اگر اینستکس با کالاهای تحریمی مرتبط نباشد مشکلی ندارد


«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری مشترک با همتای آلمانی گفت: کانال ویژه مالی اروپا با ایران موسوم به «اینستکس» مادامی که با کالاهای تحریمی مرتبط نباشد، از نظر واشنگتن مشکلی ندارد.
به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک وزیر خارجه آلمان نیز ضمن اعلام هم‌نظری با آمریکا در موضوع لزوم ممانعت از دستیابی ایران به سلاح اتمی، در اظهارنظری گستاخانه گفت: به همین دلیل است که اتحادیه اروپا از برجام حمایت می‌کند زیرا بهترین راه برای ممانعت از تجهیز ایران به سلاح اتمی است.
«برایان هوک» نیز در روزهای گذشته گفت: اینستکس در صورت تسهیل مبادلات غیرمجاز با ایران تحریم می‌شود.
هوک افزود: شرکت‌های اروپایی علاقه‌ای به استفاده از کانال ویژه اروپایی‌ها برای تسهیل تجارت با ایران (اینستکس) نشان نخواهند داد.


پس از خروج آمریکا از برجام قرار بود تا اروپا به منظور مقابله عملی با تحریم‌های ضدایرانی و اجرای تعهدات برجامی خود، تضمین بدهد. اما در نهایت تعهدات برجامی اروپا در گام اول به SPV (مبادله نفت در مقابل کالا) تقلیل یافت و در گام دوم نیز به اینستکس (مبادله پول نفت دیگر کشورها با غذا و دارو) فرو کاسته شد!
اروپا بر طبق تعهدات خود در برجام می‌بایست بعد از خروج آمریکا از توافق، در شورای امنیت به صورت رسمی به آمریکا اعتراض می‌کرد(حتی اگر این اعتراض با وتو آمریکا مواجه می‌شد). اروپا علاوه ‌بر این با توجه به تعهدات برجامی خود می‌بایست با بازگشت تحریم‌های ثانویه آمریکا به صورت جدی مقابله می‌کرد؛ تضمین خرید نفت و همکاری بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی با ایران در تمام حوزه‌های معاملاتی نیز از دیگر تعهدات صریح اروپا در برجام بود. اما هیچکدام از این تعهدات تاکنون اجرا نشد و در طرح اینستکس- که حتی یک دهم تعهدات برجامی اروپا را پوشش نمی‌دهد- نیز موارد فوق گنجانده نشده است. نکته قابل توجه اینجاست که همین کانال اینستکس نیز از مرحله رونمایی فراتر نرفت.
لازم به ذکر است که چندی پیش وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای صراحتا اعلام کرد که انتظار نداریم کانال‌هایی همچون اینستکس به هیچ نحو بر کارزار فشار حداکثری ما علیه ایران اثرگذار باشند.
واکنش به یک گزارش
روزنامه وال‌‌استریت‌ژورنال در گزارشی نوشت: دولت آمریکا به دنبال یافتن راه‌هایی است که ضمن متوقف کردن صادرات نفت ایران، مبادلات نفت را برای کشورهایی مانند هند و چین راحت کند.
این روزنامه آمریکایی به نقل از «برایان هوک» نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران نوشت کشورهایی که به سقف تعیین‌شده از سوی آمریکا نرسیده‌اند می‌توانند به خرید نفت از ایران ادامه دهند.
«برایان هوک» در واکنش به گزارش روزنامه وال‌‌استریت‌ژورنال درباره اعطای معافیت خرید محدود نفت به برخی کشورها، مدعی شد هر کشوری از ایران نفت بخرد، تحریم‌ می‌شود.
به نوشته خبرگزاری رویترز در این بیانیه آمده است:حتی اگر کشوری در ماه‌های قبل نتوانسته بود به سقف مذاکره‌شده (برای خرید نفت)‌ برسد، بازهم تحریم خواهد شد. سیاست ما به صفر رساندن خرید نفت از ایران است.
«مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری به گزارش روزنامه آمریکایی وال‌‌استریت‌ژورنال مبنی بر معافیت محدود برخی از مشتری‌های نفت ایران از تحریم‌های یکجانبه آمریکا واکنش نشان داد و گفت که سیاست واشنگتن در این زمینه تغییری نکرده است.
مقامات آمریکایی بارها مدعی شده‌اند که صادرات نفت ایران را به صفر خواهند رساند. اما کارشناسان و صاحبنظران تاکید کرده‌اند که این ادعا، چیزی فراتر از یک لاف نیست.
ناکامی آل‌سعود
نتایج تحقیقات خبرگزاری رویترز نشان می‌دهد عربستان سعودی نتوانسته است کاهش تولید نفت ایران را جبران کند.
نتایج تحقیق رویترز نشان می‌دهد ۱۴ عضو «سازمان کشورهای صادرکننده نفت» (اوپک) در ماه مه روزانه 30/17 میلیون بشکه نفت به بازار عرضه کردند. این رقم نسبت به ماه آوریل ۶۰ هزار بشکه در روز کاهش داشته است. این رقم از سال ۲۰۱۵ بی‌سابقه بوده است.
با آنکه عربستان سعودی تحت فشار «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تولید نفت را افزایش داده کماکان کمتر از میزانی که براساس توافقات اوپک مجاز است تولید می‌کند.
یک منبع که بر تولید نفت اوپک نظارت دارد به رویترز گفت: «شاهد کاهش عرضه نفت کشورهای اوپک به پایین‌ترین سطح طی سال‌های اخیر هستیم. در ماه جاری افزایش عمده‌ای [در عرضه] رخ نداده و بسیاری از کشورها نفت کمتری عرضه کرده‌اند.»
توافق جامع جدید!
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پنجشنبه هفته گذشته در کاخ سفید در جمع خبرنگاران گفت: من می‌خواهم با ایران راه بیایم. ایران در پی مذاکره است و اگر آنها بخواهند با ما گفت‌و‌گو کنند، من برای مذاکره حاضرم.
دونالد ترامپ همچنین گفت:‌ ایران هم (مانند چین) بسیار ضعیف شده و در پی توافق با ماست.
ترامپ در حالی درباره ایران صحبت می‌کرد که خبرنگاران از او درباره مذاکرات تجاری با چین و تحقیقات مربوط به دخالت روسیه در انتخابات آمریکا سؤال می‌کردند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، «مورگان اورگاتوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری گفت: یکی از اهداف دولت آمریکا از افزایش فشارها علیه ایران، وادار کردن تهران به حضور پای میز مذاکره برای گفت‌وگو بر سر یک «توافق جامع جدید» است.
در روزهای گذشته روزنامه الشروق تونس در گزارشی نوشته بود:«چرا ایران اصرار آمریکا برای مذاکره را رد می‌کند؟ پاسخ این است که تهران به خوبی می‌داند که دولت آمریکا هدف نهایی‌اش مذاکره نیست بلکه تلاش می‌کند آنچه می‌خواهد، دیکته کند و با تهدید و تشدید تنش، میز مذاکره را به میدانی برای تحمیل دیکته‌های خود تبدیل کند».
برجام، مصداق روشنی از رفتارشناسی آمریکا در مذاکره، امضای توافق و اجرای توافق است. ایران در موضوع هسته‌ای با آمریکا مذاکره کرد؛ توافقی به نام برجام امضا شد؛ این توافق به مرحله اجرا رسید؛ اما آمریکا به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرد.