اختلافات درون خانواده جهان اسلام را کنار بگذارید

گروه بین الملل: عربستان که در تقابل با ایران همواره به دنبال ائتلاف سازی است ؛ با اجلاس اضطراری سران عرب پیش از اجلاس سران کشورهای اسلامی در مکه یک نمایش جدید به راه انداخت. در نشست شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی که به منظور آماده‌سازی چهاردهمین اجلاس سران این سازمان به میزبانی و ریاست عربستان سعودی در شهر جده برگزار شد، وزیر امور خارجه عربستان در جریان طرح اتهامات واهی مبنی بر مداخله جمهوری اسلامی ایران در امور کشورهای دیگر با عدم حمایت و پشتیبانی سایر کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس مواجه شد. چهاردهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی(OIC) به میزبانی عربستان سعودی و با حضور ۵۷ کشور عضو آن در روز جمعه‬ در مکه مکرمه برگزار شد.  طی آن بیانیه نهایی و قطعنامه فلسطین به عنوان اسناد رسمی اجلاس به تصویب خواهد رسید. پیش از اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی، دو نشست مقدماتی و آماده سازی آن شامل نشست مقامات ارشد و نشست شورای اجرایی وزیران امور خارجه در تاریخ‌های ۶ و ۸ خرداد ماه ۱۳۹۸ در جده برگزار شد و طی جلسات مذکور پیش‌نویس اسناد مربوطه مورد بحث و بررسی و تصویب اولیه قرار گرفت تا در اجلاس سران در روز جمعه به تصویب نهایی برسد.
به گزارش ایسنا، سخنان وزیر امور خارجه عربستان در مراسم آغازین اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی در حالی ایراد شد که هیچ یک از هیأت‌های نمایندگی کشورهای عضو حاضر در نشست از آن حمایت نکردند. در این نشست، شماری بسیاری از نمایندگان کشورهای اسلامی سخنرانی خود را حول موضوعات گوناگون و در رأس آن در مسأله فلسطین ایراد کردند و بر حق مردم فلسطین برای داشتن کشوری مستقل به پایتختی قدس شریف تأکید کردند اما هیچ کدام به مواضع عربستان و در حمایت از طرح اتهامات وزیر امور خارجه آن علیه کشورمان اشاره‌ای نکردند.
نمایندگان کشورهای اسلامی سازمان همکاری اسلامی همچنین در سخنان خود، طرح توطئه‌آمیز موسوم به معامله قرن را صراحتاً محکوم و مردود اعلام کردند. در همین حال برخی از رسانه‌ها به خصوص رسانه‌های عرب زبان وابسته به عربستان سعودی تلاش می‌کنند با انتشار اخبار مجعول از این اجلاس بر این عدم حمایت کشورها از اتهام زنی عربستان سرپوش بگذارند.
«رضا نجفی» مدیر کل صلح و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان که در رأس هیأتی به منظور شرکت در چهاردهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در جده حضور دارد، متعاقباً در سخنان خود در این نشست قویاً با رد اتهامات وارده از سوی وزیر امور خارجه عربستان، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بنیان‌گذاران سازمان همکاری اسلامی امیدوار است این اجلاس که در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود، موجب تقویت وحدت امت اسلامی گردد و تمرکز خود را بر موضوع اصلی و دارای اولویت جهان اسلام یعنی مسأله فلسطین معطوف کند.


آشتی طلبی ایران خطاب به جهان اسلام
 متن پیام رئیس جمهوری به شرح زیر است: «در آخرین روزهای ماه غفران و نزول رحمت الهی، بهترین خیرات و برکات را برای تمامی مسلمانان و برای شما سران محترم کشورهای اسلامی از درگاه خداوند متعال مسالت می نمایم.
از اینکه به دلیل عدم رعایت آداب معمول در دعوت از سران کشورها توفیق حضور در آن جمع شریف را ندارم متاسفم، اما صمیمانه برای شما که در شهر مکه مکرمه، در کنار قبله مسلمانان جهان، و در سرزمین وحی، گرد آمده اید آرزوی موفقیت در رسیدگی به مسائل جهان اسلام و به ویژه موضوع فلسطین و قدس شریف، این زخم دیرین در قلب همه مسلمانان، را دارم.
عالیجنابان، در شرایطی که جهان اسلام، نیازمند حداکثر انسجام، همگرایی و همکاری در برابر دشمن مشترک می باشد، متاسفانه شاهد برخی اقدامات تفرقه افکن در جهت انحراف افکار عمومی جهان اسلام از قضیه فلسطین به عنوان مساله اصلی جهان اسلام هستیم؛ موضوعی که بیش از هر زمان نیاز به توجه و حمایت یکپارچه دنیای اسلام و رهبران آن دارد. در این اجلاس، و در تمامی نشستها و اجتماعات، رهبران جهان اسلام باید بر مدار وحدت اسلامی حرکت کنند و اجازه ندهند برخی با طرح مسائل فرعی، اذهان دولتها و ملتهای مسلمان را از اهتمام به سرنوشت ملت مظلوم فلسطین و تهدیدات رژیم صهیونیستی
 منحرف نمایند.
اقدام دولت آمریکا در اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، انتقال سفارت آمریکا به آن مکان، و به رسمیت شناختن الحاق بلندی های جولان سوریه به سرزمین های اشغالی توسط رژیم صهیونیستی، از جمله دشمنی های آشکار علیه نه فقط فلسطین بلکه مجموعه جهان اسلام به شمار می رود که در تضاد آشکار با مبانی حقوق بین الملل، و تمامی قطعنامه ها و تصمیمات سازمان همکاری های اسلامی، قرار دارد و آغازگر یک روند خطرناک علیه امت اسلامی می باشد. جای تاسف است که این اقدامات با واکنش مناسب از سوی دولت های اسلامی مواجه نشد که اگر شده بود، آمریکا نمی توانست به راحتی طرح نابودی فلسطین را با عنوان ظاهرفریب «معامله قرن» مطرح کرده یا به جریان اندازد.
توطئه شوم معامله قرن، به دنبال نابودی آرمان فلسطین، و توسعه ی اشغالگری و تجاوز به همه کشورهای اسلامی است. این طرح دارای ابعاد خطرناک منطقه ای است و صاحبان آن تلاش می کنند با از بین بردن حق مسلم مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت و تشکیل یک دولت مستقل پایدار در سرزمین تاریخی خویش به پایتختی قدس شریف، آرمان فلسطین را برای همیشه نابود و زمینه را برای استیلای صهیونیست ها بر جهان اسلام و عرب فراهم نمایند. عجیب آن که طراحان این توطئه، حتی هزینه اجرای آن را نیز قصد دارند از جیب جهان اسلام و کشورهای منطقه تامین کنند.
عالیجنابان معتقدم مسئولیت اسلامی، اخلاقی و حتی ملی کشورهای اسلامی ایجاب می نماید که درچنین شرایطی اختلافات درون خانواده جهان اسلام را کنار گذاشته و در صفی متحد و بنیانی مرصوص، در مقابل این توطئه شوم علیه ملت و کشور فلسطین و دنیای اسلام بایستیم. هر صدا و حرکتی که جهان اسلام را از این اولویت اصلی و فوری منحرف نماید در مسیر خدمت به رژیم صهیونیستی و دیگر دشمنان جهان اسلام و فلسطین عزیز، قرار گرفته است.
همزمان با روز قدس شریف، رهبران اسلامی را به چاره اندیشی فوری در قبال این تهدید بزرگ برای جهان اسلام دعوت می کنم و از همه دولتهای عضو سازمان همکاری های اسلامی که دفاع همه جانبه از مسجد الاقصی و قدس شریف فلسفه وجودی تاسیس آن است، می خواهم از فرصت این اجلاس برای مقابله با توطئه خطرناک معامله قرن و دفاع از فلسطین بهره برداری نمایند؛ و در جوار مکه مکرمه و قبله مسلمانان، اجازه ندهند اشغال قبله اول مسلمین توسط رژیم صهیونیستی به حاشیه رود و یا خدای نکرده حاکمیت آنها بر قدس شریف تثبیت‌گردد. تلاش کنیم که «القبله الاولی هی الاولویه الاولی» باقی بماند. به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران، آمادگی کامل کشورم را برای همراهی و همکاری با مجموعه خانواده جهان اسلام در مسیر این هدف مقدس
 اعلام می‌دارم.»