دکتر ظریف: آماده‌ایم با کشورهای حاشیه خلیج فارس معاهده «عدم تجاوز» امضا کنیم

وزیر خارجه امور خارجه کشورمان که همزمان با افزایش تنش میان ایران و آمریکا به عراق سفر کرده بود، در دیدار با همتای عراقی‌اش، گفت که کشورش پیشنهاد امضاء یک معاهده عدم تجاوز با کشورهای حاشیه خلیج فارس را ارائه کرده است.
دکتر محمد جواد ظریف همچنین تاکید کرد که ایران در برابر هر جنگی، چه نظامی و چه اقتصادی با تمام توان از خود دفاع خواهد کرد.
وی در ادامه افزود: هیچ زمانی توافق هسته‌ای را نقض نکردیم و اقدامات آمریکا با قطعنامه شورای امنیت در خصوص استفاده از زور تناقض دارد و ما با هرگونه تحرکی در راستای جنگ مقابله کرده و با قدرت و ایستادگی با آن روبه رو خواهیم شد.
ظریف از اروپایی‌ها نیز خواست تا به جای سخن گفتن در باره اینکه به توافق هسته‌ای پایبند هستند، اقدام عملی انجام دهند.


در جریان این دیدار، حکیم، وزیر خارجه عراق هم گفت که کشورش به ایفای نقش میانجی در تنش رخ داده در منطقه خاورمیانه ادامه خواهد.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که عصر شنبه (چهارم خرداد) به منظور دیدار و گفت وگو با مقامات عراقی به بغداد سفر کرد، در بغداد با «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر، «برهم صالح» رئیس جمهور، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان و «محمدعلی الحکیم» وزیر خارجه عراق دیدار و گفت وگو کرد.
ظریف در دیدار با برهم صالح دعوت رسمی روحانی از وی برای سفر به ایران را تقدیم کرد.
دیدار و گفت وگو با برخی شخصیت‌های سیاسی عراق از جمله سید عمار الحکیم رهبر جریان حکمت ملی، هادی العامری دبیرکل سازمان بدر و ایاد علاوی نخست‌وزیر اسبق عراق از دیگر برنامه‌های حضور ظریف در بغداد بود.ظریف با عمار الحکیم، هادی العامری و ایاد علاوی دیدار کرد
در دیدار ظریف و عمار الحکیم در مورد راهکارهای تقویت مناسبات فیمابین، تازه‌ترین تحولات سیاسی منطقه و تحولات مربوط به تشدید تنش بین ایالات متحده آمریکا و ایران بحث و تبادل نظر شد.
ظریف همچنین با «محمدعلی الحکیم» همتای عراقی دیدار و گفت‌‌وگو کرد و در پایان نیز نشست خبری مشترک با حضور وزرای خارجه ایران و عراق برگزار شد.
وزیر خارجه عراق در نشست خبری مشترک با ظریف و در جمع خبرنگاران گفت که سفر وزیرخارجه ایران با هدف پیگیری تفاهمات و توافقات صورت گرفته بین دو کشور از جمله مسائل مرتبط با اروند رود و ساخت شهرک‌های صنعتی و خط راه‌آهن بعلاوه بحث در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی صورت گرفته است.
وزیر خارجه عراق با بیان اینکه دو طرف در خصوص ساخت راه‌آهن و مسائل مربوط به گذرنامه بحث و رایزنی کردند تاکید کرد: «عراق با تحریم‌های آمریکا مخالف و در کنار ایران ایستاده است و تحریم‌های آمریکا سودی ندارد و ما امیدواریم که بتوانیم به عنوان میانجی بین طرفین عمل کنیم.»
محمد جواد ظریف نیز به خبرنگاران گفت که گفت‌و‌گوهای خوبی با همتای عراقی در خصوص مسائل منطقه‌ای داشته است و ایران تمایل دارد روابط متوازنی با تمامی کشورهای حوزه خلیج فارس برقرار سازد. او همچنین گفت که ایران آماده امضای پیمان عدم تعرض با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است.
او در ادامه افزود: هیچ زمانی توافق هسته‌ای را نقض نکردیم و اقدامات آمریکا با قطعنامه شورای امنیت در خصوص استفاده از زور تناقض دارد و ما با هرگونه تحرکی در راستای جنگ مقابله کرده و با قدرت و ایستادگی با آن روبه رو خواهیم شد.
ظریف از اروپایی‌ها نیز خواست تا به جای سخن گفتن در باره اینکه به توافق هسته‌ای پایبند هستند، اقدام عملی انجام دهند.
وزیر خارجه ایران طی سه هفته اخیر به روسیه، ترکمنستان، هندوستان، ژاپن، چین و پاکستان سفر کرده و درباره زیاده‌خواهی‌های آمریکا و اوضاع کنونی منطقه و مناسبات دوجانبه با مقامات این کشورها به گفت‌وگو پرداخته است.
ظریف: پیمان منطقه‌ای عدم تجاوز را در عراق پیشنهاد دادم
وزیر امور خارجه در حساب کاربری خود در توییتر از دیدارهای سازنده با مقامات عراقی خبر داد و نوشت: پیمان منطقه‌ای عدم تجاوز را در عراق پیشنهاد کردم.
«محمد جواد ظریف» در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: "در عراق حضور دارم. دیدارهایی مهم و سازنده با رئیس‌ جمهوری، نخست‌وزیر، رئیس مجلس، وزیر امور خارجه و رهبران دو ائتلاف پارلمانی برگزار کردم و پیمان منطقه‌ای عدم تجاوز را پیشنهاد کردم. "
محمدجواد ظریف شنبه شب در بغداد با "برهم صالح" رئیس جمهوری عراق دیدار و در مورد روابط دو جانبه و نیز تحولات منطقه بحث و تبادل نظر کردند.
وی پیش از دیدار با برهم صالح، با "عادل عبدالمهدی" نخست‌وزیر عراق در خصوص روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی دیدار و گفت وگو کرد.
دیدار با "محمد الحلبوسی" رئیس پارلمان عراق و مذاکره با "محمد علی الحکیم" وزیر امور خارجه عراق از دیگر برنامه‌های سفر ظریف به بغداد اعلام شده است.
سومین سفر ظریف به بغداد همزمان با افزایش اقدامات تحریک آمیز و تنش آفرینی‌های آمریکا در منطقه و همچنین جوسازی واشنگتن و برخی کشورهای عربی در خصوص افزایش تهدیدات و ناامنی در عراق صورت می‌گیرد.
سفر ظریف به کربلا
وزیر امور خارجه کشورمان در جریان سفر به کربلا، پس از زیارت عتبات مقدسه در این شهر در مراسم شب دوم احیا و شهادت حضرت امام علی(ع) شرکت کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان، بعد از ظهر روز گذشته پس از انجام گفت‌وگو و مذاکرات با مقام‌های عالیرتبه عراق در بغداد، به قصد زیارت عتبات عالیات راهی کربلای معلا شد.
براساس این گزارش این دیپلمات علی رتبه کشورمان شب دوشنبه در هنگام حضور در حرمین مطهرین امام حسین(ع) و حضرت اباالفضل العباس(ع) در کربلا با تعدادی از زائران ایرانی و عراقی گفت‌وگو کرد.
ظریف همچنین در مراسم شب دوم احیا و شهادت حضرت امام علی(ع) شرکت کرد.
سایر اخبار این روزنامه
سازمان بازرسی خواستار بازگشت شورای رقابت به عرصه قیمت‌گذاری خودرو شد دکتر ظریف: آماده‌ایم با کشورهای حاشیه خلیج فارس معاهده «عدم تجاوز» امضا کنیم ادامه تنش بین آمریکا و کره شمالی پاسخ شدیداللحن کره شمالی به جان بولتون معاریو: ژنرال سیسی نزدیکترین دوست نتانیاهو در منطقه است عزاداری زائران حرم امام علی علیه‌السلام درشب شهادت امیرالمومنین ناطق نوری در مراسم احیای شب بیست و یکم حرم امام خمینی: تعادل و اعتدال علامت عقلانیت است مدیرعامل فولاد مبارکه در هشتمین مراسم گلریزان ویژه آزاد سازی زندانیان جرائم غیرعمد: فولاد مبارکه همواره در کنار مردم است دکتر روحانی در نشست با جمعی از اصحاب رسانه: فشار به دولت و ناچیز شمردن تلاش های آن با اهداف سیاسی و انتخاباتی خیانت به تاریخ و ملت ایران است یادداشت مدیرمسئول فرهنگ امت واحده در جلسه هیات دولت به ریاست رئیس جمهور؛ تصویب آیین نامه اجرایی قانون بودجه سال 1398 با رویکرد ایجاد و تثبیت اشتغال در کشور رئیس جمهور فرا رسیدن روز ملی گرجستان را تبریک گفت ابلاغ بخشنامه رئیس قوه قضاییه درباره اعطای مرخصی به زندانیان به مناسبت لیالی قدر و عید فطر ناتمامان