بسته جدید رونق مسکن رونمایی شد

وزیر راه و شهرسازی بسته جدید رونق مسکن را ابلاغ کرد. این بسته شامل بخش هایی از جمله واگذاری زمین دولتی، کاهش ۵۰ درصدی هزینه صدور پروانه و مجوزها، ۲۵ میلیون وام ساخت با نرخ سود صفر درصد و خرید مصالح از بازار تعهدی با تخفیف ۳۰ درصد است.
به گزارش فارس، محمد اسلامی طرح جدید دولت در حوزه مسکن موسوم به «اقدام ملی» را که در آن ساخت 400 هزار مسکن در مدت دو سال هدف گذاری شده است، ابلاغ کرد. در این طرح، به مدیران کل راه و شهرسازی استان‌‌ها دستور داده شده است که با اهتمام ویژه و با محوریت سازمان ملی زمین و مسکن حداکثر توان و تلاش خویش را برای احداث پروژه‌های آماده‌سازی زمین، انبوه‌سازی و خدماتی با مشارکت بخش خصوصی به کار گیرند. جزئیات این طرح حاکی از آن است که با توجه به سهم بیش از 60 درصدی زمین در هزینه مسکن، سیاست گذار تلاش کرده است با واگذاری زمین های دولتی به سازندگان، هزینه ساخت را کاهش دهد. همچنین علاوه بر زمین‌های وزارت راه وشهرسازی بر اساس دستورالعمل رئیس جمهور تمام دستگاه‌های دولتی موظف شده‌اند زمین‌های دولتی را برای ساخت و ساز در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند. علاوه بر واگذاری زمین های دولتی به سازندگان، کاهش 50 درصدی هزینه صدور پروانه و مجوزها، وام 25 میلیون تومانی «ساخت» با نرخ سود صفر درصد و خرید مصالح از بازاری با عنوان «بازار تعهدی» بخشی از بسته جدید رونق مسکن است. با هدف راه اندازی این بازار، قرار است قراردادی بین بانک مسکن، بنیاد مسکن و شرکتی با عنوان شرکت تامین مصالح ساختمانی امضا شود. بر این اساس، سازندگان نیاز مصالح سالانه خود را اعلام می کنند و شرکت تأمین مصالح، این نیازها را به‌صورت عمده می خرد که قیمت آن تقریباً ۲۸ تا ۳۰ درصد کمتر از نرخ بازار است.
گزارش یادشده حاکی از این است که شش بسته تأمین مالی و شش بسته تأمین سرمایه که بانک مسکن تدوین کرده ، از دیگر پیشنهادهای مطرح شده در طرح اقدام ملی است. در همین حال، معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: همچنین احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی جدید در کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد که بخشی از آن در شهرهای جدید و ۱۰۰ هزار واحد نیز در بافت‌های فرسوده احداث می‌شود.