۱۵۰ هزار واحد مسکونی روستایی امسال سنددار می‌شوند

محمد رضا شاملو در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سؤال که طرح‌ هادی روستایی تا چه حد توانسته از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری کند، اظهارداشت: قطعاً اثرات خوبی داشته و ما در روستاهایی که طرح هادی روستایی اجرا کردیم، شاخص‌های بهداشتی و اقتصادی توسعه پیدا کرده و احساس وابستگی و علاقه به ماندن در روستاها بیشتر شده و در برخی مناطق روستایی شاهد مهاجرت معکوس در روستاها نیز بودیم.
وی با اشاره به اینکه اعتبارات ملی طرح هادی روستایی نسبت به سال گذشته با بیش از ۱۰۰ درصد رشد به ۷۵۰ میلیارد تومان رسیده است، افزود: نمایندگان مجلس با شناختی که از حوزه‌های انتخابیه دارند، در مجلس پیگیری کرده و توانستند این اعتبارات را افزایش دهند. در برنامه طرح هادی روستایی سال جاری، پیش بینی کرده‌ایم در ۲۵۰۰ روستا طرح بازنگری داشته باشیم یا روستاهایی که فاقد طرح هادی هستند، آن را ایجاد کنیم.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن در پاسخ به این سوال که آیا روستای بدون طرح هادی داریم، گفت: روستای بدون طرح هادی بسیار اندک است و بر اساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن حدود دو هزار روستای بالای ۲۰ خانوار افزایش پیدا کرده و طبعاً بخشی از آنها فاقد طرح هادی هستند و به مرور برای آنها این طرح تهیه خواهد شد.
شاملو افزود: طرح هادی حدود هشت هزار روستا باید بازنگری شود، چون دوره طرح آنها ۱۰ ساله بوده و به پایان رسیده است. در حال حاضر سه میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی دارای سند هستند و در سال جاری،۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار واحد مسکونی روستاهای بالای ۲۰ خانوار در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت، سنددار خواهند شد.


وی در پاسخ به این سئوال که چه برنامه‌هایی برای توسعه و سکونت در سواحل مکران انجام شده است، گفت: برنامه های متنوعی در سواحل مکران داریم تا توجه ویژه ای به این منطقه شود و برای این منظور اعتبار خاصی در نظر گرفته شده است.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن افزود: با اختصاص اعتبارات ویژه تلاش داریم تا روستاهای سواحل مکران با توجه به ویژگیهای منحصر به فردی که دارند، به جذب گردشگر و توسعه آنها کمک کنیم.