خط ۲ قطار شهری مشهد با حضور رئیس جمهور افتتاح می شود

 روز گذشته استاندار که به همراه شهردار، رئیس و برخی اعضای شورای شهر و مدیران شهری مشهد برای بازدید از خط 2 و 3 قطار شهری رفته بود اعلام کرد که عملیات اجرایی خط 4 قطار شهری مشهد همزمان با افتتاح فاز دوم خط 2 در نیمه تیر ماه امسال آغاز خواهد شد.به گزارش «خراسان رضوی»، علیرضا رزم حسینی با اشاره به بازدید از روند اجرای خط 3 قطار شهری مشهد گفت: این خط حدود 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، با توجه به هشت هزارمیلیاردتومان اوراق مشارکتی که از سوی دولت برای امسال به تصویب رسید، بخشی از این اوراق می‌تواند برای گسترش و تکمیل خط سوم قطارشهری اختصاص یابد و امیدواریم تا پایان سال 1400 شاهد بهره‌برداری از خط 3 باشیم. وی با بیان این که تکمیل خط 2 قطار شهری مشهد بیش از 1.5 میلیون نفر جمعیت را پوشش می دهد، افزود: شهردار محترم، اعضای شورای شهر و مدیران قطار شهری همه بسیج شدند که حداکثر تا 15 تیر ماه این خط افتتاح شود.وی افزود: ما باید همزمان با افتتاح خط دوم قطار شهری ، عملیات اجرایی خط چهارم را نیز شروع کنیم. ان شاء ا... سعی می کنیم با حضور رئیس جمهور افتتاح خط 2 با آغاز عملیات اجرایی خط 4 همزمان باشد.استاندار همچنین درباره مشکل اجرای عملیات خط 3 در ایستگاه بسیج هم گفت: خوشبختانه  مشکل تملک زمین برای اجرای عملیات ایستگاه بسیج خط سه قطار شهری با اداره برق حل شد و قطار شهری می تواند در این مسیر اقدامات خود را انجام دهد و زمین به قطار شهری تحویل شده است. رزم حسینی همچنین به شرایط اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: در شرایط تحریم که قرار داریم آهنگ رشد و توسعه در مشهد کند نشده است، شهرداری های دیگر شهرهای استان مثل سبزوار، تربت حیدریه و نیشابور نیز پروژه های بزرگی را اجرا می کنند.وی با اشاره به انتخاب شهرداری مشهد به عنوان معین اقتصادی شهرستان مشهد، اظهار کرد: این اتفاق مهم برای نخستین بار روی داد و ثمره آن برنامه‌ریزی برای ایجاد دفاتر تسهیل گری در حاشیه شهر مشهد شده، به نحوی که قرار است شهرداری مشهد 66 مرکز تسهیل گری برای توسعه حاشیه شهر ایجاد کند. همچنین 86 روستا نیز به منظور توانمندسازی و ایجاد کسب و کار روستایی، جزو برنامه مطالعاتی شهرداری مشهد قرار گرفته‌اند.
نیاز 11 هزار میلیاردی برای اتمام خط 3
همچنین محمدرضا کلایی شهردار مشهد نیز در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران گفت: یکی از اولویت های جدی ما خطوط قطارشهری اطراف حرم مطهر رضوی است. همان طور که آقای استاندار قول دادند، امیدواریم با پیگیری و حمایت دولت بتوانیم خط 3، حد فاصل میدان شهدا تا پایانه مسافربری را تا سال 1400 به بهره برداری برسانیم.وی با بیان این که تا پایان خط 3 به قیمت امروز مبلغی حدود 11 هزار میلیارد تومان دیگر لازم داریم تا این خط به انتها برسد، تصریح کرد: تا به حال با قیمت امروز در متروی مشهد، حدود 12 هزار میلیارد تومان هزینه شده اما از این به بعد قطعا با افزایش نجومی قیمت‌ها در ساخت مواجه خواهیم بود. همان طور که آقای استاندار دستور دادند، با پایان یافتن حفاری در خط 3 دستگاه «تی بی ام » به خط 4 منتقل می شود، ضمن این که خط 4 قطار شهری مشهد نیز به تنهایی به هشت هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.وی همچنین درباره مشکلات راه اندازی ایستگاه بسیج نیز گفت: برای ایستگاه بسیج هم تفاهم‎نامه ای ‎ با شرکت برق مشهد داشتیم که مشکلاتی برای اجرای آن پیش آمده بود که با حضور جناب استاندار، رفع شد.
کیانوش کیامرز مدیر عامل قطارشهری مشهد نیز در حاشیه این بازدید اظهار کرد: تلاش می کنیم برای قطار شهری مشهد حداکثر جذب اوراق مشارکت را داشته باشیم. با توجه به این که در دیگر شهرها نیز از اوراق مشارکت استقبال شده است، می خواهند این اوراق را کاهش دهند. شهرداری مشهد مکاتبه ای را با دولت انجام داده است که از طریق رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون اول رئیس جمهور موضوع را پیگیری می کنیم.وی همچنین درباره خرید واگن برای قطار شهری مشهد نیز  گفت: ظرفیت واگن های خط یک در حال پر شدن است. ما برای خط یک 60 واگن نیاز داریم که دولت اجازه  نمی دهد خودمان خرید را انجام دهیم. وی افزود: در این باره معاون اول رئیس جمهوری آقای جهانگیری نامه زده که خرید واگن از طریق وزارت کشور انجام شود، از طرفی وزارت کشور یک پکیج  کلی را دنبال می کند، من فکر نمی کنم به سرانجام برسد بنابراین از آقای استاندار درخواست کردیم که مکاتبه ای انجام دهیم تا بتوانیم خودمان واگن بخریم.