هم نقص‌ها را بگوييد هم دستاوردها را

رئیس‌جمهور وحدت فکر و اعتماد به یکدیگر را از ملزومات اصلی پیروزی در جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران اسلامی دانست و با تاکید بر اینکه قطعا از رنج و مشکلات مردم خبر دارم و تمام تلاش دولت جلوگیری از سخت‌تر شدن زندگی مردم است، از رسانه‌های همگانی خواست برای امیدآفرینی به مردم و خنثی‌سازی تبلیغات دشمنان، اقدامات و دستاوردهای دولت را برای مردم بازگو کنند. حسن روحانی شامگاه شنبه (چهارم خردادماه) در دیدار با جمعی از اصحاب رسانه با بیان اینکه شرایط ما بسیار سخت است، تصریح کرد: افتخار دولت این است که با توجه به شرایط سخت کنونی، ذخیره کالاهای اساسی نسبت به سال‌های قبل بهتر است و این یعنی دولت تلاش می‌کند که اجازه ندهد شرایط برای زندگی مردم سخت‌تر شود. رئیس‌جمهور افزود: شرایط کشور به‌گونه‌ای است که همه باید آن را به درستی درک کنیم و اگر برداشت و تحلیل ما از شرایط کشور فاصله زیادی داشته باشد، نمی‌توانیم به درستی تصمیم‌گیری کنیم.
استفاده از اصل 59
روحانی با اشاره به سخنان یکی از مدیران رسانه‌ها در خصوص استفاده از اصل ۵۹ قانون اساسی، برای همه‌پرسی، گفت: اصل ۵۹ قانون اساسی، اصلی بن‌بست‌شکن است و می‌گوید در هر زمان لازم دریچه به روی مردم باز است، حالا چه موقع باید از این اصل استفاده کرد یا آیا باید قبلا استفاده می‌کردیم، موضوعی دیگر است. رئیس‌جمهور افزود: در سال۸۳ از رهبر معظم انقلاب خواستم تا موضوع هسته‌ای را به آرای مردم بگذارند که ایشان هم استفاده از این اصل را خوب دانسته و قبول کردند، اما در مورد زمان اجرای آن مطلبی عنوان نشد و پس از آن هم دولت تغییر کرد و روند به شکل دیگری ادامه یافت، اما به هر حال اصل ۵۹ در هر مقطعی می‌تواند راهگشا باشد. روحانی با اشاره به اصل ۱۳۴ قانون اساسی و اختیارات به دولت، گفت: از شما می‌خواهم که این اصل را یکبار دیگر مطالعه کنید که طبق آن، برنامه و خط‌مشی را به عهده رئیس‌جمهور گذاشته است و بنابراین رئیس‌جمهور برنامه‌های خود را در قالب کتاب به مردم ارائه می‌کند تا جایی که حتی قبل از معرفی کابینه ابتدا این برنامه به مجلس معرفی و به رأی گذاشته می‌شود. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه بارها در جلسات مهم کشوری از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام به صراحت بیان کرده‌ام که مشکل این نیست که دولت چه اختیاراتی دارد و اگر قانون اساسی اجرا شود، دولت اختیارات کافی دارد، گفت: اما باید در نظر داشته باشیم که شرایط جنگ با شرایط عادی تفاوت دارد و در ۸ سال دفاع مقدس تمام اختیارات در شورای عالی پشتیبانی جنگ جمع شده بود و امام راحل تمام این اختیارات را به این شورا محول نموده بود. روحانی با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی نیاز به سازوکار روان‌تری داریم، افزود: در آغاز تحریم‌های جدید در جلسه‌ای با مقام معظم رهبری مطرح کردم که کشور در این شرایط جنگی برنامه و فرمانده می‌خواهد و شما فرمانده و ما همه مطیع هستیم و ایشان فرمودند که خودتان فرماندهی را بر عهده بگیرید.
فرماندهی در شرایط جنگی


رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه اختیارات فرماندهی مهم است، تصریح کرد: در جنگ با آمریکا کشور هزینه می‌دهد اما ما قطعا پیروز این میدان هستیم و این پیروزی نیازمند شرایط و لوازمی می‌باشد که مهم‌ترین آنها وحدت فکر و اعتماد به یکدیگر است. وی با تاکید بر اینکه من قطعا از رنج و مشکلات مردم خبر دارم، افزود: بیشترین رنج را حقوق‌بگیران ثابت می‌برند و به عنوان رئیس‌جمهور در ابتدای هر سال میزان حقوق حقوق‌بگیران را تعیین می‌کنم و می‌دانم قشر مهمی از جامعه به‌ویژه مددجویان کمیته امداد و بهزیستی از لحاظ اقتصادی در فشار هستند و با مسئولان مربوطه، به صورت روزانه در ارتباط بوده و از وضع زندگی آنها اطلاع به دست می‌آورم. روحانی با بیان اینکه این سخن درست نیست که روزنامه‌ها و رسانه‌ها درد و رنج مردم را بیان کنند تا پس از آن دولت و رئیس‌جمهور از وضع مردم آگاهی یابند، تصریح کرد: اعضای دولت یازدهم و دوازدهم همواره در میان مردم بوده و هستند و وزرا و مقامات استانی به صورت روزانه به شهرستان‌ها سفر می‌کنند و سخنان و مشکلات مردم را از نزدیک می‌شنوند و می‌بینند. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه از رسانه‌ها نمی‌خواهم که نقص دولت را بپوشانند، اما باید در نظر داشت همه نقص دارند و باید مشکلات سایر دستگاه‌ها نیز به قصد اصلاح مطرح شود، تصریح کرد: رسانه‌ها باید جرأت کنند نواقص سایر دستگاه‌ها را نیز بیان کنند و نباید اینگونه باشد که تنها برای دولت آزاد هستند، البته اگر هر نقصی وجود دارد، حتما بیان کنید، اما از سوی دیگر انتظار دارم که اقدامات و دستاوردهای دولت هم از زبان رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شود.