لاریجانی ابقا شد مصری به جای مطهری آمد


مهم‌ترین دستور کار یکشنبه مجلس شورای اسلامی انتخاب رئیس، نواب رئیس ‌و هیئت‌رئیسه برای سال چهارم (سال پایانی) مجلس دهم بود. پیش از این «سیدحسین نقوی حسینی» سخنگوی فراکسیون ولایی گفته بود که براساس نظر اعضا، فراکسیون ولایی در مورد گزینه‌های ریاست مجلس و هیئت‌رئیسه با هیچ کدام از فراکسیون‌های دیگر (امید و مستقلان) ائتلاف نخواهد کرد.
«علی لاریجانی»، «محمدرضا عارف» و «محمدجواد ابطحی» سه نامزد ریاست مجلس شورای اسلامی بودند. پس از پایان رای‌گیری و با اعلام نتایح آن معلوم شد که علی لاریجانی برای سال چهارم نیز بر کرسی ریاست مجلس تکیه خواهد زد. با احتساب این لاریجانی برای دوازدهمین سال متمادی رئیس ‌مجلس شد.
از مجموع ۲۷۴ رأی، علی لاریجانی با ۱۵۵ رأی به عنوان رئیس ‌مجلس ابقاء شد. همچنین محمدرضا عارف و محمدجواد ابطحی، دیگر کاندیداهای ریاست مجلس توانستند به ترتیب ۱۰۵ و ۹ رأی از نمایندگان مجلس کسب کنند.
مطهری رفت، مصری آمد


به گزارش مهر؛ جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای برگزاری انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس ساعت ۹:۱۰ صبح یکشنبه (۵ خرداد ماه) آغاز شد. فراکسیون‌های ولایی، مستقلان و امید روز شنبه
 (۴ خرداد ماه) فهرست‌های نهایی خود را برای انتخابات هیئت‌رئیسه منتشر کرده بودند و صبح روز یکشنبه همه نمایندگان فهرست به دست در صحن مجلس حضور یافتند؛ تکلیف همه روشن بود.
برخلاف همیشه که محمدرضا عارف رئیس ‌فراکسیون امید مجلس روی صندلی خود آرام می‌نشست، این بار با باز شدن درب مجلس خبرنگاران شاهد محمدرضا عارفی بودند که ایستاده بود و با استرس به فهرست بلندبالایی که تا زمین کشیده شده بود نگاه می‌کرد و آن را خط می‌زد. در نهایت هم فهرست را به دست مصطفی کواکبیان عضو فراکسیون امید که در صندلی پشتی عارف قرار داشت، داد. کواکبیان هم این فهرست بلندبالا را بالا و پایین می‌کرد.
فراخوان فراکسیون‌های مجلس
برای انتخابات
مدت‌ها بود خانه ملت این همه نماینده به خود ندیده بود. معمولاً در سال پایانی مجلس وکلای ملت بیشتر با حضور در حوزه‌های انتخابیه مشغول رقابت با رقبای بالفعل و بالقوه خود هستند و طی ماه‌های اخیر آمار نمایندگان حاضر در مجلس بیش از
 ۲۲۰ نفر نبوده است اما یکشنبه گویی سه فراکسیون فراخوان عمومی برای حضور اعضایشان در صحن علنی مجلس داده بودند و بیش از ۲۷۵ نماینده در صحن مجلس حضور داشتند.
تذکرات پی‌در‌پی لاریجانی برای نشستن نمایندگان بر روی صندلی‌های خود نیز نتوانست آرامش را به مجلس بازگرداند. همه نمایندگان در حال رفت و آمد بودند و شاید برای انتخاب نامزد خود با نمایندگان دیگر رایزنی می‌کردند.
بیش از ۵۰ کارمند مجلس هم برای کمک به رأی‌گیری‌ها و شمارش آرا در صحن حضور داشتند که این امر بر تراکم و شلوغی مجلس افزوده بود. وقتی قاضی‌زاده هاشمی عضو هیئت‌رئیسه مجلس از نامزدهای ریاست مجلس خواست اعلام آمادگی کنند تعداد زیادی از نمایندگان فریاد زدند «لاریجانی، لاریجانی».
قاضی‌زاده اعلام کرد: آقایان علی لاریجانی، محمدرضا عارف و محمدجواد ابطحی نامزد ریاست مجلس هستند.
مطهری قربانی بلندپروازی عارف شد
مجلس آرام و قرار نداشت، نمایندگان دائماً حرکت می‌کردند. به نظر می‌رسید بازار رایزنی برای نواب رئیس ‌مجلس نیز گرم بود. بالاخره بعد از حدود ۱۵ دقیقه نتیجه آرای انتخابات ریاست مجلس اعلام شد و علی لاریجانی برای چهارمین سال پیاپی سکان مجلس را در دست گرفت.
پس از اعلام نام لاریجانی، تعدادی از نمایندگان با فریاد «شیر است» حمایت خود را از لاریجانی اعلام کردند.
بازشماری آرا هم به داد مطهری نرسید
پس از اعلام این نتیجه نگرانی اعضای فراکسیون امید برای حفظ سهمیه‌هایشان در هیئت‌رئیسه افزایش یافت. رقابت برای انتخابات نواب رئیس ‌بسیار تنگاتنگ بود. پیش از این احمد بیگدلی عضو شورای مرکزی فراکسیون امید در گفت‌وگو با مهر اعلام کرده بود «مطهری و پزشکیان با نامزدی عارف برای ریاست مجلس مخالف هستند زیرا معتقدند نامزدی وی باعث ریزش آرای نواب رئیس‌خواهد
شد.»
این رقابت به قدری تنگاتنگ بود که چندین بار آرای مأخوذه بازشماری و بعد از نیم ساعت اعلام شد که پزشکیان با ۱۴۸ رأی و مصری با ۱۴۳ رأی به عنوان نواب اول و دوم هیئت‌رئیسه انتخاب شدند و علی مطهری نیز با ۱۲۸ رأی و محمدحسین فرهنگی با ۱۲۱ رأی مغلوب این رقابت شدند.
علی مطهری که طی سه سال گذشته نایب‌رئیسی دوم مجلس را برعهده داشت قربانی بلندپروازی‌های عارف در اجلاسیه چهارم شد. عبدالرضا مصری پس از آنکه توانست رأی نمایندگان را برای نایب‌رئیسی مجلس جلب کند نزد علی مطهری که مغلوب این رقابت بود، رفت و از او دلجویی کرد.
باختی که بستر توجیه را گسترد!
اعضای فراکسیون امید از این شکست آن هم در سال پایانی مجلس بسیار ناراحت بودند. پیش از این نیز برخی اعضای فراکسیون معتقد بودند این شکست در انتخابات مجلس به ضرر نامزدهای لیست امید تمام خواهد شد.
مصطفی کواکبیان عضو فراکسیون امید که درخصوص مخالفت با طرحی صحبت می‌کرد در ابتدای اظهارات خود گفت: «مشخص شد که اصلاح‌طلبان اکثریت را در مجلس در اختیار ندارند»؛ این سخنان نشان می‌دهد که فراکسیون امید تلاش دارد از این باخت برای توجیه عملکرد ضعیف خود در مجلس دهم استفاده کند.
شمارش آرای دبیران هیئت‌رئیسه بیش از ۴۰ دقیقه به طول انجامید. به نظر می‌رسید رقابت نامزدهای دبیری مجلس نیز بسیار تنگاتنگ بوده است اما در نهایت ترکیب دبیران هیئت‌رئیسه به همان شکل گذشته باقی ماند. پیش از اعلام آرای دبیران، علیرضا رحیمی که قصد سخنرانی در موافقت با طرحی را داشت از نمایندگان تشکر کرد. علی لاریجانی خطاب به وی با خنده گفت: «هنوز آرا اعلام نشده که تشکر می‌کنید»!
ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس درخصوص کارپردازان هم حفظ شد و مجدداً نعمتی با ۱۶۵ رأی، آشوری با ۱۴۴ رأی و اسدالله عباسی با ۱۳۴ رأی از مجموع ۲۷۹ نماینده به عنوان کارپردازان هیئت‌رئیسه انتخاب شدند.
نقشه اصلاح‌طلبان
برای قبضه کردن مجلس
کاظم جلالی در حاشیه نشست علنی یکشنبه مجلس در جمع خبرنگاران، با اشاره به عدم انتخاب مجدد علی مطهری به عنوان نایب‌رئیس‌دوم مجلس شورای اسلامی، گفت: درخصوص آقای مطهری نیز فکر می‌کنم به جای اینکه به دیگران اتهام‌زنی شود، باید از تصمیم خود دوستان سؤال شود که در همه حوزه‌ها به صورت مستقل لیست انتخاباتی ارائه داده‌اند.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: این موضوع نمی‌شود که بخواهیم در همه حوزه‌ها کاندیدا داشته باشیم و بقیه فراکسیون‌ها موظف باشند که به کاندیداهای ما رأی بدهند. از این رو رأی به کاندیداها با تعامل انجام می‌گیرد.
جلالی ادامه داد: مثلا در سال ابتدایی همین دوره مجلس برخی از دوستان از فراکسیون امید به ما مراجعه کرده و گفتند که برای انتخابات هیئت‌رئیسه بیایید به صورت مشترک لیست واحد بدهیم تا کل پارلمان را در دست بگیریم، در صورتی که من در پاسخ به این پیشنهاد گفتم که این خلاف مشی ما بوده و ما قائل به تعامل هستیم و هم اینکه پارلمان را نمی‌توان بدون مشارکت جمعی مدیریت کرد و همه جریانات سیاسی موجود در پارلمان باید در هیئت‌رئیسه نماینده داشته باشند، زیرا این اقدام در التزام‌بخشی مجلس تاثیر بسیار زیادی دارد.
وی گفت: قطعاً اگر دوستان ما در فراکسیون امید تعامل داشتند، می‌توانست این اتفاقات در جریان انتخابات رخ ندهد ولی زمانی که تعامل صورت نگرفته و حتی برای کرسی ریاست مجلس از ابتدا کاندیدا معرفی می‌کنند، نتیجه آن می‌شود که امروز رقم خورد.
مطهری قربانی روحیه انحصارطلبی
 فراکسیون امید
غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به برگزاری انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس و عملکرد برخی از فراکسیون‌های سیاسی مجلس در نتایج انتخابات، گفت: فراکسیون مستقلین مجلس پیش از برگزاری انتخابات مجلس، نظریه‌ای را مطرح کرد که براساس آن با توجه به مشکلات اقتصادی مردم، هرگونه رقابت میان فراکسیون‌های سیاسی در عرصه انتخابات هیئت‌رئیسه منتفی شده و ترکیب هیئت‌رئیسه اجلاسیه سوم مجلس دهم
حفظ شود.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما به دنبال آن بودیم که با توجه به وضعیت اقتصادی و مشکلات مردم، فراکسیون‌های سیاسی مجلس به صورت جمعی بیانیه‌ای صادر کرده و اعلام شود که مجلس تمام وقت و فکر خود را برای حل مشکلات کشور می‌گذارد و در این عرصه از جنگ قدرت در انتخابات هیئت‌رئیسه اجتناب می‌شود.
وی تصریح کرد: فراکسیون مستقلین مجلس تمام تلاش خود را برای همراه کردن فراکسیون‌های دیگر برای تحقق این تفکر انجام داد، اما متأسفانه روحیه انحصارطلبی فراکسیون امید مانع از اجرا و تحقق این مسئله شد و عملا این فراکسیون زیر بار پیشنهاد ما نرفت.
جعفرزاده ایمن‌آبادی گفت: فراکسیون امید مجلس علیرغم درخواست‌های مکرر فراکسیون مستقلین، اقدام به ارائه لیست مجزا در عرصه انتخابات مجلس کرده و اعلام کرد که ما هم کرسی ریاست و هم 12 کرسی هیئت‌رئیسه را می‌خواهیم.
سایر اخبار این روزنامه
روزنامه‌ها از مشکلات مردم ننویسند خودم روزانه از داخل ماشین نظرسنجی می‌کنم بنویسیم یا ننویسیم؟! (یادداشت روز) اخبار ویژه ایوان نجف در دومین شب قدر با ‌اشک دلدادگان امیر مؤمنان(ع) بارانی شد حمله پهپادهای انتحاری انصارالله این بار به فرودگاه جیزان افزایش‌ قیمت‌ برنج توسط عده‌ای محتکر و سودجو انجام می‌شود سفیر انگلیس در سودان سفره افطار انداخت و پیش نماز مسلمانان شد! خیمه‌‌شب‌بازی ترامپ جواب نداد واسطه‌ها را به صف کرد لاریجانی ابقا شد مصری به جای مطهری آمد گفت‌و‌گوی مستقیم و غیرمستقیمی با آمریکا نداریم خرید خانه 700 هزار دلاری در آمریکا از سوی نماینده ایران در بانک جهانی! تک‌تیراندازان انصارالله180مزدور ائتلاف سعودی را از پای درآوردند با ما در فضای مجازی همراه باشید روزنامه‌ها از مشکلات مردم ننویسند خودم روزانه از داخل ماشین نظرسنجی می‌کنم روزنامه‌ها از مشکلات مردم ننویسند خودم روزانه از داخل ماشین نظرسنجی می‌کنم روزنامه‌ها از مشکلات مردم ننویسند خودم روزانه از داخل ماشین نظرسنجی می‌کنم