پارادوکس ترامپ

شعار اصلی و سیاسی ترامپ در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در حین مناظره‌ها با خانم هیلاری کلینتون دموکرات، انتقادهای بی‌محابا از برجام و متهم کردن اوباما به دادن امتیازهای زیاد در قالب شکل‌گیری برجام به ایران بود که این رفتار سیاسی در راستای جذب حداکثری در میزان آرا بود، سررشته اصلی سخنرانی‌های ترامپ خطرناک جلوه دادن ایران بود.
ترامپ به محض رسیدن به کاخ سفید، مواضع سختی در قبال ایران اتخاذ کرد و با شیطنت‌های عربستان، اسراییل و هیاهوهای سیاسی از برجام خارج شد و به طبع فرمان تحریم‌های بسیار سختی علیه ایران صادر کرد. ترامپ افراطی با رفتارهای جنجالی و با هدف قراردادن فشارهای اقتصادی درصدد بود با ضربه‌های به زعم خویش سهمگین، ملت بزرگ ایران را زمین گیر کند، اما هوشمندی و درایت مردم تمام محاسبات اتاق فکر آنان را ناامید کردند.
تناقض‌گویی‌های ترامپ در قبال ایران که به نوعی از تاکتیک لبخند و شمشیر نشات می‌گیرد در حین شدیدترین تحریم‌ها، «معادله مذاکره» را پیش می‌کشد و به نوعی از ابزار هم مذاکره هم تهدید استفاده میکند که برای او فعلا تعیین کننده نبوده و سیاست‌های ترامپ به لحاظ سیاسی فعلا به سرانجام خاصی نرسیده است.
از رفتارهای متناقض ترامپ به راه انداختن جنگ روانی و اعزام ناو جنگی، تبلیغات گسترده و مانورهای نظامی و ماجراجویی‌های عجیب و غریب است و از سوی دیگر برحسب یک رفتار حساب شده، مهندسی و تاکتیکی در مقام یک دیپلمات، پیشنهاد مذاکره به ایران می‌دهد که بیشتر شبیه فیلم کارتونی است. سپس وزیر امورخارجه ترامپ  در همان وادی گفته است: پاسخ ایالات متحده و شریکان و متحدان ما روشن بوده است: دنبال جنگ نیستیم، اما سابقه چهل ساله ایران در کشتن سربازان آمریکایی، حمله به تأسیسات آمریکا و گروگان گرفتن آمریکایی‌ها دائماً این را به ما گوشزد می‌کند که بایستی از خودمان دفاع کنیم. پس خود دولتمردان آمریکایی خوب می‌دانند که گزینه نظامی اصلا مناسب‌ترین گزینه نیست، پس رفتارهای رییس جمهور فعلی آمریکا سراسر پارادوکس است.


دونالد ترامپ و نزدیکانش مدعی هستند که دستاورد تحریمها علیه ایران آشکار شده و آنها پیروز این نبرد هستند، ایران گرفتار رکود عمیقی شده و اقتصادش ناکارآمد شده است، اما در مقابل این ادعاها، دکترین خاورمیانه به قدرت بالای ایران در منطقه و نفوذ و قدرت بلامنازع کاملا واقف هستند و کوچکترین عملی از سوی کشور متخاصم با عکس‌العمل شدید ایران مواجه خواهند شد.
نگاه ترامپ و جان بولتون درباره ایران فاصله زیادی از هم دارد؛ اولویت ترامپ معامله با ایران است تا قفل مذاکره ایران و آمریکا را بشکند و آن را به‌عنوان یک دستاورد مهم برای دولت خود در افکار عمومی بفروشد و رأی بیاورد درحالی که کف خواسته جان بولتون تغییر رژیم و سقف آن فروپاشی و تجزیه ایران است.
پس هدف اصلی ترامپ از این همه رفتارهای پارادوکس و مانورهای سیاسی مجبور کردن ایران برای میز مذاکره است، نه خیالات و توهمات جنگ، چرا که شخصیت کاسبکارانه ترامپ موید مطالب بالاست.