آحاد مردم و مسئولان در راهپیمایی روز «قدس» شرکت کردند شکست معامله قرن در روز قدس

اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان از طرف امام خمینی‌(ره) به عنوان روز جهانی قدس، باعث شد که موضوع فلسطین هیچ‌گاه به دست فراموشی سپرده نشود و هر سال صدای فریاد مظلومیت مردم این سرزمین به گوش دنیا برسد. به همین مناسبت روز گذشته مصادف با آخرین جمعه رمضان 1440 مراسم راهپیمایی روز جهانی قدس با شعار محوری «روز جهانی قدس، شکست معامله قرن، تثبیت آرمان فلسطین» در سراسر کشور با حضور مردم و مسئولان برگزار شد. اما روز قدس امسال در شرایطی برگزار شد که دونالد ترامپ، رئیس‌ ایالات متحده آمریکا طرح «معامله قرن»‌ را مطرح کرده است. در این طرح قرار است در مقابل امتیازاتی به اسرائیل و الحاق بخشی از خاک اشغال شده به این رژیم، آنها با تشکیل دولت مستقل فلسطین موافقت کنند! طبق این طرح فلسطینیانی که از سرزمین خود رفتند حق بازگشت ندارند، با وجود اینکه بازگشت آنان در توافقنامه ۱۹۴ شورای امنیت به رسمیت شناخته شده است. این اقدام ترامپ با واکنش‌های زیادی در روز جهانی قدس مواجه شد.
روحانی: معامله قرن به نتیجه نمی‌رسد
رئیس‌جمهوری روز گذشته با حضور در جمع راهپیمایی مردم تهران با بیان اینکه توطئه‌های استکبار و متجاوزین علیه قدس شریف و فلسطین به نتیجه نخواهد رسید، اظهار کرد: تردید نداریم که پیروزی نهایی از‌آن حق و فلسطین خواهد بود و سرزمین فلسطین مامنی برای مسلمانان‌، مسیحیان و یهودیان خواهد شد.
حسن روحانی با اشاره به اینکه روز قدس در تاریخ انقلاب اسلامی ایران از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: روز قدس، روز تقابل همه مسلمانان در برابر متجاوزین عالم است و پیام قدس این است که فلسطین برای همیشه زنده بوده و قدس از‌آن مسلمانان است.


به گزارش خبرگزاری‌ها، رئیس جمهوری با بیان اینکه دشمنان اسلام در دو سال گذشته توطئه‌های جدیدی علیه قدس طراحی کرده‌اند که البته به نتیجه نرسیده است، خاطرنشان کرد: دشمنان قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کردند که جز یکی دو کشور کوچک هیچ کشوری در جهان از آن حمایت نکرد. آنان همچنین جولان را از‌آن رژیم صهیونیستی‌ معرفی کردند که هیچ کشور و نهاد بین‌المللی‌‌ای از آن حمایت نکرد.
روحانی تاکید کرد: بی‌تردید موضوع معامله قرن نیز به ورشکستگی قرن تبدیل خواهد شد و قطعا به نتیجه نخواهد رسید.
رئیس‌جمهوری اظهار کرد: ملت ایران 40 سال است که به خیابان‌ها آمده و علیه‌ استکبار و صهیونیست‌ها شعار می‌دهند و ملت فلسطین نیز 71 سال است که در برابر استکبار و صهیونیست‌ها مقاومت می‌کنند.
حضور آمریکایی‌ها در منطقه موجب شد جریان مقاومت قوی‌تر شود
همچنین علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در میان راهپیمایان روز قدس، با محکوم کردن اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی بار دیگر مظلومیت مردم فلسطین را یادآور شد و گفت: در این سال‌های اخیر همیشه حضور مردم ما در راهپیمایی روز قدس یک پشتیبان جدی برای مردم فلسطین بوده است و از این جهت امری است که در یاد مردم فلسطین خواهد ماند.
رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که چرا در این سال‌ها اسرائیل ضعیف‌تر و جریان مقاومت قوی‌تر شده است؟ بیان کرد: جریان‌هایی که طرح‌های صلح را دنبال می‌کردند به نتیجه نرسیدند و هرچه آن‌ها روی این مسائل اصرار بیشتری می‌کردند نتیجه کمتری می‌گرفتند. حضور آمریکایی‌ها در منطقه که برای سرکوب مسلمانان طراحی شده، موجب شد جریان مقاومت قوی‌تر شود. حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه نیز با حضور در راهپیمایی روز جهانی قدس با اشاره به حضور مردم در راهپیمایی‌ گفت: با توجه به این اجتماع باشکوه و با بصیرت که امت اسلامی دارد، معامله قرن تبدیل به مقاومت قرن می‌شود.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به حتمی بودن اراده الهی‌ افزود: اراده پولادین مردم با حضور گسترده مردم و جوانان پیام‌های بسیاری دارد و این اراده با پشتوانه مردمی باعث نابودی حتمی ظلم خواهد شد.
قدس فروشی نیست
همچنین محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه در حاشیه حضور در راهپیمایی روز قدس در ارتباط با حضور مردم در این راهپیمایی‌ گفت: پیام حضور باشکوه مردم این است که قدس فروشی نیست. قدس متعلق به آمریکا نیست که بخواهد به رژیم صهیونیستی ببخشد و صهیونیست‌ها نیز نمی‌توانند ادعایی در مورد قدس داشته باشند. قدس متعلق به مسلمانان و مردم فلسطین است و هیچ‌کس حق ندارد قبله اول مسلمانان را به آمریکا و صهیونیست‌ها واگذار کند و یا هر اقدام دیگری انجام دهد که باعث ایجاد خدشه در آرمان فلسطین شود.
وزیر خارجه ادامه داد: باعث تاسف است که تعدادی انگشت‌شمار از حکام عربی برای حفظ خودشان و پیشبرد اهداف‌شان این توهم را دارند که اگر در کنار نتانیاهو قرار بگیرند، می‌توانند به اهداف و آمال خود دست پیدا کنند. نتانیاهو با گنبد آهنین خود نتوانسته حتی اسرائیل را مورد حمایت قرار دهد، حال چه‌طور می‌تواند از این کشورها حمایت کند.
ظریف با اشاره به برگزاری اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در مکه مکرمه‌ گفت: شرکت‌کنندگان در این اجلاس به جای تکرار یاوه‌هایی که در مورد ایران در این اجلاس گفته شد آن کاری را انجام دهند که سازمان همکاری اسلامی به خاطر آن ایجاد شده و آن حمایت از قدس و ملت فلسطین است.
معامله قرن شکست می‌خورد
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری نیز با حضور در جمع راهپیمایان تاکید کرد: با حضور مردم در راهپیمایی روز قدس طرح معامله قرن به شکست کشیده می‌شود.
اسحاق جهانگیری افزود: این راهبرد با این پیش‌فرض است که اگر در مواقعی دولت‌های مرتجع وابسته به غرب از آرمان‌های فلسطین حمایت نکردند باز هم مردم در صحنه باشند و از مردم فلسطین حمایت کنند.
وی ادامه داد: رئیس ایالات متحده آمریکا اکنون معامله قرن را اعلام کرده با این انگیزه که تمامی حقوق فلسطینیان نادیده گرفته شود اما با حضور مردم در راهپیمایی روز قدس می‌توان پیش‌بینی کرد که این معامله به شکست کشیده شده و برای سران عرب حتماً روسیاهی تاریخی خواهد ماند.