تمام نیست جناب وزیر!

«تمام شد». این پاسخ وزیر کشور به خبرنگارانی است که در حاشیه بازدید روز گذشته  وی از خطوط قطارشهری مشهد قصد داشتند گریزی به دیگر حوزه ها بزنند و نظر وی را درباره سوالات شان جویا شوند اما رحمانی فضلی ترجیح داد پس از مصاحبه با خبرنگار صدا و سیما، پاسخ دیگر خبرنگاران را ندهد و موقعیت را ترک کند. خبرنگارانی که شاید یکی از سوالات شان تعیین تکلیف فرمانداری 10 شهرستان بدون فرماندار در خراسان رضوی بود.
در دولت های یازدهم و دوازدهم که کلیدش به دست مردان اهل تدبیر و امید سپرده شد، شهرستان مشهد تا کنون پنج فرماندار داشته است. از «سه ماه» تا «18 ماه» حداقل و حداکثر زمانی بوده است که این پنج نفر در فرمانداری مشهد خدمت کرده اند. در این بین مدت زمان هایی که چراغ فرمانداری با سرپرست روشن نگه داشته شده، گاهی از مدت زمان خدمت یک فرماندار هم بیشتر بوده است، طوری که از  هفت ماه پیش تاکنون فرمانداری مشهد با سرپرست اداره می شود، اوج این تغییرات سال گذشته بود که در طول ۱۲ ماه شهرستان مشهد، دو فرماندار داشت و یک سرپرست در دو دوره زمانی مختلف! این عدد و رقم ها به خوبی نشان می دهد که حتی در بیشترین زمان ممکن هم، فرماندار وقت مشهد زمان کافی و مناسب برای پیاده سازی طرح ها و برنامه هایش نداشته چرا که «نیامده»، از ساختمان خیابان پاسداران «رفته» است.
اما چالش «اداره شهرستان بدون فرماندار»، صرفا مربوط به شهرستان مشهد نمی شود و مردم بسیاری از شهرستان های استراتژیک دیگر استان نیز با این مشکل مواجه اند و صندلی عالی ترین نماینده دولت در شهرستان شان را خالی می بینند. هم اکنون فرمانداری شهرستان های تایباد، زاوه، صالح آباد، سرخس، داورزن، جغتای، فیروزه، چناران و خواف با «سرپرست» اداره می شود.
پایان دادن به این چالش در سالی که با انتخابات مجلس شورای اسلامی به پایان می رسد، اهمیت دو چندانی دارد چرا که فرماندار، رئیس شورای تامین شهرستان است و در کنار وظایف مهمی از جمله امور شهرداری‌ و شورای شهر، نظارت بر احزاب و جلوگیری از فعالیت‌ های غیر قانونی  و ... وظیفه نظارت بر روند و چگونگی اجرای انتخابات را


عهده دار است.
گفته می شود گرفتاری های وزیر کشور درباره سیل اخیر در چند استان کشور و رتق و فتق امور مربوط به آن، این فرصت را از وی گرفته است که در اسرع وقت به استعلامات درخواستی برای فرمانداران پاسخ دهد. آن هم وزیری که فرصت پاسخ دادن هایش معمولا زود «تمام» می شود!  البته که توجه به امور سیل زدگان از پاسخ به استعلام فرمانداران  اورژانسی تر است؛ اما امیدواریم به این مطالبه که چرا گره گشایی از سیل زدگان روند مناسبی نداشته است پاسخ داده نشود که وزیر گرفتار انتخاب فرمانداران بوده است!