گزارش همدلی از شایعه سازی،‌اتهام فساد،‌استیضاح فشار بر وزارت نفت

همدلی| محمدرضا خاوش: ‌ در آخرین روزهای زمستان 97 خبری در صفحاتی خبری غیر رسمی در فضای مجازی مبنی بر ورود نیروهای امنیتی به برخی مفاسد در دفتر بیژن زنگنه، وزیر نفت منتشر شد. بعد از انتشار این خبر بعضی از وبسایت‌های اصولگرا به آن پرداختند و نوشتند که  در دفتر وزیر نفت پوزهای بانکی وجود دارد که که مبالغی از طریق آن رد و بدل می‌شود.
گفت و گوی هدایت‌الله خادمی، نماینده ایذه و باغملک با خبرگزاری خانه ملت، ابعاد ماجرا را گسترده‌تر کرد. او در این مصاحبه گفت: «طبق شنیده‌ها در دفتر وزیر نفت برای نیروی‌های خدماتی حسابی باز شده است و مسئولان دفتر زنگنه از مراجعه‌کنندگان، افراد دارای قرارداد با وزارت نفت، موسسان شرکت‌های نفتی و گازی و… درخواست واریز مبلغی به حساب نیروهای خدماتی جهت انجام کارشان را داشتند و در ادامه نیروهای خدماتی این مبالغ واریزی به حساب‌شان را تحویل مسئولان دفتر آقای زنگنه می‌دادند و حتی آنجا برای این کار دستگاه کارت‌خوان گذاشته بودند.» خادمی همچنین گفته بود که یکی از مسئولان دفتر وزیر نفت که گویا ارتباط خوبی نیز با آقای وزیر دارد و از دفتر وزیر به شرکتی در ترکیه رفت و آمد داشته، پس از شنیدن خبر حضور نیروهای امنیتی در دفتر وزیر و بازجویی از کارکنان سکته کرده و راهی بیمارستان شده است.
این اولین بار نیست که خادمی، علیه وزارت نفت و مقامات دولتی اظهار نظر می‌کند. او پاییز سال گذشته از وزارت نفت به خاطر انتقال نماینده‌های کنونی مجلس به این وزارت خانه انتقاد کرده بود که مجادله بین او و زارت نفت انعکاس گستدره ای در رسانه ای داشت.
بعد از این اظهارنظر خادمی، وزیر نفت در واکنش به انتشار این خبر گفت که بازجویی که همیشه وجود دارد، اما بازجویی ویژه را خبر ندارد.


محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور هم به این موضوع واکنش نشان داده و درباره اظهارات خادمی، نماینده مجلس مبنی بر وجود دستگاه کارتخوان در اتاق بیژن زنگنه وزیر نفت برای دیدار با وی، گفته که اصلاً چنین چیزی وجود ندارد.
او با تاکید بر اینکه زنگنه سال‌هاست وزیر نفت است، ادامه داد: «من اگر بگویم چه رقمی در طول این سال‌ها که بیش از ۲۰ سال است (به کشور کمک کرده است)، در طول این مدت زندگی آقای زنگنه و هر آنچه دارد را محاسبه کنید؛ باید مدال صداقت و درستکاری را به این فرد داد.»
واعظی گفت: «(زنگنه) در جایی زندگی می‌کند با این همه امکانات و همه چیز دستش است، اما توانسته خودش را نگه دارد انصافا نه این که همکار من است، بلکه باید از ایشان تشکر کرد. آقایی هم که این حرف را زده نباید هیچ وقت به حرف‌هایش توجه کنید.»
اما ابولفضل ابوترابی نماینده نجف آباد در گفت و گو با فارس باز هم این ماجرا را دنبال کرد : « ماموران امنیتی علاوه بر کشف کارت‌خوان در دفتر وزیر نفت، مقادیری طلا و دلار را نیز در دفتر آقای وزیر کشف کرده‌اند، که این مسئله موجب اختلافات و بحث‌هایی بین زنگنه و وزیر اطلاعات در هیات دولت شده است؛ وزیر نفت عنوان کرده که من در این زمینه با وزارت اطلاعات همکاری نخواهم کرد. »
وزارت نفت این بار در واکنش به اظهارات ابوترابی ، توضیحاتی را منتشر کرد:
« ۱. در آخرین روزهای سال گذشته یکی دیگر از نمایندگان همسو با ابوترابی‌ خبر کشف دستگاه پوز در دفتر وزیر نفت را مطرح کرد و مدعی شد برخی اعضای دفتر از طریق این دستگاه از مراجعان و پیمانکاران وجوهی را دریافت ‌کرده‌اند. این شایعه که جز با هدف تخریب و جریان‌سازی منفی صورت نگرفته بود، همان موقع تکذیب و از فرد مدعی به مراجع ذیصلاح شکایت شد.
۲. پس از گذشت قریب ۲ ماه، ابوترابی‌ همان ادعا را تکرار و البته تعداد پوزهای مکشوفه را نیز به سه دستگاه افزایش داده‌اند. با این روند دور از انتظار نیست که در اظهار نظرهای بعدی این افراد، تعداد دستگاه‌های پوز مکشوفه به ۳۰ یا ۴۰ برسد! همان‌گونه که جای تعحب ندارد اگر از زبان آن‌ها اعلام شود که موفق به کشف تونلی از دفتر وزیر نفت تا خزانه بانک مرکزی شده‌اند!
۳. وزارت نفت بار دیگر وجود هرگونه دستگاه پوز در دفتر وزیر که با قصد و نیت مورد ادعای این افراد از آن استفاده شده باشد را تکذیب می‌کند و همه این ادعاها را از طریق قانونی پیگیری خواهد کرد. »
روابط عمومی وزارت اطلاعات درباره اخبار منتشره شده در خصوص وجود دستگاه کارت‌خوان در دفتر وزیر نفت و حواشی پیرامون آن، طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد:
پیرو مطالب و ادعاهای مطرح شده در برخی رسانه‌ها و تریبون‌ها درخصوص کشف تخلفات مالی در دفتر وزیر محترم نفت توسط وزارت اطلاعات اعلام می‌دارد:
استفاده از پوز کارتخوان در دفتر وزیر نفت از سوی یک کارمند اداری آن دفتر بوده که این موضوع از سوی معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات پیگیری و با کارمند خاطی برخورد مقتضی صورت گرفت. اضافه می‌نماید متعاقباً به دستور وزیر محترم نفت، کارمند(قراردادی) یاد شده، درآن زمان از ادامه خدمت معلق می‌گردد.
گردش ده میلیارد تومانی پوزهای یاد شده صحت ندارد، همچنین میزان گردش و تراکنش‌های ثبت شده در کارتخوان‌ها صرفاً دلیل بر وجود و اثبات تخلف و جرم احتمالی در تمامی تراکنش‌های ثبتی نمی‌باشد. مضافاً بررسی‌های تکمیلی پیرامون تراکنش‌های موجود در دستورکار قرار دارد.
ادعای کشف مقادیری طلا و ارز  از نامبرده و یا دفتر وزیر محترم نفت کذب می‌باشد.
ادعای بروز بحث و اختلاف بین وزرای نفت و اطلاعات پیرامون این قضیه کاملاً کذب و خلاف واقع می‌باشد، کما این که در سایر اقدامات مقابله با مفاسد در وزارت نفت، وزیر محترم نفت حمایت و پشتیبانی از اقدامات ضد فساد وزارت اطلاعات داشته‌اند.
روابط عمومی وزارت اطلاعات انتظار دارد رسانه‌های محترم و دیگر صاحبان تریبون قبل از ذکر و انتشار و مطالب مرتبط با اقدامات وزارت متبوع، موارد را با این مرکز مطرح و پس از راستی‌آزمایی و اطمینان از صحت، اقدام به انتشار نمایند.
در شرایطی که دشمن با تحمیل جنگ اقتصادی و تحریم‌های شدید نفتی، به دنبال شکستن قدرت نظام مقدس جمهوری اسلامی و آسیب به وحدت و انسجام ملی می باشد، دقت و هوشیاری سیاسی و انقلابی برای پرهیز از بروز اختلافات داخلی، ضرورت ملی و میهنی محسوب شده و انتظار دارد همه دلسوزان نظام با حفظ و رعایت اصول اخلاقی، در تقویت و همگرایی بیشتر جهت مقابله با دسیسه‌های دشمن خارجی کوشا باشند.
هر چند وزارت نفت و بیژن زنگنه هر از چند گاهی مورد هجمه منتقدانی قرار می‌گیرد اما به نظر می رسد اینبار پروژه «کارتخوان» با ورود وزارت اطلاعات ناکام ماند.
استیضاح زنگنه
روز 29 اردیبهشت جمعی از نمایندگان در حاشیه جلسه علنی مجلس،‌ با تدوین طرحی خواستار استیضاح وزیر نفت شدند در نامه نمایندگان این 7 بند به عنوان دلایل اصلی استیضاح مطرح شده بود:
مدیریت ناکارآمد و صدمه به کشور، عدم تحقق قول‌ها و آنچه در برنامه آمده است، از دست دادن بازار گاز منطقه و لطمه به منافع ملی کشور، از بین بردن زیرساخت‌های منابع انسانی وزارت نفت، رها نمودن میادین مشترک برای کشورهای رقیب، عدم تحقق افزایش تولید نفت طبق برنامه ارائه شده، موضوع توتال، کرسنت، قرارداد پاکستان، عمان ترکمنستان و..
ابوالفضل ابوترابی در خصوص این طرح به خبرگزاری فارس گفت: آقای زنگنه در شرایط جنگی حال حاضر پانزده سال است که سکان وزارت نفت را بر عهده دارد و همواره در جلسات خصوصی و غیرخصوصی عنوان می‌کند که ساخت پالایشگاه در ایران جواب نمی‌دهد و اعتقادی به ساخت پالایشگاه در کشور ندارد. ایشان امروزه در شرایط تحریم تمام سیستم را معطل کرده و هر روز بهانه می‌آورد، یک روز می‌گوید سران قوا باید به من اختیارات بدهند تا دیوان محاسبات وسازمان بازرسی گریبانگیر من نشوند.
زنگنه در دوره قبل که می‌خواست رای اعتماد بگیرد یکبار عنوان کرد که من سه ماهه مشکل پرونده کرسنت را حل می‌کنم و یکبار هم گفت من مشکل این پرونده را شش ماهه حل خواهم کرد و مشکل این پرونده تا امروز حل نشده که هیچ بلکه پرونده شرایطش بدتر نیز شد. 
آقای زنگنه هم روحی و هم جسمی خسته شده و دیگر نمی‌تواند در این جنگ اقتصادی ایفای نقش کند و ما را به مقصد برساند. »
شایعه استعفای زنگنه
روز گذشته محمدجواد ابطحی،‌ نماینده مجلس در گفت‌وگو با مثلث آنلاین گفت: «خروج او از کابینه محتمل است، چند بار هم این مسئله را گفته «نمی‌تواند کار کند و می خواهد همچون عباس آخوندی از دولت بیرون برود». شخصا مستقیم نشنیدم اما دوستانی که با آقای زنگنه ارتباط دارند می گویند، او اعلام کرده «گر تو بهتر می زنی، بستان بزن»
یک فعال رسانه‌ای بعد از انتشار مصاحبه‌ ابطحی در توییتر نوشت: «یک نماینده اصولگرای مجلس از استعفای قریب‌الوقوع زنگنه خبر داده. خبر که درست نیست اما ظاهرا از حقنه کردن بابک زنجانی‌های جدید به وزیر نفت ناامید شدند، آرزوی حذف زنگنه رو به عنوان خبر به رسانه‌ها می‌دهند».
اسفندماه گذشته نیز شایعه‌ «خبر دستگیری قریب‌الوقوع وزیر نفت» منتشر شده بود که تکذیب شد.
بابک زنجانی پشت پرده فضا سازی‌های رسانه‌ای؟
در میان این اتهام زنی ها به زنگنه و وزارت نفت طرح یک خط تحلیلی هم مورد توجه رسانه ها قرار گرفت: چند روز پیش یکی از فعالان اصول گرای فضای مجازی در توییتی نوشته است:
«بابک زنجانی را آزاد کنید. این فرد و افرادی شبیه به آن، به اندازه‌ چندبرابرِ تمامِ دولتِ روحانی توانایی دور زدن تحریم‌ها را دارند. گویا جریانی در داخل قصد دارد سقوط آزادِ فروش نفتِ ایران را پاشنه‌ آشیل نظام برای اجازه به دولت برای مذاکره مستقیم با آمریکا کند.»
قبل از این توییت سایت مشرق نیوز هم قبل از این توییت،‌مطلبی با این عنوان منتشر کرده بود: «بیژن زنگنه یا بابک زنجانی؟؛ کدامیک خسارت‌های بیشتری را بر صنعت نفت کشور وارد کرده‌اند؟
سایت جهان نیوز هم در متنی با عنوان «زنگنه چگونه ۳۰ میلیارد دلار به کشور ضربه زد؟» به زنگنه حمله کرده بود.
بیژن زنگنه، وزیر نفت، در ۲۵ اسفند سال گذشته با اشاره به رسیدگی به پرونده فساد پتروشیمی گفت بود:
« باید از قوه قضائیه برای مطرح کردن این پرونده تشکر کرد اما بعضی از دوستان بابک زنجانی می‌خواهند این پرونده را آنقدر بزرگ کنند که بابک زنجانی فراموش شود. بابک زنجانی تحت هیچ شرایطی نباید فراموش شود. قدرت پول بابک زنجانی بیرون از زندان را هم اداره می‌کند. بسیاری از کسانی که به من تهمت می‌زنند و من را تحت فشار می‌گذارند پشتشان بابک زنجانی است.» 
همه این ماجراها در حالی است که دولت و وزارت نفت با تمام قوا سعی در به شکست کشاندن طرح آمریکا برای تحریم صادرات نفت و جلوگیری از قطع مهم‌ترین منبع تامین درآمد‌های ارزی کشور دارند. به نظر می رسد طرح این نوع مسائل موجب به ریختن معادلات و فلج شد راهبرد های مبارزه با تحریم خواهد شد.