آمریکا با ادعای دخالت ایران در وقایع فجیره و بغداد، همزمان بیش از 8 میلیارد دلار سلاح به سه کشور عربی فروخت

بازی تکراری فروش سلاح
محمدرضا ستاری
وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز جمعه مدعی شد که حمله به چهار کشتی نفتکش در نزدیکی‌های بندر فجیره امارات و نیز پرتاب یک راکت به اطراف سفارت این کشور در منطقه سبز بغداد با دخالت ایران صورت گرفته است. همزمان با این ادعا و در حالی که بسیاری از تحلیلگران وقایع اخیر در دریای عمان و نیز بغداد را اقداماتی مشکوک قلمداد کرده بودند، پنتاگون از برنامه آمریکا برای ارسال 900 سرباز تازه‌ نفس و تمدید ماموریت حدود 600 سرباز این کشور در منطقه خاورمیانه خبر داد.
این مسئله در حالی رقم خورده که تحرکات نظامی آمریکا در منطقه در طول یک ماه گذشته موجب نگرانی‌ جامعه جهانی از بروز یک درگیری جدید در خاورمیانه شده و مشخصاً بر خلاف گفته‌های قبلی مسئولان کاخ سفید است. در همین راستا، هفته قبل پاتریک شاناهان سرپرست پنتاگون به صراحت اعلام کرده بود که فعلاً نیازی به ارسال نیروی جدید به خاورمیانه احساس نمی‌شود و از سوی دیگر دونالد ترامپ نیز علاوه بر تکذیب خبر اعزام 1500 نیرو به خلیج فارس، همواره یکی از راهبردهای سیاست خارجی دولتش را تاکید بر کاهش نیروهای نظامی ایالات متحده در کشورهای مختلف عنوان کرده است.


8.1 میلیارد دلار سلاح برای سه کشور عربی
در چنین وضعیتی دولت ترامپ در اقدامی تامل‌برانگیز ضمن دور زدن قانون‌گذاران آمریکایی و بدون اخذ مجوز کنگره، از فروش 8.1 میلیارد دلار سلاح به سه کشور عربستان، امارات و اردن خبر داد. در همین رابطه مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، شامگاه روز گذشته طی بیانیه‌ای با اعلام این خبر مدعی شد که ارسال این محموله‌های نظامی جهت تقویت شرکای آمریکا در منطقه و برای مقابله با ایران صورت گرفته و در توجیه عدم اخذ مجوز کنگره نیز تصریح کرد که این اتفاق تنها برای یک بار صورت خواهد گرفت زیرا تاخیر در ارسال این محموله‌ها که در طول ماه‌های گذشته توسط کنگره رقم خورده است، می‌تواند به میزان زیادی بر روی توان نظامی این کشورها در خاورمیانه تاثیرگذار باشد.
پیش از این نیز دونالد ترامپ در روندی کاملاً غیرهمسو با کنگره آمریکا، طرح قانون‌گذاران برای تحریم تسلیحاتی عربستان به واسطه جنگ یمن را وتو و در این خصوص صراحتاً اعلام کرده بود که فروش این تسلیحات نظامی برای ما بسیار سودمند است و در صورت تحریم‌ صادرات سلاح به شرکای عربی خود، آنها را عملاً به سوی خرید از رقبای‌مان مانند چین و روسیه سوق خواهیم داد.
سه دلیل عمده تشدید جنگ روانی علیه ایران
افزایش تحرکات نظامی آمریکا در خلیج فارس و نیز فروش بیش از 8 میلیارد دلار سلاح که از سوی رسانه‌های این کشور به اقدامی شتاب‌زده از سوی کاخ سفید تعبیر شده است، احتمالاً دارای سه مشخصه و دلیل خاص است. نخست تشدید جنگ روانی به موازات افزایش سطح جنگ اقتصادی برای مقابله با ایران در منطقه خاورمیانه. آمریکا با ادعای دست داشتن ایران در حملات چند روز گذشته در تلاش است که یک اجماع جهانی بر علیه ایران راه‌اندازی کند؛ امری که در طول یکسال گذشته و به گفته بسیاری از کارشناسان با خروج این کشور از توافق هسته‌ای نه تنها محقق نشده بلکه منجر به انزوای این کشور در عرصه بین‌المللی نیز شده است.
در چنین شرایطی ایالات متحده با اعلام اینکه ایران مسئول حملات اخیر به چهار کشتی نفتی و نیز حمله راکتی به منطقه سبز بغداد است، قصد دارد در دومین گام خود با تشدید جنگ روانی بر علیه ایران، افکار عمومی را از طرح مربوط به معامله قرن که قرار است که چند هفته دیگر در سرزمین‌های اشغالی اجرایی شود منحرف کند.
سومین دلیل آمریکا در تلاش برای تهدید جلوه دادن ایران در منطقه خاورمیانه به مسائل اقتصادی و نیز داخلی این کشور مربوط می‌شود. هنگامی که ترامپ طی سال گذشته بارها و بارها تاکید کرده که متحدان منطقه‌ای ما باید برای تامین امنیت‌شان پول خرج کنند و حتی در مجمع عمومی سازمان ملل علناً اعلام می‌کند که ما برای امنیت این کشورها اقدام کرده و آنها با بالا بردن قیمت نفت در اوپک مشغول تیغ زدن جهان هستند، می‌توان در چنین شرایطی که با دور زدن قوانین میلیاردها دلار تسلیحات به برخی از شرکای عربی خود می‌فروشند، دلایل چنین اظهاراتی را جستجو کرد. از سوی دیگر با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری 2020، ترامپ که اکنون حلقه‌های قدرتمندی در پنتاگون و وزارت خارجه را پشت سر خود دارد، سعی خواهد کرد که ضمن سیراب کردن عطش کمپانی‌های اسلحه‌سازی، همسویی کامل خود را با نئوکان‌ها در جهت بهره‌برداری از امکانات سخت‌افزاری آمریکا نشان دهد.
بازی خطرناک
به همین دلیل است که بسیاری از کشورها از جمله ایران چنین اقداماتی را بسیار خطرناک و نگران کننده توصیف می‌کنند. در طول هفته‌های گذشته بارها کشورهای مختلفی از اروپا و آسیا اعلام کرده‌اند که در صورت وقوع یک درگیری در منطقه شرایط بسیار وخیم و دور از انتظار خواهد شد. با این حال بار دیگر مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا طی مصاحبه‌ای با شکبه one این کشور گفت که هیچ کس در کاخ سفید قصد جنگ با ایران را ندارد و اقدامات ما تنها به منظور بازدارندگی ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای است. دونالد ترامپ نیز پیش از این مدعی شده بود که تنها خواستار این است که ایران به سلاح هسته‌ای دست نیابد و ابراز امیدواری کرده بود که بتواند طی مذاکراتی جدید به یک توافق عادلانه با تهران برسد؛ امری که بارها توسط مقامات کشورمان تاکید شده که ایران هرگز در شرایط فشار و تهدید مذاکره را قبول نمی‌کند و 14 گزارش پیاپی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موید عدم خواست ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای است. در همین رابطه محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال خبرگزای رویترز که آیا ممکن است مانند سه سال گذشته که نیروهای آمریکایی وارد آب‌های ایران شده و دستگیر شدند، مسئله با یک گفت و گوی تلفنی به سرعت رفع شود؟ پاسخ داد: چگونه از این مسائل می‌توان جلوگیری کرد، وقتی که مایک پمپئو هر بار که در مورد ایران صحبت می‌کند به ما توهین می‌کند. پس چرا باید به تماس تلفنی او پاسخ بدهم؟
ظریف پیش از این به یک دو دستگی میان مقامات کاخ سفید اشاره کرده و گفته بود: در حالی که دونالد ترامپ شخصاً خواهان جنگ با ایران نیست، اما «تیم ب» قصد دارد که او را وارد یک کشمکش ناخواسته کند. در همین راستا و در حالی که هفته گذشته پاسخ مقامات ارشد کاخ سفید در کنگره با شک و تردید قانون‌گذاران آمریکایی همراه بود، شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان نیز طی گزارشی از دو دستگی میان مایک پمپئو و جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید گزارش داد و اعلام کرد: هر چند این دو نفر بر سر سیاست‌ها با یکدیگر هم راستا هستند، اما به طور واضح درخصوص عملکردها با یکدیگر اختلاف نظر دارند. در این میان افراد مطلع اعلام کرده‌اند که بولتون با اخذ گزارش‌های مربوطه از سازمان سیا و بدون هماهنگی با کنگره، بعضا موجب خشم ترامپ و پمپئو شده و اکنون بسیاری از کارشناسان وی را مسئول به بن‌بست رسیدن مذاکرات با کره‌شمالی و نیز بسته شدن هرگونه باب گفت‌و‌گو با ایران می‌دانند.
سایر اخبار این روزنامه
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی: باید از توان هر فردی که انقلاب و قانون اساسی را قبول دارد بهره برد جهانبخش‌محبی نیا اپیدمی فقر انتقادات پیرامون صدور مجوز پسماندهای پتروشیمی به یکی از استان‌های شمالی بالا گرفت فرجام ۴ دهه اتکا به واردات صنعت تولید کاغذ در اغما کمرنگ‏شدن نقش دلالان به معنای تقویت اقتصاد یک کشور است روزنه امید در بازار کالاهای اساسی واکنش‌ها به سخنان تفرقه‌انگیز یک مداح در تلویزیون ادامه دارد فقدان نگاه ملی در صداوسیما آمریکا با ادعای دخالت ایران در وقایع فجیره و بغداد، همزمان بیش از 8 میلیارد دلار سلاح به سه کشور عربی فروخت سردار رشید: برای هر وضعیتی آماده هستیم موسویان در گفت‌و‌گو با راشاتودی: ترامپ نمی‌داند از ایران چه می‌خواهد سید حسن نصرالله: روز قدس امسال رویارویی با معامله قرن خواهد بود علاءالدین بروجردی: نوعی آشفتگی در سیاستگذاری آمریکا وجود دارد کارشناس مسائل شبه‌قاره: تهران می‌تواند خرید کالاهای تحریم‏شده را به اسلام‌آباد محول کند