها به جای آنکه زبانی بگویند از توافق حمایت می‌کنند، توافق را اجرا کنند و حمایت شان را درعمل نشان دهند.» او با بیان اینکه اولتیماتومی برای طرف اروپایی تعیین نکردیم، تصریح کرد:«ما اعلام کردیم که شما اروپایی‌ها یک سال است که پس از خروج امریکا از برجام ضمن اینکه لساناً صحبت‌هایی کرده اید اما عملاً هیچ اقدامی انجام ندادید، لذا ما گفتیم برنامه ما این است، ما ظرف 60 روز این اقدامات را انجام می‌دهیم، در 60 روز دوم این اقدامات را انجام می‌دهیم، هر زمان که شما تعهدات خود را انجام دادید ما می‌توانیم به میزانی که شما تعهدات خود را انجام می‌دهید اقدامات خود را به حالت سابق باز گردانیم.»


وزیر امور خارجه ایران همچنین با اشاره به رویکرد منطقه‌ای ایران افزود: «تمرکز ما بر همسایگان است. از اکثر کشورهای همسایه بازدید کردم و تعدادی از کشورهای همسایه در حاشیه جنوبی خلیج‌فارس را معاون سیاسی وزارت خارجه بازدید کرده‌اند. چند کشور همسایه دیگر باقی مانده که در این حرکت اخیر بازدید نشده‌اند که آنها را ان شا‌ءالله بعد از ماه مبارک رمضان یا بعد از تعطیلات عید سعید فطر بازدید خواهیم کرد.» ظریف با بیان اینکه آغوش ما برای همه کشورهای حاشیه خلیج فارس باز است، تصریح کرد: «متأسفانه دو، سه کشور در حاشیه خلیج فارس هستند که راه دیگری را انتخاب کرده‌اند، ما معتقدیم راهی که آنها انتخاب کرده‌اند راه مؤثری نیست، راه خطرناکی است و بیش از همه برای خودشان خطر دارد.»
ظریف در پاسخ به این سؤال« با توجه به شرایط موجود در منطقه، ما شما را چه زمانی در ریاض خواهیم دید؟» گفت: اگر دولت سعودی آمادگی را داشته باشد که سیاست خود را تغییر بدهد من فردا می‌توانم در ریاض باشم.

عراق پیشنهاد ایران را به عربستان و بحرین منتقل می‌کند
عراق از سخنان اخیر رئیس جمهور امریکا درباره اینکه واشنگتن دنبال جنگ با ایران نیست، استقبال کرد. وزیر خارجه عراق اعلام کرد که موضع این کشور در رابطه با تنش به وجود آمده میان تهران و واشنگتن واضح و روشن است و آن تلاش برای کاهش تنش و ممانعت از وقوع جنگ در منطقه است. به گزارش ایسنا، محمدعلی الحکیم افزود: این موضع عراق با اظهارات اخیر ترامپ، رئیس ‌جمهور امریکا مبنی بر کاهش تنش در منطقه و عدم ایجاد جنگ در آن تطابق دارد. وزیر خارجه عراق گفت: عراق اظهارات اخیر ترامپ را مهم و دقیق می‌داند وآن گامی صحیح در راستای کاهش تنش در منطقه است. ترامپ اخیراً در سخنانی در جمع خبرنگاران با اشاره به مواضع امریکا در برابر چین و روسیه گفت: من می‌خواهم با روسیه، چین، اروپا و اگر ممکن باشد با همه کنار بیایم و حتی ایران، می‌خواهم با ایران کنار بیایم. او در ادامه با مطرح کردن این ادعا که «ایران می‌خواهد مذاکره کند» گفت: اگر آن‌ها بخواهند مذاکره کنند من در دسترس خواهم بود.
دیروز همچنین سعد عبدالوهاب جواد قندیل، سفیر عراق در ایران در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با پیشنهاد اخیر وزیر خارجه کشورمان مبنی بر آمادگی جهت امضای پیمان عدم تعرض بین تهران و کشورهای حوزه خلیج فارس گفت: مسئولان عراقی نیز از این موضوع استقبال کرده و اعلام کردند که این پیشنهاد را به کشورهای حوزه خلیج فارس به خصوص کشورهایی که با ایران ارتباط ندارند از جمله عربستان و بحرین منتقل می‌کنند.این دیپلمات ارشد عراقی در پاسخ به این سؤال که با توجه به آنچه  شما مطرح کرده‌اید آیا می‌توان این برداشت را کرد که قرار است عراق به عنوان واسطه پیام ایران در این زمینه را به مقامات کشورهای عربستان و بحرین و امارات منتقل کند، گفت: بله. قندیل همچنین در پاسخ به این پرسش که با توجه به این موضوع آیا عراق تاکنون اقدامی برای انتقال این پیام انجام داده است یا نه؟ ادامه داد: آقای برهم صالح رئیس جمهور عراق برای شرکت در کنفرانس سران کشورهای عربی به عربستان سفر کرده بودند و توقع این است که ایشان در جریان این سفر این پیشنهاد را به مقامات این کشورها منتقل کرده باشند.