مذاکره‌ای با آمریکا نداریم تمرکز دیپلماسی بر همسایگان است


سید عباس موسوی صبح روز گذشته در اولین نشست خبری خود درخصوص خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و تحمیل شرایط سخت اقتصادی بر ایران، اظهار داشت: دیپلماسی ایران در این وضعیت وارد شرایط تازه‌ای شد و سفرهای آقای ظریف به کشورهای مختلف منطقه‌ای هم شکل دیگری به خود گرفته است. سفرهای وزیر امور خارجه به هند، ترکمنستان، سوریه، ژاپن، پاکستان و اخیراً هم عراق در راستای تبیین مواضع ایران صورت گرفت و ان‌شاءالله به زودی هم با همسایگان شمالی در سطوح مختلف وزرا و حتی رئیس‌جمهور تحرکات دیپلماتیک جدیدی را خواهیم داشت. سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص برخی موارد مطرح شده پیرامون شرایط مذاکره ایران و آمریکا، گفت: مذاکره‌ای با آمریکا نداریم و مبنای ما هم احترام به توافقات بین‌المللی است که آنها می‌توانند به آن برگردند.
به گزارش مهر، وی درخصوص نحوه اجرای تعهدات اروپایی‌ها به برجام، اظهار داشت: اروپایی‌ها به برجام آن‌طور که باید و شاید عمل نکردند و ایران هم بارها این مورد را خاطرنشان کرده است. ایران همواره سعی کرده به دیپلماسی فرصت دهد و براساس ملاحظات سیاسی، ملی و امنیتی راه دیپلماسی را بر کسی نبسته است اما این به معنای امید داشتن به اروپا نیست.
موسوی درخصوص دیدار اخیر ظریف با یک مقام آمریکایی، گفت: صرف دیدار و گفت‌وگو به معنای مذاکره نیست و باید در حوزه رسانه به این نکته توجه شود. ما اعضای کنگره را دولتی تلقی نمی‌کنیم و البته آنها مجوز مذاکره هم ندارند. ایران هم فعلاً هیچ‌گونه برنامه‌ای برای مذاکره با مقامات دولتی آمریکا ندارد. سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص دیپلماسی منطقه‌ای ایران، بیان داشت: ما با کشورهای منطقه در چارچوب مناسبات دو، سه و حتی پنج جانبه دیدارهای منظم و مستمری داریم. دیپلماسی فعال و متوازن ایران در منطقه کماکان ادامه خواهد داشت و تمرکز آن بر همسایگان خواهد بود.
حساب روسیه و چین


 از طرف‌های اروپایی جداست
وی درخصوص وضعیت برجام خاطرنشان کرد: نامه‌ای که رئیس‌جمهور به سران کشورهای باقیمانده در برجام نوشتند و همین‌طور بیانیه شورای عالی امنیت ملی به وضوح بیان‌کننده خواست ایران است. ما حساب برخی کشورها مثل روسیه و چین را با طرف‌های اروپایی یکی نمی‌دانیم. ولی لازم بود به هر پنج کشور دیدگاه‌های لازم خود را بیان کنیم و نامه رئیس‌جمهور هم برای هر پنج کشور ارسال شد.
اگر در ۶۰ روز فرصت به اروپا تحولی
رخ ندهد، گام دوم را برخواهیم داشت
موسوی درباره مهلت دو ماهه ایران به اروپا برای عمل به تعهداتش، گفت: اگر ببینیم در این ۶۰ روز تحول خاصی رخ داده، ما به این اظهار تمایلات پاسخ می‌دهیم وگرنه گام دوم خود را برخواهیم داشت.
سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص پیام‌های کشورهای مختلف در سفرهای اخیر از سوی آمریکا برای ایران و برعکس تصریح کرد: ما پیامی برای کسی نداشتیم و کشوری هم پیامی در این سفرها برای ما نداشت و صرفاً گفت‌وگوهای دوجانبه بود. سفر آقای عراقچی در چارچوب مناسبات منطقه‌ای ایران با کشورهای منطقه‌ای بوده است و ارتباطی با رد و بدل شدن پیام از سوی کشوری ندارد. وی درخصوص سفر ظریف به پاکستان، اظهار داشت: این سفر، از جمله سفرهای پر بار وی بود. یکی از موضوعات مورد گفت‌وگو میان دو طرف هم وضعیت مرزبانان ربوده شده ما بود. متأسفانه سه تن از مرزبانان ما همچنان دست گروه‌های تروریستی اسیر هستند و البته در سطوح مختلف دیپلماتیک، نظامی و امنیتی مذاکرات در این رابطه ادامه دارد.
موسوی درخصوص آخرین وضعیت آقای اسدی دیپلمات کشورمان که بیش از 8 ماه است که در اروپا در بازداشت به سر می‌برد، بیان داشت: در موضوع آقای اسدی گشایش‌های خوبی حاصل شده، وکیل وی رایزنی‌های خود را انجام می‌دهد، سفارت ما هم تلاش‌های دیپلماتیک خود را ادامه می‌دهد و ان‌شاءالله به زودی خبرهای خوبی را از این موضوع خواهیم شنید. در سطوح مختلف دیپلماتیک، نظامی و امنیتی این موضوع پیگیری می‌شود.
وی پیرامون آخرین وضعیت آقای سلیمانی، دانشمند ایرانی بازداشت شده در آمریکا، تصریح کرد: آمریکا به دنبال استرداد وی است که ما با این موضوع کاملاً مخالفیم و همه ظرفیت‌های ما برای رهایی آقای سلیمانی به کار گرفته شده است. امروز(سه‌شنبه) هم خانواده وی با آقای ظریف دیدار خواهند داشت و آخرین وضعیت پرونده آقای سلیمانی را بررسی خواهند کرد.
سایر اخبار این روزنامه
بعضی‌ها خندیدند، بعضی‌ها عصبانی شدند واکنش مردم به نظرسنجی ماشینی روحانی عملیات شکار شاه‌ماهی (یادداشت روز) اخبار ویژه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در قلب مدینه منوره! اختیارات بیش از حد برای این دولت از سم هم مهلک‌تر است اعتراف عربستان به توان بالای موشکی انصارالله یمن کلاه گشاد مذاکره با آمریکا این بار با دلالی ژاپن! شریف: فلسطینیان از مبارزه با سنگ به مبارزه با موشک رسیده‌اند نجفی شهردار اسبق تهران به قتل همسر دوم خود اعتراف کرد مذاکره‌ای با آمریکا نداریم تمرکز دیپلماسی بر همسایگان است چرخش عجیب نماینده لیست امید درباره اختیارات روحانی! با ما در فضای مجازی همراه باشید بعضی‌ها خندیدند، بعضی‌ها عصبانی شدند واکنش مردم به نظرسنجی ماشینی روحانی بعضی‌ها خندیدند، بعضی‌ها عصبانی شدند واکنش مردم به نظرسنجی ماشینی روحانی کلاه گشاد مذاکره با آمریکا این بار با دلالی ژاپن! کلاه گشاد مذاکره با آمریکا این بار با دلالی ژاپن!