استقبال منطقه‌ای و بین‌المللی از پیشنهاد دکتر ظریف مبنی بر امضای معاهده عدم تعارض با کشورهای خلیج فارس

پیشنهاد مطرح شده ازسوی وزیر امورخارجه کشورمان مبنی بر امضای معاهده عدم تعارض با همه کشورهای خلیج فارس مورد توجه و استقبال در سطح منطقه و عرصه بین الملل قرار گرفته است.
محمد جواد ظریف اعلام کرد: ما به دنبال ایجاد روابط با تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس هستیم و در این راستا پیشنهادات متعددی برای همکاری از جمله پیشنهاد امضای تعهد عدم تجاوز به کشورهای حاشیه خلیج فارس را داده‌ایم.
در همین ارتباط،وزیر خارجه روسیه از پیشنهاد وزیر خارجه کشورمان مبنی بر امضای معاهده "عدم تجاوز" به همسایگان استقبال کرد.
سرگئی لاوروف در یک نشست خبری از پیشنهاد محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان برای امضای معاهده"عدم تجاوز" به کشورهای همسایه گفت: موافقت بر مساله عدم تعرض به یکدیگر می‌تواند نخستین گام برای خاموش کردن آتش تنش‌ها باشد و به نظر ما این نوع برنامه درست است.


* نخست‌وزیر اسبق عراق: از پیشنهاد ظریف برای همکاری منطقه‌ای حمایت می‌کنم
نخست وزیر اسبق عراق و رهبر فراکسیون الوطنیه در پارلمان عراق هم تاکید کرد که از پیشنهاد وزیر امور خارجه ایران مبنی بر گفت‌و‌گو و همکاری منطقه‌ای جهت کاهش تنش‌ها حمایت می‌کند.
"ایاد علاوی" در گفتگو با ایرنا با انتقاد تلویحی از سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران گفت که تضعیف ایران به منزله تضعیف کل منطقه و جهان است و این مطلب را به اطلاع آمریکایی‌ها نیز رسانده است.
وی از فراخوان جمهوری اسلامی ایران برای گفت وگو با کشورهای منطقه استقبال کرد و افزود که فراخوان جمهوری اسلامی ایران برای گفت وگو بین کشورهای منطقه باهدف کاهش تنش‌ها، مسئله جدیدی است و از آن حمایت می‌کند.
رهبر فراکسیون الوطنیه در پارلمان عراق در پاسخ این سوال که از نظر شما با توجه به ارتباطات دوستانه‌ای که با طرف دیگر دارد، چرا آنها تاکنون به پیشنهادها برای گفت‌و‌گو و حل مشکلات منطقه پاسخ مثبت نداده است، از این امر اظهار بی‌اطلاعی کرد.
ایاد علاوی گفت: «اطلاعاتی در این خصوص برای ارائه ندارد اما فراخوان ایران را برای گفت وگوی منطقه‌ای امری پسندیده می‌داند و از حامیان آن است».
این سیاستمدار شاخص عراقی گفت: «ما همواره در گفت وگوهایمان با برادران ایرانی و عرب و همچنین ترکیه و دیگر کشورهای اسلامی تاکید داریم که کشورهای منطقه خودشان برای آرامش در منطقه تلاش کنند.»
نخست وزیر اسبق عراق تاکید کرد: کشورهای منطقه باید سعی کنند که خودشان مسئولیت دفاع از خود را برعهده بگیرند و برای دفاع از خود، به خارج متکی نباشند.
علاوی با اشاره به اینکه برخی جریان‌ها هستند که در داخل، منطقه و خارج از آن به دنبال تنش آفرینی هستند، تاکید کرد که باید همه این جریان و نیروها به تدریج منزوی شوند تا حکمت و عقل بر مناسبات بین کشورهای منطقه حاکم شود.
نخست وزیر اسبق عراق با اشاره به دیدار روز یکشنبه خود با «محمد جواد ظریف» در بغداد افزود که گفت وگو با وزیر امور خارجه ایران بسیار ثمر بخش بوده و وی نیز پیشنهادهایی را برای حل تنش موجود هم مطرح کرده است.
علاوی گفت با روحیه‌ای که از محمد جواد ظریف سراغ دارد انتظار دارد که پیشنهادهایش جدی گرفته شود.
وی توضیحی در خصوص این پیشنهادات ارائه نکرد.
نخست وزیر اسبق عراق خاطرنشان ساخت که افزایش تنش در منطقه موجب نگرانی می‌شود و برای توقف آن همه باید دنبال راهکاری برای گفت وگو و پایبندی به مسائل اساسی و مرکزی در روابط بین کشورها از جمله احترام حاکمیت ملی، عدم دخالت در امور داخلی دیگران و تبادل و موازانه منافع بین کشورهای منطقه باشیم و برای تحقق آن تلاش کنیم.
علاوی تصریح کرد: کشورهای منطقه خود بیش از هر کس دیگر، شایستگی حفاظت و پاسداری از ثبات و امنیت خود و در پیش گرفتن گفت وگو برای پایان بخشیدن به تنش‌های داخلی را دارند.
وی ادامه داد که تنش‌های داخلی عامل ویرانی منطقه خواهد بود و ویرانی منطقه باعث بازشدن پای خارجی به منطقه می‌شود و خارجی وقتی به منطقه می‌آید به فکر حل مشکلات از طریق آرامش و راه‌های مسالمت جو نیست.
نخست وزیر اسبق عراق ابراز امیدواری کرد که روند تحولات جاری به سمت رضایت بخشی پیش برود و به حل مسائل از طرق مسالمت آمیز و در راستای صلح و دوستی بیانجامد.
دولتمردان و رهبران سیاسی عراقی نیز از پیشنهادهای ایران برای گفت وگو به منظور کاهش تنش در منطقه حمایت کرده‌اند.
سایر اخبار این روزنامه
افزایش 5 هزار و 680 واحدی شاخص کل بورس دعوت نهادها و سازمانها از مردم برای حضور پرشور در راهپیمایی روز قدس نصب تابلو ”خوش آمد گویی” به زبان عبری در مدینه منوره برای نخستین بار فشار دولت تاجیکستان بر خانواده شهید غازی فرانسه: جنگ یمن کثیف است عربستان و امارات به این جنگ پایان دهند بازدید معاون اول رئیس‌جمهور از نمایشگاه محصولات مددجویان کمیته امداد با مراجعه به پلیس آگاهی؛ نجفی به قتل همسر دومش اعتراف کرد نیویورک تایمز: غیرنظامیان یمن همچنان قربانی کمک‌های نظامی آمریکا به عربستان هستند 3 کشته و 15 زخمی در حمله با سلاح سرد در کاوازاکی ژاپن شورای نگهبان برای اظهارنظر درباره «لایحه تابعیت فرزندان زنان ایرانی» وقت خواست استقبال منطقه‌ای و بین‌المللی از پیشنهاد دکتر ظریف مبنی بر امضای معاهده عدم تعارض با کشورهای خلیج فارس ناکامی قطعی معامله قرن گلایه رئیس کل بانک مرکزی از کارشکنی بانک‌های کره در دسترسی ایران به منابع خود شهردار تهران تاکید کرد: برخورد با «شهروند» در صورت اثبات تخلف در موضوع برنج‌ها برگزیدگان نهایی فراخوان ملی پرسش مهر انتخاب شدند راه‌اندازی دو مسیر تاکسی هوایی تا پایان امسال دعوت نهادها و سازمانها از مردم برای حضور پرشور در راهپیمایی روز قدس دعوت نهادها و سازمانها از مردم برای حضور پرشور در راهپیمایی روز قدس دعوت نهادها و سازمانها از مردم برای حضور پرشور در راهپیمایی روز قدس دعوت نهادها و سازمانها از مردم برای حضور پرشور در راهپیمایی روز قدس دعوت نهادها و سازمانها از مردم برای حضور پرشور در راهپیمایی روز قدس