خیز بورس تهران برای فتح قله‌های جدید

بورس تهران در آستانه یک رکوردشکنی تاریخی دیگر قرار گرفته است. روز سه شنبه شاخص کل بورس تهران بیش از ۵ هزار واحد رشد کرد و به سقف تاریخی خود نزدیک شد. انتظار می‌رود که با رونق معاملات در بازار سرمایه، بورس تهران امسال قله‌های تاریخی جدیدی را فتح کند و در بازدهی از بازارهای رقیب، پیشی گیرد. دلیل رشد شاخص کل بورس تهران چیست و چه آینده‌ای را می‌توان برای بازار سهام متصور بود؟ به گزارش مردم سالاری آنلاین، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در روزگذشته ۵ هزار ۶۷۹ واحد رشد کرد و به ارتفاع ۲۲۳ هزار و ۲۵۳ واحد رسید. میزان رشد درصدی شاخص بورس نیز دیروز ۲.۶۱ درصد بود که رقم قابل توجهی محسوب می‌شود.بالاترین ارتفاع تاریخی شاخص بورس در ۱۴ اردیبهشت سال جاری به دست آمد که در آن روز شاخص کل بورس به ۲۲۴ هزار و ۵۸۹ واحد رسید. با توجه به روند موجود در بازار سرمایه، انتظار می‌رود که بورس تهران به راحتی قله پیشین را فتح کرده و رکوردهای جدیدی را خلق کند.روند جدید صعودی بورس تهران از اواسط اسفند سال گذشته شروع شد و خیلی زود حجم معاملات بورس افزایش قابل توجهی را تجربه کرد. امروز ارزش کل معاملات بازار سرمایه (بورس و فرابورس)، ۲ هزار و ۲۹۷ میلیارد تومان بوده است که با توجه به استانداردهای بورس تهران، رقم بسیار بالایی محسوب می‌شود. در واقع، نقدینگی بسیار زیادی وارد بازار بورس شده است و این نقدینگی رشد قابل توجه شاخص کل بورس را به همراه داشته است.بورس تهران در اواسط اردیبهشت امسال و تحت تأثیر خبرهای منفی سیاسی وارد روند اصلاحی شد و بسیاری از نمادها چند روز فشار عرضه و صف فروش را تجربه کردند. این اصلاح، به دلیل افزایش تنش‌های ایجادشده توسط دولت ترامپ صورت گرفت و خبرهای افزایش تنش در منطقه خاورمیانه، برای چند روز، افت قابل توجه ارزش سهام شرکت‌ها را رقم زد.اما از وزن عناصر روانی و سیاسی در روزهای گذشته کاسته شده است و این امر بار دیگر رونق معاملات در بورس تهران را درپی داشته است. در واقع، تقاضا برای خرید سهام با فروکش کردن التهابات سیاسی بالا رفته است و اگر این التهابات همچنان در وضعیت مهارشده قرار داشته باشند، بورس تهران موفق به خلق رکوردهای جدیدی خواهد شد.
 آینده بازار بورس
شرکت‌های بورسی و فرابورسی، صورت‌های مالی سالانه خود را روانه سامانه کدال کرده‌اند و بسیاری از این گزارش‌های شرکت‌ها، مثبت بوده است. بخش قابل توجهی از شرکت‌های فعال در بازار سرمایه، شرکت‌های صادراتی هستند و افزایش نرخ ارز مستقیماً در افزایش سودآوری آن‌ها نقش دارد.علاوه بر این، افزایش نرخ فروش داخلی بسیاری از کالاها، باعث شده تا طیف قابل توجهی از شرکت‌ها از این افزایش قیمت‌ها منتفع شوند که این امر در صورت‌های مالی آن‌ها و افزایش سود خالص‌شان، بازتاب داشته است. از میان صنایعی که گزارش‌های مثبتی را روانه سامانه کدال کرده‌اند می‌توان به فلزات اساسی، صنایع معدنی، پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و زراعت و مواد غذایی اشاره کرد. در واقع، شرکت‌های فعال در این صنایع، از افزایش نرخ ارز و تورم شدید منتفع شده‌اند و میزان سودشان در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، افزایش قابل توجهی یافته است.در کنار گزارش‌های سالیانه مثبت، بسیاری از شرکت‌های بورسی در دو ماه فروردین و اردیبهشت ۹۸ نیز عملکرد خوبی داشته‌اند و میزان فروش و نرخ فروش محصولات آن‌ها، نسبت به دو ماه نخست سال ۹۷ افزایش یافته است. افزایش نرخ ارز در سامانه نیما و افزایش نرخ‌ها در بورس کالا، از جمله دلایل گزارش خوب شرکت‌ها در دو ماه نخست امسال بوده است. وضعیت صادرات غیرنفتی نیز بنا به آمارهای روزانه گمرک در وضعیت مناسبی قرار دارد و تحریم نتوانسته است بر میزان صادرات محصولات غیرنفتی، تأثیر چندانی داشته باشد.با ارائه گزارش‌های سالانه، بسیاری از شرکت‌ها خود را برای برگزاری مجامع عادی سالیانه خود آماده می‌کنند. با توجه به این که تعداد قابل توجهی از شرکت‌های بورسی، تقسیم سود جذابی انجام داده‌اند یا تقسیم سود جذابی پیش رو دارند، انتظار می‌رود که در دو ماه خرداد و تیر نیز چشم‌انداز بازار بورس تهران مثبت باشد. در واقع، فصل مجامع بر جذابیت خرید سهام شرکت‌های سودده بورسی افزوده است و این امر قطعاً رشد شاخص کل بورس را در پی خواهد داشت.سال گذشته، بازدهی بازار سکه ۱۸۷ درصد، بازدهی بازار ارز ۱۶۱ درصد و بازدهی بازار بورس تنها ۸۵ درصد بود. باتوجه به این که دو بازار سکه و ارز تا حد زیادی جذابیت خود را برای سرمایه‌گذاران از دست داده‌اند و جهش قیمت‌ها در این دو بازار در سطح سال گذشته نبوده است، انتظار می‌رود که در سال اخیر نقدینگی بیشتری جذب بازار بورس شود و با کمک این نقدینگی، بورس تهران عقب‌ماندگی خود را نسبت به دو بازار ارز و طلا، جبران کند.
خوش بینی بازار سرمایه


 به راه‌اندازی بازار متشکل ارزی
کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که راه اندازی بازار متشکل ارزی علاوه بر کمک به صنایع داخلی و تاثیر آن بر بازار سرمایه، جایگاه اقتصاد ایران را در مقابل تلاطم تحریم‌ها تقویت مي‌کند. راه‌اندازی بازار متشکل ارزی موضوع تازه ای نیست و از جمله مسائلی است که از چند وقت گذشته به منظور ایجاد تعادل در بازار ارز و کشف قیمت واقعی مورد بحث و مذاکره قرار گرفته است.تاکنون زمان راه اندازی این بازار در‌هاله‌ای از ابهام قرار داشت و صحبتی از زمان دقیق آن مطرح نشده بود، در نهایت از طریق پیگیری‌های صورت گرفته از سوی کمیسیون اقتصادی مجلس و نشست مشترکی که از سوی این کمیسیون با رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد، مقرر شد که این بازار تا پایان خرداد سال جاری راه اندازی شود.همایون دارابی در گفت و گو با ایرنا به تأثیر راه اندازی بازار متشکل ارزی بر روند معاملات بورس اشاره و بیان کرد: هنوز اطلاعات دقیقی در خصوص راه اندازی حتمی این بازار ارائه نشده اما وجود چنین بازاری زمینه ایجاد شفافیت در معاملات ارزی را برای متقاضیان فراهم می‌کند. وی به ناکارآمدی نحوه تخصیص ارز مانند ارز ۴۲۰۰ تومانی، ارز نیمایی و ارز سنا اشاره کرد و گفت: اکنون نحوه تخصیص ارز ارزان با ابهام مواجه است و شاهد یکسری از ناکارآمدی‌ها در این زمینه هستیم.دارابی با بیان اینکه دولت حجم قابل توجهی ارز را در زمینه‌های مختلف در بازار کالاهای اساسی مانند گوشت تخصیص می‌دهد اما در بازار قیمت کالا مطابق با نرخ ارز تخصیصی نیست، اظهار داشت: چنین موانعی در بازار باعث شده تا شرکت‌ها از راه اندازی یک بازار شفاف که عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت ارز است خوشحال و از این موضوع استقبال کنند.این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: این اقدام علاوه بر اینکه باعث می‌شود تا فعالان بازار بتوانند ارز صادراتی خود را به قیمت قابل قبولی بفروشند، وارد کنندگان هم قادر به فعالیت با یک نرخ واحد خواهند بود.
بازار طلا جایگزین بازار ارز برای سرمایه‌گذاری
همچنین محمد اقبال نیا، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گویی خاطرنشان کرد: طیف گسترده‌ای از افرادی که اکنون در حال فعالیت و سرمایه گذاری در بازار سرمایه هستند با راه اندازی بازار متشکل ارزی و کاهش قیمت ارز، بازار طلا را برای سرمایه گذاری جایگزین بازار ارز خواهند کرد و به نظر می‌رسد که این افراد به سمت بازار سهام نخواهند آمد.اقبال نیا خاطرنشان کرد: بازار سرمایه به دلیل وجود شرایط تورم در کشور از نظر بازدهی نسبت به بازار طلا و ارز عقب است به همین دلیل اکنون بازار سرمایه از جذابیت بیشتری نسبت به سایر بازارها برای سرمایه گذاری برخوردار است، مشروط بر اینکه برخی فاکتورها مانند مسائل سیاسی و قیمت‌های جهانی به روند رو به رشد بازار سرمایه کمک کنند.این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نگرانی‌هایی که در زمینه بازارهای جهانی وجود دارد اشاره و بیان کرد: آخرین آمارهای منتشر شده از وضعیت اقتصادی آمریکا نشانگر وجود شرایط نگران کننده در این کشور است که اگر مانعی در شرایط اقتصادی آمریکا ایجاد نشود می‌توان نسبت به عملکرد مثبت بازار سرمایه امیدوار بود.وی افزود: با توجه به زمان برگزاری مجامع و انتشار گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها به نظر می‌رسد که شرایط این بازار نسبت به سایر بازارها تا پایان تیر ماه برای سرمایه‌گذاری مناسب باشد.