بابک زنجانی به من گفت ۴ وزیر و نمایندگان مجلس پشت من هستند پایت را از گلیمت درازتر نکن

ششمین جلسه رسیدگی به اتهامات «علیرضا زیبا حالت منفرد» معروف به جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی صبح دیروز به ریاست قاضی صلواتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی برگزار شد.
به گزارش ایسنا، در ابتدای این جلسه قاضی صلواتی ضمن اعلام رسمیت جلسه دادگاه، از وکلای شرکت نفتی HK خواست با حضور در جایگاه توضیحات خود را ارائه کنند.
صادقی قهاره وکیل مدافع شرکت نفتی HK با حضور در جایگاه گفت : از تاریخ ۳/۱۱/ ۱۳۹۰ تحریم‌ها علیه ایران به اوج خود رسید و شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های تابعه و بانک مرکزی در فهرست تحریم قرار گرفتند. در این گیر و دار به منظور ایفای تعهدات شرکت ملی نفت ایران که به مخاطره افتاده بود افرادی از این فرصت سو استفاده کردند و آب به آسیاب دشمن ریختند و دشمن را یاری کردند. بابک زنجانی به کمک زیباحالت منفرد غافل از اینکه عدالت آنها را گرفتار خواهد کرد از این موقعیت سوءاستفاده کرده و به بهانه اینکه نفت را برای فروش می‌برند و حاصلش را به کشور بر می‌گردانند در واقع نفت کشور را به یغما بردند. در کلاهبرداری از شرکت ملی نفت ۴ حلقه عمده به چشم می‌خورد که عبارتند از شرکت ایزو، شرکت اس سی تی بنکرز ، بانک پوشالی FIIB و انبار کردن و جابه‌جا کردن محموله‌های نفتی و فروش آنها که نقش زیباحالت منفرد در این بخش بیش از دیگران است.
وی گفت: این دادگاه در گذشته رأی قاطع خود را در حق باقی متهمان صادر کرده است که از آن زمان ۴ سال گذشته است. صادقی قهاره گفت: اگر متهم زیباحالت منفرد در فرایند مجرمانه بسترسازی نمی‌کرد آقای زنجانی نمی‌توانست شرکت موکل من را اغوا کند.


وی در ادامه با تشریح نقش متهم زیباحالت منفرد در این گروه سازمان یافته گفت: تأسیس شرکت ایزو که به اقرار متهم منفرد با سرمایه ۱۰۰ دلار و به نام خودش و حسابدارش انجام شده بود که در تهران بنا بر خواسته بابک زنجانی به نام وی انتقال می‌دهد و عملیات کلاهبرداری را به انجام می‌رساند. همچنین انبار کردن محموله‌های نفتی و اجاره کشتی توسط متهم زیباحالت منفرد انجام می‌گرفت.
پس از پایان دفاعیات صادقی قهاره، جعفری وکیل مدافع متهم زیباحالت منفرد با حضور در جایگاه گفت: اعمال زیباحالت منفرد نه در ایران و نه در خارج از کشور نباید جرم تلقی شود، شخصی به نام زنجانی مقداری نفت خریده و در کشور چین با همکاری زیباحالت منفرد آن را انبار کردند. اگر آقای زنجانی جرمی مرتکب شده است این موضوع ارتباطی به منفرد ندارد و وی دخالتی در این مسائل نداشته و هیچ سند و مدرکی دال بر اینکه منفرد در خرید و تحصیل نفت دخالتی داشته باشد در پرونده وجود ندارد.
وی تصریح کرد: اقدامات منفرد بعد از اقدامات زنجانی بوده است لذا کلمه مشارکت در اینجا نباید استفاده شود، تعریف کلاهبرداری نیز در قانون مشخص است، موکل بنده زنجانی را فریب نداده بلکه زنجانی عالماً، عامداً و با اطلاع کافی از منفرد استفاده کرده است. وی اضافه کرد: اخلال در نظام اقتصادی در قانون تعریف شده است، ما نمی‌توانیم خارج از چارچوب قانون به یک نفر بگوییم اخلالگر نظام اقتصادی است، دادسرا باید مشخص کند که موکل چه اقدام مجرمانه‌ای در این راستا انجام داده است، در پرونده آثاری از ضرب سکه، جعل اسکناس و قاچاق ارز وجود ندارد.
وی ادامه داد: اعمال موکل من با هیچکدام از این مواد تطبیق ندارد. او اطلاع نداشته پول‌های بابک زنجانی از کجا به دست آمده است بلکه بابک زنجانی از او خواسته بانک به او معرفی کند یا انبار برای او فراهم آورد. البته اگر موکلم از قبل همدست باشد قابل قبول است اما این طور نیست و اعمال او مشمول قانون پولشویی نیست. اصل بر صحت قراردادهاست که وی قرارداد بسته و پول خود را دریافت کرده است.
وکیل زیباحالت منفرد گفت: بابک زنجانی امروز مجرم است اما آیا آن زمانی که به موکل من مراجعه کرد مجرم بود که به او شک کند. آن زمان اعمال بابک زنجانی نه تنها جرم نبود بلکه امتیاز محسوب می‌شد و موکل من یکی مثل بقیه مردم است.
محبتی وکیل دیگر متهم زیبا حالت منفرد افزود: کلاهبرداری، جعل، استفاده از سند مجعول و خیانت در امانت به موکل نسبت داده شده است و با توجه به اینکه در این موارد قرار منع تعقیب قطعی صادر شده است لذا مطابق قانون نمی‌توان فرد را مجازات کرد و در مورد متهم منشأ احراز جرم پولشویی و کلاهبرداری ملاحظه نمی‌شود و اخلال در نظام اقتصادی معنا پیدا نمی‌کند.
پس از دفاعیات وکلای متهم زیبا حالت منفرد، قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: آخرین دفاعیات خود را بیان کنید.
متهم زیبا حالت منفرد در آخرین دفاع از خود گفت: در کیفرخواست آمده که زنجانی به من گفت ۴ وزیر و نمایندگان مجلس پشت من هستند، پایت را از گلیمت دراز تر نکن.
وی گفت: وقتی آقای رستم قاسمی وزیر نفت شد از بابک زنجانی خواست با وی همکاری کند و زنجانی به خودش بسیجی اقتصادی می‌گفت.
وی در خصوص اتهام آب ریختن در نفت‌ها نیز گفت: من تا حالا یک نفت کش را از نزدیک ندیدم چطور امکان دارد در نفت آب ریخته باشم. همچنین من هیچ وقت بانک تأسیس نکردم که بستر جرم محیا شود. آیا اگر بانک من کار درست انجام می‌داد از من تقدیر می‌کردید. من از هیچ یک از اقدامات مجرمانه زنجانی اطلاع نداشتم. حتی یکسال قبل از بازداشت او نیز رابطه ام را با ایشان قطع کردم. من مثل شرکت hk قربانی هستم و دیگر دفاعی از خود ندارم.
با پایان آخرین دفاعیات علیرضا زیباحالت منفرد قاضی صلواتی ختم دادرسی را اعلام کرد و گفت: حکم این پرونده در مهلت قانونی صادر خواهد شد.