موسویان در گفت‌و‌گو با راشاتودی: ترامپ نمی‌داند از ایران چه می‌خواهد

حسین موسویان سخنگوی پیشین پرونده هسته‌ای ایران در گفت‌و‌گو با شبکه ‌راشاتودی‌ روسیه، در پاسخ به سوالی درباره مقایسه اوضاع ایران و لیبی پیش از سال ۲۰۱۱ گفت: اول اینکه‌ ایران تاکنون توانسته در مقابل فشارها، تحریم‌ها، جنگ اقتصادی، جنگ سیاسی و جنگ اطلاعاتی آمریکا مقاومت کند. حتی آمریکا در تجاوز صدام به خاک ایران شریک شد و به تاسیسات نفتی ایران حمله کرد و ایران به مدت ۴۰ سال، بدون بمب هسته‌ای در مقابل آمریکا مقاومت کرده است.
دوم اینکه‌ تمام فشارهای آمریکا به قصد تضعیف ایران بود اما بعد از ۴۰ سال، آمریکا با این واقعیت روبه‌رو شده است که ایران‌ اگر باثبات‌ترین و قدرتمندترین کشور منطقه نباشد، یکی از باثبات‌ترین و قدرتمندترین کشورهای منطقه است‌ بنابراین‌ ایران بدون بمب اتم هم قادر خواهد بود که با همین استراتژی و ظرفیت و توانایی، به راه مقاومت ادامه دهد.
به گزارش ایرنا، موسویان در ادامه به تناقض‌گویی‌های مکرر ترامپ اشاره و تصریح کرد: در هیچ دورانی از روسای جمهوری آمریکا بعد از انقلاب اسلامی ایران، چنین وضع آشفته‌ای در سیاست آمریکا در مورد ایران ندیده‌ام. واضح است که از یک طرف، مواضع ترامپ درباره ایران با مشاورین و مسئولان کلیدی‌اش متفاوت است و ازطرف دیگر، مواضع شخص ترامپ، مملو از ضد و نقیض‌گویی است. ترامپ اخیراً یک بار گفت که من می‌خواهم با ایرانی‌ها بنشینم و توافق کنم که بمب هسته‌ای نداشته باشند. همین و بس! یک روز بعد ایران را به نابودی و پایان رسمی تهدید کرد. به گفته موسویان «ما با رئیس جمهوری در آمریکا طرف هستیم که نمی‌داند در مورد ایران چه می‌خواهد.»
چین و روسیه از آمریکا و اروپا بهتر عمل کردند


مجری راشاتودی از موسویان پرسید: آیا فکر می‌کنید که چین و روسیه برای حمایت از مقررات بین‌المللی به اندازه کافی اقدام کرده‌اند؟
موسویان در پاسخ گفت: واقعیت این است که کشورهای چین و روسیه در مقایسه با آمریکا و اروپا، در اجرای برجام صادق‌تر بوده‌اند. آمریکا کاملاً برجام را نقض کرده و اروپا هم به حمایت سیاسی بسنده کرده است. در عین حال، ضمن اینکه چین و روسیه نسبت به اروپا و در عمل از اروپا بهتر عمل کرده‌اند، اما به تعهدات خود به طور کامل عمل نکرده و در اجرای کامل تعهدات برجامی خود نیز قصور کرده‌اند. وی افزود: اکنون مسلم شد که ایران بالاترین سطح از شفافیت در بین همه اعضا جامعه جهانی را پذیرفت و به آن عمل کرد اما اگر ترامپ گمان می‌کند با تهدید و فشار، قادر خواهد بود که یا ایران را تسلیم یا به مذاکره وادار کند، به نتیجه نخواهد رسید مگر اینکه ترامپ تغییر سیاست داده و به ایران احترام بگذارد و به اصل عدم مداخله و احترام متقابل عمل کند.
انگلیس قبل از تهدید ایران به تعهد خود عمل کند
عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران درباره موضع دولت انگلیس و تهدیدهای لندن به جای عمل به تعهدات برجامی گفت: وزیرخارجه انگلیس باید این را درک کند که قبل از هرچیز انگلیس باید به تعهدات برجامی خود عمل کند. انگلیس در اجرای تعهدات برجامی خود قصور کامل داشته است. لذا اول انگلیس باید قبل از اینکه شرطی بگذارد، به تعهداتش عمل کند.
موسویان ادامه داد: در بین هفت کشور امضا‌کننده برجام؛ ایران تنها عضوی است که به تعهداتش بدون کم و کاست عمل کرده است. آمریکا که به طور کامل برجام را نقض کرده است. اروپایی‌ها شامل انگلیس برای دو سال تمام از اجرای تعهدات‌شان در عادی‌سازی روابط بازرگانی و اقتصادی در چارچوب برجام عمل نکرده‌اند. لذا آنها قبل از تهدید ایران، باید پاسخگوی عدم اجرای تعهدات‌شان باشند.
سایر اخبار این روزنامه
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی: باید از توان هر فردی که انقلاب و قانون اساسی را قبول دارد بهره برد جهانبخش‌محبی نیا اپیدمی فقر انتقادات پیرامون صدور مجوز پسماندهای پتروشیمی به یکی از استان‌های شمالی بالا گرفت فرجام ۴ دهه اتکا به واردات صنعت تولید کاغذ در اغما کمرنگ‏شدن نقش دلالان به معنای تقویت اقتصاد یک کشور است روزنه امید در بازار کالاهای اساسی واکنش‌ها به سخنان تفرقه‌انگیز یک مداح در تلویزیون ادامه دارد فقدان نگاه ملی در صداوسیما آمریکا با ادعای دخالت ایران در وقایع فجیره و بغداد، همزمان بیش از 8 میلیارد دلار سلاح به سه کشور عربی فروخت سردار رشید: برای هر وضعیتی آماده هستیم موسویان در گفت‌و‌گو با راشاتودی: ترامپ نمی‌داند از ایران چه می‌خواهد سید حسن نصرالله: روز قدس امسال رویارویی با معامله قرن خواهد بود علاءالدین بروجردی: نوعی آشفتگی در سیاستگذاری آمریکا وجود دارد کارشناس مسائل شبه‌قاره: تهران می‌تواند خرید کالاهای تحریم‏شده را به اسلام‌آباد محول کند