ظریف: هیچ فرقی بین دولت‌های امریکا وجود ندارد

سرویس بین الملل جوان آنلاین: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز شنبه در گفت‌وگوی تفصیلی با شبکه العالم به تحولات منطقه و تنش‌های به وجود آمده بین ایران و امریکا پرداخت. ظریف درباره فشار‌های اخیر امریکا علیه ایران گفت: «امروز ایران در نهایت قدرت خود در منطقه قرار دارد. ما در شرایط سختی قرار نداریم و علت فشار امریکا بر ایران هم نگرانی‌های آن از قدرت ایران در منطقه است». ظریف همچنین درباره شفاف نبودن سیاست خارجی امریکا در قبال ایران گفت: «آنچه که وجود دارد این است که امریکا یک جنگ اقتصادی را علیه مردم ما شروع کرده است، حرف می‌شود زد، حرف‌هایی که توسط امریکا زده می‌شود؛ یک روز حرف تند می‌زنند یک روز حرف مثبت‌تر می‌زنند، اما عمل برای ما ملاک است. امروز امریکا درگیر یک جنگ اقتصادی بسیار فعال علیه ایران است. امریکا حتی به افراد مراجعه می‌کند و آن‌ها را از داشتن یک روابط اقتصادی منطقی با ایران می‌ترساند». ظریف درباره اینکه آیا در سیاست‌های امریکا علیه ایران نرمش و عقب‌نشینی وجود داشته است، تأکید کرد: «در گفتار بله، اما آنچه که برای ما ملاک تعیین سیاست ماست، عمل هست و گفتار نیست. بله مواقف (مواضع) اهمیت دارد و مهم است که با احترام با ایران صحبت کنند، اما این احترام نیست که شما فشار اقتصادی وارد کنید و به جنگ اقتصادی وارد شوید. لازمه احترام موضع برابر است.»
ظریف درباره اینکه ایران چه پاسخی به پیشنهاد مذاکره رئیس‌جمهور امریکا خواهد داد، تأکید کرد: «تصمیم‌گیری در این زمینه باید در مراجع عالی کشور انجام شود. گفت‌وگو زمانی معنی پیدا می‌کند که طرف مقابل به تعهدات خودش پایبند باشد وگرنه ما ماه‌ها با امریکا گفت‌وگو کردیم. از نظر ما این دولت امریکا با دولت قبلی و دولت بعدی هیچ فرقی نمی‌کند. همان‌گونه که گفتم ما با دولت امریکا مذاکره کردیم، اما در دوران اوباما، آن‌ها تعهدات‌شان را اجرایی نکردند. در زمان ترامپ هم به صراحت از برجام خارج شدند و پیمان‌شکنی کردند. این نشان می‌دهد که ما دولتی را در مقابل خودمان نداریم که بتوانیم با او گفت‌وگو کنیم، چون گفت‌وگو برای گفت‌وگو که معنی ندارد. ما گفت‌وگو می‌کنیم که به یک توافقی برسیم». وزیر خارجه ایران با بیان اینکه اگر امریکا در مذاکره جدی است باید اول برادری‌اش را ثابت کند، گفت: «آن‌ها اول بیایند و نشان دهند که طرف توافق هستند. توافقی که به آن دست یافته‌ایم نه توافق دو صفحه‌ای بلکه توافقی ۱۵۰ صفحه‌ای است. این توافق ما فقط با دولت امریکا نبود بلکه توافق با شش کشور و اتحادیه اروپا بود.»
وزیر خارجه ایران خاطرنشان کرد: «گروهی هستند که منافع غیرامریکایی را دنبال می‌کنند، در پی منافعی هستند که همواره برای مردم امریکا هزینه‌آفرین بوده است. این موضوع را باید مردم امریکا کاملاً درک کنند که امروز سیاست امریکا گرفتار نتانیاهو شده است.»
تماس مجدد مقامات دولت اوباما با ظریف
پایگاه خبری دیلی‌بیست در گزارشی مدعی شد که در پی افزایش تنش‌ها میان تهران و واشنگتن چند تن از مقام‌های دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین امریکا در تماس‌های خود با مقامات دولت ایران، شامل محمدجواد ظریف از تهران خواسته‌اند وارد بازی با رئیس‌جمهور ترامپ نشود و خونسردی خود را حفظ کند. بنا بر ادعای دیلی‌بیست، گفت‌وگو میان مقامات دولت اوباما و مقامات دولت ایران از نوامبر ۲۰۱۶ ادامه داشته است و ظریف که هر سال برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر می‌کند، به طور معمول با قانونگذاران، اندیشکده‌ها، روزنامه‌نگاران و مقامات سابق امریکایی دیدار می‌کند. در ادامه این گزارش ادعا شده است: «اما تماس‌های اخیر که به‌طور شخصی و تلفنی و در طول دو ماه اخیر بوده است در حالی صورت گرفته که خطوط ارتباطی میان تهران و واشنگتن از طریق واسطه‌هایی در اروپا و نقاط دیگر ضعیف شده‌اند.»