استاد پرویز بهرام، صداپیشه برجسته کشور درگذشت ستاره «بهرام» خاموش شد

همدلی| آریوبرزن تلکاچالی-حالا از آسمان صداهای ماندگار تاریخ ایران، یک ستاره خاموش شد. روز گذشته(6خرداد) «پرویز بهرام» صداپیشه برجسته کشور که بسیاری از ایرانی‌ها با صدایش آشنا هستند و چه بسا ساعت‌ها برای لذت شنیدن صدای سحرآمیز او پای رادیو یا تلویزیون می‌نشستند، رخ در نقاب خاک کشید.
صدای بهرام فقط در فیلم‌های مستندی مثل «راه ابریشم» نبود، بلکه بسیاری از بزرگان سینمای جهان که فیلم‌هایشان در ایران جایگاهی دارد، با صدای «بهرام» به خانه‌های مردم راه یافتند. او ضمن آنکه صدای سحرآمیزی داشت، اما خود از خانواده هنر بود و در عرصه‌هایی هنر مثل تئاتر ایفای نقش کرد. او سال‌ها کار تئاتر کرد و از عرصه تئاتر به دنیای دوبله و صداپیشگی کشیده شد. به اعتقاد او هنر دوبله و تئاتر با همدیگر پیوند دارند، با این تفاوت که او در دوبله موفق‌تر بود.
حالا که بهرام رفت، صداپیشگان دیگر دلتنگ او می‌شوند و شک نباید که مردم ایران نیز دلتنگ صدای او خواهند بود، ضمن آنکه صدای او برای همیشه ماندگار است و فراموش نمی‌شود. اگر صدایی قرار است بماند، حتما صدای بهرام است. صدای بهرام صدای سخن عشق بود و تنها صداهایی که از عشق می‌گویند و با عشق گفته می‌شوند، ماندگار می‌شوند.
بهرام به جای هنرمندان بزرگی چون «سرگئی باندارچک» در فیلم «اتللو» ساخته «سرگئی یوتکویچ»، «لورنس اولیویه» در هنری هشتم، «آنتونی هاپکینز» در تله تئاتر اتللو، «کرک داگلاس» در فیلم «اولیس» ساخته ماریو کامرینی، «جیمز میسون» در فیلم آنتونی و کلئوپاترا، «مادام بوواری» ساخته وینسنت مینه لی، «ژولیوس سزار» ساخته جوزف ال منکیه ویچ، «اورسون ولز»، «هربرت لوم» در فیلم جنگ و صلح ساخته «کینگ ویدور»، «جیسون روباردز» ساخته جاناتان دمی، «ریشار ژوردان» در سریال بینوایان به نقش ژان والژان، «ناصر ملک مطیعی» سریال سلطان صاحبقران (علی حاتمی) به نقش امیر کبیر و شاهکار جاده ابریشم، حرف زد.


یادم است که مرداد 94 در جشن 82 سالگی‌اش که در فرهنگسرای ارسباران برگزار شده بود، سالن جایی برای نشستن نداشت. در آن مراسم بسیاری از بزرگان صدا و سینما و تئاتر و موسیقی و حتی ورزش آمده بودند تا به بهرام بگویند که با صدای او زندگی کردند، خندیدند یا شاید اشک ریختند. کسانی چون منوچهر والی زاده، حسین عرفانی، مهدی علیمحمدی، منوچهر اسماعیلی، ناصر ممدوح، بهمن‌هاشمی، بهرام زند، تا زنده‌یاد ناصر ملک مطیعی، سعید راد، صدرالدین شجره، محمود بنفشه‌خواه، جعفر والی، اسحاق خانزاده صداگذار فیلم های پرویزبهرام ، رضابانکی، میلاد کیایی و حتی حسین کلانی بازیکن قدیمی پرسپولیس در مراسم گرامیداشت او به ارسباران آمده بودند.
در آن مراسم «سعید راد» بازیگر فیلم سینمایی «فرمان» ساخته کوپال مشکوت گفته بود که:«من برای قلب بزرگ، بخشنده و مهربان پرویز بهرام اینجا هستم اودر سال 61 افتخار داد در فیلم «فرمان» به جای من حرف بزند که جزو فیلم های ماندگار من است.هرگاه صحبت صدا می شود من دلم می لرزد. در زمان قدیم که فیلم های فارسی هم دوبله می شدند ما جرات نمی کردیم وارد اتاق دوبله شویم و جای خودمان حرف بزنیم چون این حرفه بسیار تخصصی بود.»
«تورج نصر» که خود از صداپیشگان برجسته کشور است، پرویز بهرام را هنرمندی تکرار نشدنی می‌داند و روز گذشته گفت که «بهرام به معنای واقعی کلمه استاد بود».
به اعتقاد او زنده‌یاد بهرام بهترین «شکسپیرین» ایران بود. پرویز بهرام۴ مرداد ۱۳۱۲ در تهران متولد شد و در سن 86 سالگی به دلیل بیماری روز گذشته درگذشت.